Рисковете, които крие проектът на ГЕРБ за нова конституция Снимка: © bTV

Възможно ли е новите закони на България да се приемат с мнозинство от 31 гласа? Какви са последствията от премахването на принципа за "социална, демократична и правова държава" от бъдещата конституция? И ще се стигне ли до ситуация, в която прокурорите ще пишат медийни закони?

Симона Велева, доктор по конституционно право, изтъкна серия от слабости и грешки в новия проект за конституция, който беше представен от ГЕРБ на 17 август. В интервю за bTV Велева предупреждава, че някои от промените "нарушават баланса, който конституцията поддържа и е призвана да брани".

Вижте интервюто със Симона Велева и прочетете най-важните акценти от него под видеото:

"Експертите, които са работили върху този проект, не са конституционалисти"

Велева обърна внимание на решението на ГЕРБ да изместят цялата глава с Основни права и задължения на гражданите от челно на предпоследно място.

"В този проект има такъв тип грешки, които показват, че не се познават основни положения на конституционното право. Не е случайно, че основните права са винаги в началото на всяка една конституция. Има причина за това. Всяка една конституция е предшествана от харта за правата, защото хората най-напред са се борили за своите права. Не виждам защо механично са разместени главите, освен просто за да бъдат променени членовете. Но се задава въпросът какво ще трябва да направи новото Народно събрание само за да намести чисто технически всички закони, така че да са в съответствие с тази конституция.

Посланието не е положително, защото показва едно неуважение към правата, макар че в своята същина с почти нищо не са променени. Единствено виждам, че са закрепени европейските избори, равенството между мъжете и жените... - тази разпоредба е взета най-вероятно от конституцията на Португалия. Механично е преписано от време, в което е било необходимо подобно закрепване в конституция на друга държава. В момента въпросът за равенството не седи, защото ние имаме чл. 6, който гарантира равенството на всички хора", казва Велева.

"Никъде по света не съм виждала съдът да има право на законодателна инициатива"

"Основният проблем е в това, че на Съдебния съвет на прокурорите и на съдиите се дава право на законодателна инициатива. България е парламентарна република. Това означава, че управлява правителството с подкрепата на парламента. Правителствотои парламентът са взаимно свързани. Те са избрани на едни и същи избори. Правителството е избрано от партията, която е спечелила изборите, докато останалите партии са в опозиция и така всъщност са се формирал парламентът. Но прокурорите и съдиите са на експертен принцип. Особено прокурорите имат компетенции единствено в сферата на съдебното производство... Това те да могат да определят политиката на държавата в сферата на медиите, на здравеопазването, на образованието, е въпрос, който автоматично отменя тяхната независимост", казва още тя.

Борисов като Живков. Новите конституции - хватка за оцеляване

"Нарушава се механизмът, по който президентът има роля във всяка една от трите власти"

Отнемането на правото на президента да връща указите за назначение на председателите на ВАС и ВКС или на главния прокурор рискува да доведе до обезмисляне на институцията.

"Фигурата на президента като обединител на нацията и като еднакво отдалечен от трите власти е такава, че той трябва да има ролята на арбитър по такъв начин, че да се спазва принципът "Власт власт възпира". Предвидени са механизми и предпазни клапани - възможността на президента да върне за повторно разглеждане един законопроект (което има характер на отлагателно вето), или да върне за повторно разглеждане избора на някой от "тримата големи".
Нарушава се механизмът, по който президентът има роля във всяка една от трите власти и по който може да изпълнява своята функция. Ако му бъдат орязани правомощията в отделните власти, се нарушава балансът, който конституцията поддържа и е призвана да брани".

3 души прокарват законопроект, 31 го приемат

Намаляването на броя на депутатите и ликвидирането на Великото Народно събрание също води до непредвидени негативни последици.

"В повечето европейски държави действително няма Велико Народно събрание. Това не означава, че обикновеното може да изменя с толкова малки мнозинства и толкова лесно конституцията. Особено когато имаме 120 народни представители.

Представете си - един законопроект ще може да бъде приет с 31 гласа, а в една (парламентарна) комисия най-вероятно ще има пет човека, което ще означава, че мнозинството в комисията ще се състои от трима. Те ще одобряват законопроекта експертно и ще го предлагат на Народното събрание... Тази хипотеза прави конституцията една периодична литература", коментира Симона Велева.

Главният прокурор ще внася закони, ВНС вече няма да има, мъжете и жените (отново) са равни

"Това, че има недоволство към конкретно управление, не е фактор, който да предопределя изцяло нова конституция"

"Нова конституция за една държава означава такава огромна промяна на обществения и политически строй, която да преобърне изцяло начина, по който живеем. Да преминем от планова към пазарна икономика, или от социализъм - към демокрация. В днешния ден виждаме ситуации, в които демократични режими се сриват и на тяхно място идват авторитарни режими. Говорим за такива огромни световни и геополитически катаклизми, които могат да имат и регионален характер и които могат изцяло да прекроят начина, по който функционира една държава".

Конституция без ценности и принципи - или къде изчезна преамбюлът

"Всеки конституционен проект трябва да съдържа основни постулати, въз основа на които ще бъде приет - основни ценностни положения. Това, че България е демократична, социална и правова държава, не са просто едни пожелателни характеристики. Зад думичката "социална" се крие цялата социална система, която след това ще бъде изградена в държавата. Ето защо е толкова важна една конституция. Всяка една дума в нея тежи изключително много.

Ако си представим правната система като една система от кубчета, при която най-малката наредба стои най-горе, когато махнем най-долното кубче, има опасност цялата система да се срине. Ето защо е толкова фина и важна работата, която конституцията има за управлението на държавата и за начина, по който ние ще живеем".


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024