Рекламни и PR агенции оспорват начина, по който финансовото министерство избира фирма, на която ще възложи обществена поръчка с максимална стойност до 1,4 млн. лева в рамките на информационната кампания за еврото.
Преди дни стана ясно, че това ще стане в процедура по директно договаряне, като са поканени пет фирми, които трябва да изпратят офертите си до края на месеца.
Това са:
- "Диджитал Ай Ди“ АД;
- „Диджитейл“ ООД;
- „Ай Ти Дизайн 2020“ ЕООД;
- „Дир.БГ“ АД;
- "Агенция Вила“ ЕООД
От документите по въпросната поръчка не става ясно по какви критерии са избрани въпросните 5 компании, от които държавата очаква оферти.
В писмо, подписано от асоциациите на рекламните и PR агенции, където членуват почти всички утвърдени компании в бранша, призовават Министерството на финансите да проведе открит конкурс за избор на професионални агенции.
"Поканените дружества не са сред водещите комуникационни агенции в страната и не разполагат с опит в реализирането на кампании от обществен интерес, което поставя под съмнение тяхната професионална квалификация", се казва в писмо до финансовия министър Теменужка Петкова, подписано от Сдружение „Интерактив Адвъртайзинг Бюро България“ (IAB Bulgaria) Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА), Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО).
Рекламните агенции обръщат внимание и на краткия срок за подаване на оферти - "едва десет дни, което на практика изключва възможността за качествена подготовка и създава впечатление за формално изпълнение на процедурата".
Според тях е "необяснимо" и огромното закъснение, с което Министерството на финансите започва въпросната кампания.
"Това поражда съмнения, че забавянето може да е било използвано като аргумент за прилагане на процедура по пряко договаряне, което на практика стеснява кръга от потенциални участници", се казва още в позицията на рекламните и PR агенции.
Те призовават финансовото министерство да преразгледа подхода си и "да предприеме конкретни стъпки към провеждане на открита, прозрачна и конкурентна процедура, достъпна за всички агенции с доказан професионален капацитет и репутация".
Те настояват и за "публично оповестяване на критериите за подбор и ясна обосновка за тяхната релевантност към предмета на поръчката, както и въвеждане на професионални стандарти при възлагането на комуникационни дейности, включително изискване за доказан опит и членство в признати браншови организации".
Информационната кампания за еврото в дигиталните канали ще продължи до 30 юни 2026 г. - т.е. шест месеца след като еврото вече е официална валута в България. Една от целите ѝ е "борба с дезинформацията", въпреки че фалшиви новини и подвеждащи материали срещу единната европейска валута се леят отдавна.
Държавата ще бори дезинформацията за еврото, след като го въведем
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: