Производството на украинска водка е във вихъра си след бойкота на руските марки Снимка: © Getty Images

Когато Русия нахлу в Украйна миналата година, нейните марки водка бързо бяха изтеглени от рафтовете на много места по света. Това се оказа възможност за конкурентни украински брандове да заемат мястото им. Такъв е случаят с Nemiroff, която продължава да бележи ръст на глобалните продажби.

„Благодарни сме на нашите клиенти в чужбина, които избират Nemiroff в знак на солидарност с Украйна“, коментира Юрий Сорочински, главен изпълнителен директор на компанията, цитиран от BBC.

Водката рядко попада в заглавията, макар че се използва от мнозина не само самостоятелно, но и като основа за направата на популярни коктейли. С годишни продажби от общо 46,6 млрд. долара, тя изведнъж привлече вниманието покрай руското нахлуване в Украйна.

Началото на конфликта доведе до бойкот и забрана на руската водка от страна на западните потребители, търговци на дребно и правителства. В същото време западните марки водка, които имат руски звучащи имена, като световния бестселър Smirnoff, побързаха да изтъкнат, че всъщност не са от Русия. Самата Smirnoff например е собственост на британския гигант за напитки Diageo.

Националният произход на водката е тема на горещи спорове и е трудно да се даде еднозначен отговор поради промяната на границите и държавите през вековете. Но повечето историци на напитките биха се съгласили, че земите около днешните Полша, Русия и Украйна са сърцето на производството на водка.

Тъй като руската водка все още отсъства от международните рафтове, малко известните досега украински марки продължават да заемат нейното място. Поддържането на производството в една разкъсвана от войни страна обаче е съпътствано от трудности.

Непосредствено след руската инвазия Nemiroff трябва да затвори основната си дестилерия за един месец. Тя се намира в град Немиров, на около 250 км югозападно от столицата Киев. Подобно на повечето предприятия в Украйна, тя е засегната от прекъсвания на електрозахранването, дължащи се на руските атаки срещу електрическата инфраструктура. Въпреки това фирмата твърди, че е отбелязала голям ръст на износа, включително двукратно увеличение на продажбите в Обединеното кралство.

За укранските производители е обнадеждаващо да виждат, че чуждестранните потребители подкрепят страната им чрез избора си на продукти. В замяна Дима Дейнега, който произвежда водка марка Dima’s, например дава част печалбата си на украински благотворителни организации.

„[Глобалните] продажби постоянно нарастваха преди войната, но се увеличиха значително, тъй като хората търсят начини да подкрепят Украйна чрез нашите благотворителни инициативи, както и да подкрепят украинските продукти като цяло“, казва Дейнега.

Дъщеря на украински емигранти, Катрин Велинга е израснала в Канада, но през 2005 г. тя в страната на родителите си. Там заедно със своя съпруг купуват стара дестилерия и създават марката водка Zirkova. След нахлуването на Русия производството принудително затваря, но Велинга използва втори обект, този път на повече от 7000 км разстояние, в Онтарио, за да дестилира, продава и помага финансово на нападнатата страна.

Канадската марка се нарича Zirkova Unity, а цялата ѝ печалба отива за украински благотворителни организации. Unity продължава да се прави в Онтарио, въпреки че главната дестилерия на фирмата в украинския град Золотоноша, южно от Киев, отново отвори врати през септември миналата година.

„Това беше единственият начин да помогнем на Украйна“, казва Велинга по повод решението да премести производството в Канада.

Освен за произхода, има спор и за вкуса

Дали вкусът на всички водки е еднакъв? „Абсолютно не!“, категоричен е Тони Абу Ганим, експерт по водка от САЩ. Според Велинга много „водки от новия свят“ – каквито тя нарича онези, произведени извън историческото сърце на произход на напитката – не би трябвало да използват това име.

Полша има най-строгите законови правила, които регулират производството на водка. Там напитката може да се произвежда само от пшеница, ръж, овес, картофи или тритикале (хибрид между пшеница и ръж), вода и мая – за разлика от другаде, където използват царевица, ориз, захар, гроздов сок или дори мляко.

„Водката не е безвкусна напитка“, казва Мариуш Дампц от Полския музей на водката във Варшава. „Това е много западна гледна точка“, добавя той. „Полската водка е свързана с почвата, водата, климата и човешкия фактор: тероара.“

„По-новите марки водка се придържат към това съвременно погрешно схващане, че водката трябва да е напълно безвкусна и неутрална, което е далеч от истината“, добавя Велинга. „Фината, но важна сложност и характер на най-великите водки в света го доказват.“


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Коледен булевард

Петметрова огледална инсталация повдига темата за толерантността

До 15 януари инсталацията „Огледай се“ ще осветява градината между Софийския университет „Свети Климент Охридски“ и площада на Народното събрание

06:01 - 03.12.2024
галерия

Бохемска "Коледа на Малките 5" - най-празничното каре на София

Елхата на Малките 5 кьошета светна на 1 декември

16:47 - 02.12.2024
Важно днес

Делян Пеевски е овладял и цялата държавна субсидия на ДПС

Близо 740 000 лв., дължими на партията в 50 Народно събрание, са пренасочени към нова банкова сметка - без достъп на ДПС Доган

16:04 - 02.12.2024
Важно днес

Малко или много са 1700 овце? Как се прави пропаганда, която може да затрие цял бранш

Чумата по животните във Велинград отвори фронт, от който може да пострада животновъдството в страната

14:39 - 02.12.2024
Важно днес

3800 нарушители още в първия ден след забраната за стари коли в центъра на София

Глобите са от 50 до 200 лв., а за юридически лица - до 2000 лв.

13:18 - 02.12.2024