"Външният вид винаги е бил важен, но докато предишните поколения отнасяхме подигравки за кецовете или раниците си единствено в живата училищна среда, днес „всеки тийнейджър е маркетинг директор на собствения си образ“, казва психотерапевтът Детелина Стаменова.

"Той има за цел да изгражда своя бранд ежедневно, да мисли за това къде ходи, какво прави, какви са шегите му. Това е много трудно да бъде разбрано от родител, който не прави особена разлика между два вида бели маратонки. Но за един тийнейджър това може да бъде структуроопределящо – това да си някой, да бъдеш видян, оценен, да бъдат видени сторитата и рийловете ти, е безкрайно важно в момента“.

И това има своята логика в едно „търговско базирано, капиталистическо общество“, казва още Стаменова.

Юношеството е онзи етап от живота, в който правим биологичен и социален скок към зрелостта и няма как всичко да протече безконфликтно. Период, в който нашите деца се опитват да изградят своя собствен образ, извън ролята им на деца, братя, сестри.

За да подкрепят родителите в общуването със своите деца, както и самите тийнейджъри по пътя към порастването, Eucerin се грижат за въшния вид на младите хора – нашата защитна обвивка и първата част от нас, която влиза в досег с външния свят. Брандът е на висококачествена немска козметика, чиито продукти значително подобряват състоянието на кожата

Eucerin DermoPure е емблематична серия, предназначена не само за тийнейджъри, но и за всички с по-мазна кожа, склонна към акне. Тя включва леки, но доказано работещи почистващи продукти за лице според поредица клинични и дерматологични проучвания.

Линията Eucerin DERMOPURE е специално разработена да работи срещу основните причини и притеснения за мазната кожа и тази, склонна към акне като микровъзпаления, свръхпроизводство на себум, хиперкератоза (удебеляване на външни слоеве кожа, което води до черни и бели точки), както и бактериален растеж, изразен във възпаление под формата на папули и пустули. След преминаване на възпаленията, много от засегнати хора стигат до постинфламаторна пигментация на кожата, т. нар. петна след акне, дълго след като пъпките са изчезнали от кожата. Eucerin предлага продукти, които се борят именно с петната след акне.

Заедно с Eucerin DERMOPURE говорим с хората, които са на първа линия в комуникацията с тийнейджърите, за да ги уверим, че акнето е временен и лечим проблем, който не бива да се превръща в повод да се изолират.

Мисията на EUCERIN е да подкрепя тийнейджърите, като им помага да се чувстват по-уверени в своята кожа. Всички знаем обаче, че увереността е функция не само на външния вид, но и на нашите мисли. Ето защо, в партньорство с Eucerin, ще ви срещнем с две личности, чиято ежедневна работа с хора ги изкарва на първа линия в общуването с младежите. А тяхната експертиза ще ни помага по-добре да вникнем в сложата вътрена вселена на тийнейджърите.

Първото ни подкаст интервю е с Детелина Стаменова, психотерапевт с внушителна индивидуална практика и добре познато от екрана лице.

Разговорът ни започва именно с думата „пропаст“: психологът казва, че светът изглежда върви така „като да има дупка между поколенията“.

„Но сегашните тийнейджъри са отгледани по съвсем различен начин, защото ние сме различни от нашите родители. И защото това е първото поколение, което е израснало изцяло в дигитална среда“, уточнява Детелина.

„Намираме се в огромен лабиринт, в който ние, родители и възрастни, не знаем как да фигурираме и как да се справяме с тези хора, които хем са наши, хем функционират и разсъждават по напълно различен начин. И точно затова толкова обичам да имам тийнейджъри в кабинета“, казва тя – „Защото ги намирам за изключителни и пълни с толкова много идеи“.

По думите ѝ това е свързано с няколко теми: едната е как се чувстват изобщо, изискванията, които им се поставят, средата, в която общуват и новите начини по които получават одобрение.

Защото „една част от израстването е младият човек да види себе си не през очите на родителите си, а през очите на хората на тяхната възраст, те трябва да се ориентират къде са спрямо своята глутница“. Разбира се, не всичко при днешните млади е ново, но достатъчно неща са.

„Културите, в които съществуваме, стават все по-индивидуалистични и заради това ние можем да видим различни субкултури, различни от тези на предишното поколение, където това какво слушаш беше по-важно, а сега е по-важно как изглеждаш. Сякаш музиката вече не е толкова определяща за едно поколение“, казва психологът.

