Малко са събитията в живота ми, за които мога да кажа, че предполагат да има поне мъничко магия във въздуха. Тест драйвът на новия Renault Arkana, който представляваше пътешествие в Подбалкана точно на Еньовден, беше сред тези случки.

От една страна, според различни легенди и поверия, на 24 юни всички магии работят, билките са най-силни и мистичните сили са във вихъра си. От друга страна, най-новият SUV на Renault се казва Arkana. Въпреки че в презентацията на модела от българския екип на компанията казаха, че в името няма нищо специално, връзката с мистичното не е за подминаване. На латински “arkanum” означава именно нещо скрито или мистериозно, а освен това картите таро, които от столетия не се използват за игра, а за предсказания и гадаене, имат малка и голяма аркана.

Въпреки всички съвпадения, в тези два дни нямаше самодиви, нито магьосничество, достойно за Хогуортс. По-скоро магиите бяха в духа на нещата, за които говори Артър Кларк, когато казва, че всяка достатъчно напреднала технология е неотличима от магия. В моя свят SUV купе, което постига разход от 4.8 л/100 км при лежерното ми шофиране из Подбалкана е почти магическо постижение. Когато се качихме на магистралата и шофирането стана по-бързо и динамично, разходът продължи да бъде все така приятен и не надвиши 5.5л/100 км, с което впечатлението си остана.

Причината, естествено, не е магия, а напредналата технология в хибридния E-Tech Hybrid двигател със 145 к.с. на автомобила, който шофирах. Хибридната система включва 1.6-литров бензинов двигател, както и два електрически мотора и 1.2kWh батерия. Скоростната кутия тук е вдъхновена от Формула 1 и използва комбинацията от трите двигателя, вместо съединител, за да осигури плавното и навременно превключване на предавките.

Мисля, че именно това е елементът в Renault Arkana, който ме впечатли най-силно, тъй като шофирането винаги е плавно и много по-директно от повечето други автоматици, с които съм се сблъсквал. Без значение дали е на магистралата, скоростния път или в града, при натискането на газта, автомобилът реагира бързо с плавно ускорение. Това ми дава повече увереност при изпреварвания и цялостно по-динамично усещане, без да е нужно да “настъпвам” колата.

В града пък това помага на Arkana да може да се задвижва изцяло от електрическите двигатели в 80% от времето, според Renault. Това е супер постижение и важен елемент за всеки, който се стреми към по-ниски разходи на гориво и емисии на вредни газове.

Визуално Arkana напомня за значително по-скъпото BMW X6 и комбинира елементи от купе в задната част с по-класически SUV дух. Това кара автомобилът да се отличава, макар че носи някои от основните елементи на Renault като класическата форма на C на предните фарове и задните светлини, които се съединяват в емблемата.

Отвътре колата е широка и комфортна, което се отнася и за задните седалки, където има достатъчно пространство дори и за висок човек. Изключение прави средната седалка, която не би предоставила особено голям комфорт на дълъг път. Още по-назад е щедрият 480-литров багажник, който при свалянето на задните седалки достига до над 1250 л.

Версията на Arkana, която шофирах, беше с най-високата R.S. Line степен на оборудване, като това означение е изцяло козметично. Предните седалки бяха напълно електрифицирани, като наместването им беше изключително лесно и бързо, а самите те - удобни и при по-дълъг път. Високата позиция на шофиране не ми е любима, но дава усещане за по-добра видимост, въпреки че на кръстовища се усеща ограничение от плътните странични колони. Като цяло интериорът е с качествени пластмаси, с омекотено покритие в по-голямата част от предния сектор, с изключение на конзолата между двете седалки.

Инфотеймънт системата е в духа на това, което Renault прави напоследък, като централният екран е вертикален и с 9.3-инчов диагонал. Подобно на Renault Megane - и тук екранът е вертикален и работата с него е изключително лесна и естествена.

