Почти никога съдебните битки не достигат чак толкова големи мащаби. Само че тази седмица една от най-големите звезди на Холивуд заведе съдебен иск срещу най-голямата развлекателна компания на планетата. Това предизвика нови вълнения в развлекателната индустрия, която и без това е белязана от месеци на смущения и промени в начина си на съществуване.
В единия ъгъл е Скарлет Йохансон, която твърди, че The Walt Disney Company я е измамила с пускането на “Черната вдовица” едновременно в стрийминг услугата Disney Plus и кината. В другия е Дисни, които атакуваха актристата по необичайно личен начин в свое изявление от четвъртък, като нарекоха твърденията и “тъжни и стресиращи” и я обвиниха, че показва “безчувствено пренебрежение” за ефектите от Covid кризата. Последствията от този сблъсък на титани могат да променят фундаментално начина, по който актьорите получават възнаграждение за работата си във време, когато новите стрийминг услуги и глобалната пандемия преобразиха пейзажа в киното.
“Това е добре за нея”, казва холивудски агент. “Много актьори подкрепят Скарлет и желаят успеха ѝ. Тя има много сила, което прави този разговор видим и поставя Дисни под светлината на прожекторите. Правейки всичко това публично, тя може да успее да промени правилата.”
Засега звездата от “Пазителите на галактиката” Дейв Баутиста е единственият актьор от вселената на Marvel, който коментира ситуацията публично, а Алек Болдуин подкрепи #TeamScarlett в Twitter.
Споровете за заплатите между най-скъпите артисти и студиата стават все по-обичайни в ерата на стрийминга. Когато Warner Bros. реши да пусне всичките си премиери за 2021 г., като “Дюн” и “Годзила срещу Конг” едновременно в кината и HBO Max, агентите им изригнаха. Те твърдяха, че това ще ограничи възможността на техните клиенти да реализират пълния потенциал на сключените договори. Warner Bros. реагира бързо, за да поправи нещата като изплати над 250 млн. долара на звезди като Уил Смит (“Крал Ричард”), Дензъл Уошингътн (“Малките неща”) и Гал Гадот (“Жената чудо 1984”).
Повечето договорки обаче се случиха зад затворени врати. Случаят на Йохансон е първият, който излиза наяве, вместо да се разреши тихо чрез преговори или арбитраж. Изглежда това дава смелост и на други звезди, като хора от индустрията казват, че няколко други актьори на Дисни също обмислят правни действия. Това може да предизвика каскаден ефект, който да излезе скъпо на Дисни ако трябва да отрежат по-голямо парче от своя пай за талантите си.
“Нещо се е объркало”, казва ветеран от индустрията. “Намирам го за абсолютно шокиращо и невероятно, че не са разрешили това бързо след нейната съдебна жалба. Дисни не иска да влезе в битка със Скарлет Йохансон.”
Документите от делото показват, че договорът на Йохансон е гарантирал “широко публикуване в кината” за “Черната вдовица”, което означава, че филмът трябва да се покаже на минимум 1500 екрана. Адвокатите на Йохансон твърдят, че всеки разбира това като “ексклузивно” пускане в кината, което означава “Черната вдовица” да не е достъпен другаде за поне 90 до 120 дни.
За да подсилят аргумента си, те предоставят имейли между правния екип на актрисата и Дейв Галузи от 2019, в които се обещава кино премиера “като другите ни филми”. После добавя, че “разбираме, че ако планът се промени ще трябва да дискутираме това с вас и да постигнем съгласие, тъй като сделката е базирана на поредица от (много големи) бонуси свързани с боксофиса.”
Дисни казват, че са спазили сделката си. Под спазване на сделката се разбира, че “Черната вдовица” получи своето широко пускане в кината, а никъде в договора не се казва, че това ще е ексклузивна премиера.