И точно се тегли една от разделителните линии между сегашните родители и техните пораснали деца:

„Информацията за нас беше ценност, защото не сме имали достъп до нея, а за тях ценност е спокойствието, защото са в много забързано ежедневие. Нашето поколение е едновременно това, което е създало технологиите, които те ползват сега, като се започне от YouTube и се стигне до TikTok, но ние сме и тези, които са създали тези деца и техните навици. Ние сме в основата на тяхното усещане дали се обичат и наше задължение е да не абдикираме“, казва Детелина и за да илюстрира думите си, предлага интересна метафора:

В първите години преди тийнейджърството правим съставките и в момента те се опичат в трудността на тези 5,6 г. между 13 и 19-годишна възраст. Доверието в нас и в съставките може да ни помогне да се справим с храната, дали разберем дали е набухнала, дали е гореща. Не бива да забравяме, че като родители трябва да бъдем едновременно емпатични и достатъчно силни, за да стоим до тях“.

Психологът Детелина Стаменова: Всеки тийнейджър днес е маркетинг директор на собствения си образ

А докато стоим до тях, те се сблъскват както с нови предизвикателства от типа на училищен онлайн тормоз, така и с добре познатите ни стари като акнето и изобщо външния вид.

„В нашата култура обидите на тема външен вид не са изключение“, коментира Детелина.

„В България когато хората няма за какво да те обидят, те обиждат за бузите, краката, корема...Това е особено болезнено в периода, в който нуждата на човек да изпъкне с вида си е ключова. Няма тийнейджър без пъпка и ако ние, възрастните, се променим и спрем да коментираме как изглеждат другите, децата ще ни последват.", казва Детелина.

„Доброто, старо „На теб би ли ти било приятно някой да ти се подиграва“ също може да свърши работа, когато учим децата си на уважително отношение към другия, но е важно и да имаме предвид, че тийнейджърите често са безмилостни и егоцентрични и това е нормално за възрастта

Според нея освен добрата хигиена, изключването на чипса от дневното меню и ползването на висококачествена козметика, е особено важно родителите да говорят с децата си, че акнето, подобно на други проблеми, е период и че ако полагат необходимите грижи за кожата си, те ще дадат резултат.

Друг непренебрежим момент в родителстването по време на пубертета, според специалиста, е следенето за токсични приятелства, в които едно дете се възползва от друго.

„Защото освен всичко друго, юношеството е и периодът, в който се научаваме да живеем в обществото, където родителите ни не стоят отстрани в градинката, и разбираме, че има хора, които са лоши към нас, а ние можем да изберем как да реагираме на това. Тъй като, в крайна сметка, ние не зависим от чуждото мнение, то е просто мнение и можем и да не го чуем“.

Желанието на Eucerin да вкара в полезрението на социума проблемите на тийнейджърите е подкрепено от продуктите на марката и когато говорим за акне, е важно да имаме предвид, че то все повече се появява и след тийнейджърските години, особено при жените.

„Има модели, които са разработени относно причините и лечението и се знае, че психологическата компонента е много голяма“, казва по повода Детелина.

„Стресът е много важен и ако искаме да се доближим до детето си, е добре да модулираме и собственото си отношение към него. Децата реагират на това, което се случва в семейството, включително през кожата си, и ако родителите се отнасят с погнуса или неразбиране към детето си заради начина, по който изглежда, няма как детето да бъде мотивирано да се грижи за кожата си“., заключва тя.

Освен животът в дигитална среда, в никога незагасващия прожектор на социалните мрежи, днешните тийнейджъри се отличават от нас и по това, че това са хората, на които им се наложи да присъствт в учебната си среда онлайн поради ковид локдауните.

„Тепърва ще виждаме какви са резултатите от всичко това, от което бяхме част, има по-голям ръст на депресивните състояния (които не са депресии) и на по-голямото усещане за самота при младите хора“, казва Детелина.

Изслушайте целия разговор в подкаст аудиото.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

"Хамас" не хареса предложението за прекратяване на огъня, но преговорите продължават

"Хамас" е скептична към израелското предложение

10:36 - 02.05.2024
Важно днес

Десетки хиляди отново протестираха в Грузия, след като парламентът придвижи спорен закон

Недоволството около спорния закон за "чуждестранни агенти" в Грузия продължава

09:40 - 02.05.2024
Текстове от партньори

Кока-Кола ХБК България се подготвя за стажантската програма Coke Internship 2024

Компанията предлага 8 свободни позиции за своята тримесечна платена програма

08:59 - 02.05.2024