Снимка: © getty images
  • Повече приходи за клубовете
  • Евентуална по-ниска цена за потребителя 
  • Възможно ли е да бъде приложен този метод в Англия?

Изпълнителният директор на Висшата лига Ричард Мастърс разкри, че организаторите на най-популярното футболно първенство в света възнамеряват обмислят възможността да създадат стрийминг платформа, подобна на Netflix, през която да предават мачовете си и друго съдържание, свързано с надпреварата.

Правата за излъчването на срещите към момента се закупуват за период от три или шест години, като промяната е била обмисляна още за сезоните  между 2019 и 2022 г.. Тогава от Висшата лига решават, че все още не е настъпило времето за подобна крачка, като продължават да изграждат плановете си за нея. 

Все още не е ясно дали нововъведението ще влезе в сила за следващато тригодие, но Мастърс сподели пред The Guardian, че рано или късно това ще се случи:

„Не казвам, че ще се случи през следващия цикъл или кога това ще стане, но в даден момент Висшата лига ще премине към микс от продажби към медиите и директно към потребителите.“ 

Към този момент Висшата лига продава медийните си права на традиционни телевизионни оператори и други стрийминг платформи, като за периода 2019-2022 това им е донесло над 3 милиарда на година. 

  • Възможно ли е да бъде приложен този метод в Англия?

При наличието на Sky Sports и BT Sports в Англия, шансът телевизионните гиганти да бъдат прескочени с подобна платформа, за да се стигне директно до потребителя, изглежда много малък. Sky разполагат с шест милиона абоната, а BT – с близо два. И двете медии вече са изградили традиции в отразяването на първенството, а затвърждават мястото си и с допълнителното съдържание, което носят предаванията им с участието на специалисти. Sky са фактор в световен мащаб, като разполагат и с най-доходоносния канал на футболна тематика в Youtube. 

Възможни по-ниски цени за потребителите

Съществуват обаче и мнения, че "Premflix" може да успее да свали дори и конкуренцията на тези гиганти. Според бившият собственик на "Кристал Палас" Саймън Джордан цената на услухата ще бъде от ключово значение:

"Хората са недоволни от Sky и BT, защото трябва да плащат по 75 или 80 паунда на месец, не мислят, че това е оправдано. Ако създадеш Netflix във футбола, имаш 100 милиона абоната и сложиш цена 9 паунда, няма да имаш конкуренция, тъй като никой няма да може да устои на цената."  

Повече приходи за клубовете

Отвъд Острова подобна платформа има голям потенциал. 1,4 милиарда от доходите от телевизионни права идват от чужбина, а ако връзката с потребителите става директно чрез стрийминг платформа на Висшата лига, печалбите биха се увеличили значително. Добър пример е предаването на първенството в Сингапур, където Singtel плащат по 70 милиона паунда на сезон, но същевременно печелят близо 175 милиона от абонати, които купуват пакети по 35 паунда на месец, за да гледат мачовете на живо. Ако посредникът в случая бъде прескочен чрез “Premflix” , то тези суми могат да пристигат директно в джоба на клубовете.

За миналия сезон сумите от британските медийни права са били разпределени по следния начин: 50% са били разделени между всички клубове, 25%  са разпределени в зависимост от това колко често са излъчвани мачовете на отделните клубове на Острова, а останалите 25 – спрямо финалната позиция на клубовете в класирането. Приходите от международни медийни права са разделени по равно. Отделно от това лигата подкрепя по-долните дивизии със 140 милиона на сезон.

Ако такава платформа бъде реализирана, то Висшата лига може да се сдобие с устойчив модел, който да носи значително по-големи печалби и да има огромен обхват. 

Прочети