Проектът за магистрала „Струма“ се разблокира – ще минава извън Кресненското дефиле

След дългогодишни спорове и съдебни производства процесът по изграждането на последния незавършен участък от автомагистрала „Струма“ получава зелена светлина. Донякъде. Взето е решение магистралата да се строи извън територията на Кресненското дефиле. Какво ще е новото трасе обаче все още не е ясно и тепърва ще се търси подходящ вариант.

За да тръгне процесът и да се премине към следващ етап, жалбите срещу проекта през Кресненското дефиле са оттеглени, а съдебните производства – прекратени. Това стана възможно след подписването на споразумения между държавните институции и природозащитниците от организацията “Да спасим Кресненското дефиле”.

Според постигнатото споразумение магистралният участък ще е извън защитената територия и ще поеме транзитния трафик. Съществуващият път E79 ще се запази и ще се превърне в локален.

Това предложение излезе на дневен ред още в края на миналата година, когато Постоянният комитет на Конвенцията на Съвета на Европа отправи препоръка към българските власти да се съсредоточат върху намирането на технически осъществими решения за изграждане на западната лента на АМ „Струма“ – в участъка от София до ГКПП „Кулата“ – по трасе, което преминава извън територията на Кресненския пролом.

През януари тази година пътната агенция (АПИ) прекрати поръчката за проучване и проектиране на трасе само на отсечката Кресна - София с аргумента, че трябва да се търси начин “Струма” да се строи успоредно източно от дефилето и в двете посоки.

Сега от АПИ съобщават, че се подготвя документация за обявяване на обществена поръчка за избор на изпълнител, който да намери подходящо трасе извън дефилето в участъка между Симитли и Кресна в посока от София към южната граница.

Бъдещият път трябва да отговаря на всички екологични стандарти, без да нанася значителна вреда на защитените зони от “НАТУРА 2000” „Кресна“ и „Кресна Илинденци“.

На този етап сроковете за завършване на Лот 3 на "Струма" са до 2030 г. Дали това ще остане така ще зависи от процедурите и избора на трасе. В най-оптимистичния вариант екологичните процедури по ОВОС могат да приключат за 6 месеца и тогава ще има реален шанс и последният участък на магистралата към Гърция да бъде завършен в следващите 5 години.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

България като избор: Стефан Делайе – посланикът на френския бизнес в София

България е една малка Франция, която трябва да бъде открита

09:32 - 13.06.2025
Спорт

“Филмът свърши” - двама шампиони са аут от националния на България по борба

Новиков и Милов разбират чрез медиите, че не са част от националния отбор

09:30 - 13.06.2025
Важно днес

В САЩ щракнаха белезници на сенатор, който иска да зададе въпрос на министър на Тръмп

Демократът Алекс Падиля искал да зададе въпрос на Кристи Ноем

08:28 - 13.06.2025
Важно днес

Следователят Бойко Атанасов е кандидат за поста на Лаура Кьовеши

Седемгодишният мандат на Кьовеши изтича на 31 октомври 2026 г.

07:51 - 13.06.2025
Важно днес

Израел започна масирани удари срещу ядрени обекти в Иран

Цените на петрола скочиха рязко с над 10%

07:23 - 13.06.2025
Важно днес

Стрелецът от Грац планирал атаката в бившето си училище в детайли, бил обсебен от бойни видеоигри

Масовата стрелба от 10 юни отне живота на девет ученици и една преподавателка

19:18 - 12.06.2025
Важно днес

Желязков смята за "позакъснели, но правилни" действията на Митов във Варна

Премиерът сравни насилието над арестувания мъж с агресията над протестиращите през 2020 г.

18:51 - 12.06.2025
Важно днес

Нова размяна на ранени войници между Украйна и Русия

Всички прибрали се украински военни се нуждаят от лечение

17:37 - 12.06.2025