Причината за това са големите тъч бутони и цялостно добрият интерфейс, който отговаря бързо на действията и в нито един момент не се усеща като пречка. И тук най-отпред са най-важните елементи - навигация, музика и информация за свързаните устройства, като се поддържат Android Auto и Apple CarPlay. Приятен детайл е, че поставката под екрана има и безжично зареждане с Qi.

Също в унисон с това, което видях в новото Megane, са много бутони, на които са поверени някои важни неща. Климатикът, както и асистентите при шофиране, се управляват от врътки и бутони, вместо от менюта из екраните, което е наистина удобно.

Екранът на таблото беше с 10.2-инчов диагонал, като на него се визуализират повече детайли за навигацията, музиката или състоянието на колата в даден момент. Там може да се покаже информация за разхода, работата на двигателите, както и разпределението на това кой от тях се използва. Всичко на него, а и на основния дисплей, може да бъде персонализирано лесно и удобно.

Последната магия, която ми направи впечатление, бяха възможностите на асистентите при шофиране, които отговарят на второ ниво на автномност. Това означава, че Arkana може да контролира както ускорението и спирането, така и поддържането на линията, в която шофирате. На магистралата можете да оставите автомобилът сам да поддържа скоростта и лентата, без да докосвате газта, макар и да е задължително да не пускате волана. Това е като круиз контрол на стероиди или някаква много базова версия на бъдещето, в което няма да шофираме, а автомобилите сами ще се занимават с това.

Комбинацията от технологии в Renault Arkana ме накара да се замисля за името на модела. На пръв поглед може да изглежда тайнствено и мистериозно да шофираш хибриден автомобил, който е тих, икономичен и комфортен, но всъщност е просто част от стремежа за по-добро бъдеще. В него технологиите, за които говорим сякаш за магия, са много повече и много по-достъпни, което може пък да ни обедини в някакво тайнство.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Политика

Турската прокуратура поиска присъда от над 2000 години затвор за Екрем Имамоглу

Обвинителният акт е близо 4000 страници и включва 142 обвинения – от корупция до ръководене на престъпна група

14:46 - 11.11.2025
Спорт

Скандалът в турския футбол се разраства - над 1000 футболисти са отстранени

Има и играчи на “Гьозтепе”, чийто треньор е Станимир Стоилов

13:53 - 11.11.2025
Живот

Крис Айзък идва за първи път в България

Емблематичните песни "Wicked Game" и "Blue Hotel" ще прозвучат на живо на 22 юни 2026 г. в София

12:43 - 11.11.2025
Важно днес

АКФ събра парите за съдебни разноски на Веселин Тодоров - свидетелят срещу Ковачки и холдинг “Орион”

Събраните средства ще финансират защитата на Тодоров, срещу когото НАП предяви искове за 5 млн. лв. след разкритията му за холдинга

12:15 - 11.11.2025
Важно днес

Синдикатите харесаха Бюджет 2026: "Щадящо натоварва бизнеса и хората"

Деница Сачева твърди, че работодателите предлагали увеличение на ДДС

12:10 - 11.11.2025
Важно днес

Митрофанова намекна за политическа криза в България, ако "Лукойл Нефтохим" спре работа

Митрофанова отправи предупреждения срещу властите в България, че "постъпват много рисковано" и "създават опасен прецедент"

11:14 - 11.11.2025
Живот

Интервю на „Вайръл стихове за секс и драма“ със същите

„Вайръл стихове за секс и драма“ разговарят една с друга

10:41 - 11.11.2025
Важно днес

Над 167 000 души искат справедливо наказание, след като лекар прегази кучето Мая

"Колко още такива инциденти трябва да се случат, преди държавата да предприеме реални мерки срещу жестокостта към животните?"

10:10 - 11.11.2025
Важно днес

Зам.-външният министър Мария Ангелиева стана посланик в Унгария

Ангелиева е бивш депутат от НДСВ

09:46 - 11.11.2025