“В някои отношения този случай ще се сведе до семантичен спор дали широкото пускане в кината задължително означава ексклузивно”, казва Чад Фицджералд, парнтьор в адвокатската фирма Kinsella Weitzman Iser Kump Holley, който е работил по спорове във връзка с приходите в Холивуд. Ако делото отиде толкова далеч много ще зависи от това дали договорът на Йохансон е двусмислен. Ако договорът е ясен, тогава външни доказателства, като това как индустрията разбира дадена терминология по принцип, няма как да бъдат фактор. “Като общо правило не се задълбаваш в обичаите и стандартите на дадена индустрия, когато езикът на договора е изчистен и без възможности за грешки”, казва Джеймс Саматаро, съпредседател на медийната и развлекателна група в Pryor Cashman.
Извън правните спорове става все по-общоприето, че “Черната вдовица” е пропуск за Marvel. Филмът постави рекорд за пандемията с 80 млн. долара в дебютния си уикенд в Северна Америка, но приходите не се повишиха в следващите седмици. Дисни първоначално каза, че филмът е изкарал 60 млн. долара от наеми в Disney Plus, но все още няма данни за следващите седмици, което е знак, че вероятно са разочароващи. Студиото вярва, че филмът, който към момента е изкарал 320 млн. долара в целия свят, няма да успее да спечели 500 млн. долара и гледа на него като неуспех.
Контекстът на тези резултати е, че преди пандемията много филми на Marvel надминаваха 1 млрд. в боксофиса. Според екипа на Йохансон канибализацията, предизвикана от пускането в Disney Plus, е коствало на актрисата 50 млн. долара в допълнителни плащания. Според директори от конкурентни студиа това е особено щедра цифра и определят вероятното ѝ заплщане в свят без Covid като половината от тази сума. Като допълнение към схватката се включва и агенцията на Йохансон, която критикува Дисни за това, че обяви публично, че актрисата е получила 20 млн. долара като предварително заплащане. Това според агенцията е опит да се използва успехът на Йохансон като актриса и бизнес дама срещу нея.
За много хора в индустрията отговорът на Дисни е шокиращ. Освен това е иронично, че Дисни обвинява Йохансон, че е безчувствена по отношение на пандемията, след като компанията освободи над 30 хил. свои служители в най-тежките моменти от кризата. В света на Marvel пък историята на Черната вдовица приключи със “Отмъстителите: Краят” и всички продължения с руската шпионка не изглеждаха много вероятни. Легалните битки могат да ограничат работата между Йохансон и Дисни, включително и по “Tower of Terror”, който актрисата трябваше да продуцира за компанията.
"В името на Отца, и Сина, и "Гучи": Убийствената италианска афера на Лейди Гага и Ридли Скот
Все пак мястото на Йохансон сред най-титулуваните звезди в Холивуд е сигурно, така че тя може да си позволи да се отдалечи от Дисни и Marvel. Други не са такива късметлии като нея. Филмите на Marvel са едни от малкото сигурни успехи в боксофиса и появата в тях може да повиши значително хонорара на всеки актьор и да му даде възможност да работи по по-лични проекти. Излизането от тези суперегеройски филми може да сложи спирачки в кариерата на много актьори, което дава сила на Дисни.
Ако Йохансон постигне успех това може да се окаже привлекателно за звездите от нейния калибър. В продължение на десетилетия най-високите заплати на филмови звезди са около 20 млн. долара. Стриймингът има потенциала да вдигне тези цени, защото компании като Netflix и Amazon имат желанието да изплатят 100% от допълнителните възнаграждения, за да получат звезди като Раян Рейнолдс или Дуейн Джонсън за проектите си.
По-традиционните филмови компании също преминават към стрийминга, но все още трябва да разработят моделите си на възнаграждение. Това стана напълно очевидно по време на Covid-19, когато студиата нямаха друг избор, освен да проучват алтернативни начини за пускане на филмите си. Делото на Йохансон може да се окаже важно за решаването на всички тези проблеми. Най-вероятно то няма да остане в съдебна зала задълго и ще се разреши чрез арбитраж. Така Дисни ще запази в тайна бизнес стратегията си и ще си спести удар върху репутацията.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: