Италианската модна къща Prada обяви, че поема контрола над своя дългогодишен конкурент Versace чрез споразумение на стойност 1,375 милиарда долара.
Сделката e сключена с американската група Capri Holdings – досегашен собственик на Versace.
Това е най-мащабното сливане в индустрията за 2025 година и бележи нов етап в преструктурирането на глобалната модна сцена.
Само преди няколко седмици Донатела Версаче обяви, че се оттегля от поста главен креативен директор, който заемаше в продължение на близо 28 години.
Двете марки носят различна визуална ДНК – бароковата разточителност на Versace и минималистичната елегантност на Prada – ще бъдат част от една и съща група.
Според официалното изявление на председателя на Prada Патрицио Бертели, целта е „да се продължи дръзкото и вечно актуално наследство на Versace“.
Eдновременно Prada ще предостави „стабилна платформа, изградена върху дългогодишни инвестиции и стратегически партньорства“.
Решението идва в момент, в който пазарът на луксозната мода се адаптира към нова реалност.
Потребителското търсене се охлажда, финансовите пазари са под напрежение заради политическа несигурност, засилена от действията на Доналд Тръмп.
Capri Holdings придоби Versace през 2018 г. за приблизително 2,15 милиарда долара.
Новата пазарна оценка на модната къща е значително по-ниска.
Компанията е работила на загуба през последните години, въпреки глобалната разпознаваемост и смелата естетика, с която се идентифицира марката. Акциите на Capri са се понижили с около 24% за последната година.
След убийството на брат ѝ Джани Версаче неговата сестра Донатела успя да съхрани семейната марка и да я превърне в символ на блясък и женска сила. След тридесет години начело на компанията сега тя стана главен посланик на бранда Versace, a Дарио Витале пое ролята ѝ на главен креативен директор.
Придобиването може да се разглежда като стратегически отговор на Италия към доминацията на френските модни конгломерати, като LVMH и Kering.
След неуспешните експанзии на Prada в края на 90-те години (с покупката на Helmut Lang и Jil Sander), групата дълго време се въздържаше от нови сделки.
Сега обаче, с подем в продажбите и по-устойчив бизнес модел, Prada се позиционира като ключова сила в преструктурирането на италианската модна индустрия.
„Versace има огромен потенциал. Пътят ще бъде дълъг и ще изисква дисциплина и търпение“, коментира главният изпълнителен директор на Prada, Андреа Гуера.
Обединението на тези две модни къщи ще бъде наблюдавано с повишено внимание – не само от инвеститори и анализатори, но и от любителите, за които съжителството на двете естетики – дръзка и изчистена – обещава вълнуваща нова глава в модата.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: