Производството на украинска водка е във вихъра си след бойкота на руските марки Снимка: © Getty Images

Когато Русия нахлу в Украйна миналата година, нейните марки водка бързо бяха изтеглени от рафтовете на много места по света. Това се оказа възможност за конкурентни украински брандове да заемат мястото им. Такъв е случаят с Nemiroff, която продължава да бележи ръст на глобалните продажби.

„Благодарни сме на нашите клиенти в чужбина, които избират Nemiroff в знак на солидарност с Украйна“, коментира Юрий Сорочински, главен изпълнителен директор на компанията, цитиран от BBC.

Водката рядко попада в заглавията, макар че се използва от мнозина не само самостоятелно, но и като основа за направата на популярни коктейли. С годишни продажби от общо 46,6 млрд. долара, тя изведнъж привлече вниманието покрай руското нахлуване в Украйна.

Началото на конфликта доведе до бойкот и забрана на руската водка от страна на западните потребители, търговци на дребно и правителства. В същото време западните марки водка, които имат руски звучащи имена, като световния бестселър Smirnoff, побързаха да изтъкнат, че всъщност не са от Русия. Самата Smirnoff например е собственост на британския гигант за напитки Diageo.

Националният произход на водката е тема на горещи спорове и е трудно да се даде еднозначен отговор поради промяната на границите и държавите през вековете. Но повечето историци на напитките биха се съгласили, че земите около днешните Полша, Русия и Украйна са сърцето на производството на водка.

Тъй като руската водка все още отсъства от международните рафтове, малко известните досега украински марки продължават да заемат нейното място. Поддържането на производството в една разкъсвана от войни страна обаче е съпътствано от трудности.

Непосредствено след руската инвазия Nemiroff трябва да затвори основната си дестилерия за един месец. Тя се намира в град Немиров, на около 250 км югозападно от столицата Киев. Подобно на повечето предприятия в Украйна, тя е засегната от прекъсвания на електрозахранването, дължащи се на руските атаки срещу електрическата инфраструктура. Въпреки това фирмата твърди, че е отбелязала голям ръст на износа, включително двукратно увеличение на продажбите в Обединеното кралство.

За укранските производители е обнадеждаващо да виждат, че чуждестранните потребители подкрепят страната им чрез избора си на продукти. В замяна Дима Дейнега, който произвежда водка марка Dima’s, например дава част печалбата си на украински благотворителни организации.

„[Глобалните] продажби постоянно нарастваха преди войната, но се увеличиха значително, тъй като хората търсят начини да подкрепят Украйна чрез нашите благотворителни инициативи, както и да подкрепят украинските продукти като цяло“, казва Дейнега.

Дъщеря на украински емигранти, Катрин Велинга е израснала в Канада, но през 2005 г. тя в страната на родителите си. Там заедно със своя съпруг купуват стара дестилерия и създават марката водка Zirkova. След нахлуването на Русия производството принудително затваря, но Велинга използва втори обект, този път на повече от 7000 км разстояние, в Онтарио, за да дестилира, продава и помага финансово на нападнатата страна.

Канадската марка се нарича Zirkova Unity, а цялата ѝ печалба отива за украински благотворителни организации. Unity продължава да се прави в Онтарио, въпреки че главната дестилерия на фирмата в украинския град Золотоноша, южно от Киев, отново отвори врати през септември миналата година.

„Това беше единственият начин да помогнем на Украйна“, казва Велинга по повод решението да премести производството в Канада.

Освен за произхода, има спор и за вкуса

Дали вкусът на всички водки е еднакъв? „Абсолютно не!“, категоричен е Тони Абу Ганим, експерт по водка от САЩ. Според Велинга много „водки от новия свят“ – каквито тя нарича онези, произведени извън историческото сърце на произход на напитката – не би трябвало да използват това име.

Полша има най-строгите законови правила, които регулират производството на водка. Там напитката може да се произвежда само от пшеница, ръж, овес, картофи или тритикале (хибрид между пшеница и ръж), вода и мая – за разлика от другаде, където използват царевица, ориз, захар, гроздов сок или дори мляко.

„Водката не е безвкусна напитка“, казва Мариуш Дампц от Полския музей на водката във Варшава. „Това е много западна гледна точка“, добавя той. „Полската водка е свързана с почвата, водата, климата и човешкия фактор: тероара.“

„По-новите марки водка се придържат към това съвременно погрешно схващане, че водката трябва да е напълно безвкусна и неутрална, което е далеч от истината“, добавя Велинга. „Фината, но важна сложност и характер на най-великите водки в света го доказват.“


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

БНБ пуска нова монета, посветена на българската гайда

Монетата ще се продава на цена от 156 лв.

12:48 - 22.11.2024
Живот

Стани част от бегачите в отбора на ASICS FrontRunner България. Кандидатстването вече е отворено

Търсят се хора с разнообразни истории, нива на опит и страст към движението

12:30 - 22.11.2024
Важно днес

Европрокуратура разследва измама за финансиране на реставрация на църква в България

При извършени обиски в Бургас, Петрич, Рила и София са иззети документи и доказателства.

12:14 - 22.11.2024