Снимка: © Getty Images

Tesla е големият доминант в света на електрическите автомобили. Компанията продава около 2 на всеки 3 електромобила в САЩ, а изпълнителният ѝ директор Илон Мъск е с нетно състояние от над 300 милиарда долара.

Има обаче дял от потребители, които искат електрическа кола, но се обявяват срещу Tesla и Мъск – а това може да е от огромна полза за един от конкурентите им.

Ако не сте чували за Rivian, със сигурност това име ще се появява все по-често в нюзфийда ви. Това е американски стартъп, основан през 2009 г., който произвежда електрически пикапи и SUV-та и има огромна корпоративна подкрепа от Ford и Amazon. Колите им се изграждат в завод в Илинойс и тази година компанията тепърва започва да снабдява клиентите си, направили предварителни поръчки.

Rivian направи най-добрия дебют на американската фондова борса от 2012 г. насам, когато Facebook започна първичното си публично предлагане. Компанията за електромобили събра 12 млрд. долара и завърши първия си ден на борсата с акции на стойност по 100,73 долара.

Пазарната ѝ оценка е почти 86 млрд. – повече от General Motors и Ford, което е странно, тъй като Ford са един от големите инвеститори в Rivian.

Според CNN Business компанията има няколко предимства пред Tesla – американците много, много обичат пикапи, а първият продукт на марката не е какъв да е електромобил, а именно пикап, модел R1T. Той може да се кара в града, така и офроуд, и достига от 0 до 100 км/ч само за около 3 секунди. Първите доставки бяха осъществени едва преди два месеца.

Компанията скоро ще има предложение и за феновете на спортните автомобили – SUV-то R1S.

Освен това произвежда и микробуси, като вече има подписан договор с Amazon за 100 хиляди такива електромобила, които ще се използват за доставки от фирмата на Джеф Безос. Всъщност тя притежава 20% от Rivian.

Марката се превръща в голям тренд в САЩ, но пробивът на пазара за електромобили е повече от труден. Дори най-големите производители в света са възпрепятствани от кризата с веригата на доставки, има и огромна конкуренция, защото марки като Volkswagen и General Motors инвестират милиарди в производство на собствени електрически автомобили.

Rivian обаче се харесва на много потребители, защото е „анти-Tesla“, пише CNN. Това казват всички 12 клиенти, поръчали си предварително автомобил от стартъпа, които са били интервюирани от телевизията.

Според тях колите на Rivian са по-добро попадение за пътуване извън града, за офроуд преживявания, изглеждат по-конвенционални и с по-здрава външност. Мнозина казват, че залагат на марката, защото не харесват Илон Мъск, а предпочитат „по-скромния“ изпълнителен директор на Rivian Робърт „Ар Джей“ Скариндж.

Скариндж е 38-годишен инженер, завършил Масачузетския технологичен институт (MIT). Основава компанията преди 12 години и успява да я превърне в напълно развит производител още преди да е продал и първата си кола.

През 2017 г. компанията купува бившия завод на Mitsubishi в Блумингтън-Нормал, щата Илинойс. Централата ѝ е в Ървайн, Калифорния, има заводи още в Пало Алто, Карсън и в Уокинг, Англия.

Скариндж казва, че мисията на Rivian е „да вдъхнови хората да правят по-често нещата, които обичат, като в същото време намали до минимум вредното въздействие върху планетата“. Компанията е фокусирана върху преживяванията сред природата, като при поръчка дори предлага палатка, която се монтира на покрива на автомобила. Продава и елементи за велосипеди, сноуборди, ски, каяци и сърфове.

„Rivian са помислили повече от Tesla за това кой ще кара колите им, какво тези хора ще усещат, докато шофират и какво ще искат да направят с автомобила“, казва пред CNN Райън МакКарти, който си е поръчал пикапа на марката, плащайки допълнителни 5000 долара, за да добави малка кухня и да го превърне в нещо като каравана.

„Понякога Мъск се превръща в злодей, а Ар Джей не ми носи такова усещане“, казва един от клиентите на Rivian, поръчал си новия R1S, за да замени стария си Prius.

Мат Томсън от Денвър чака доставката на SUV от компанията на Скариндж. Той казва, че по принцип не обича да рискува, но вече осем години е чакал някой да направи по-добра електрическа кола от Tesla.

Rivian мисли и за околната среда – компанията обещава зареждането на превозните ѝ средства да става със 100% възобновяема енергия. Директорите обявиха плановете си да разработят напълно мрежата от станции за зареждане до 2023 г.

Пикапът R1T се предлага с три различни по размер батерии -  105 kWh, 135 kWh или 180 kWh. С най-малката се изминават 370 км, а най-голямата издържа повече от 640 км. Има възможност и за монтиране на допълнителни батерии, които да се зареждат от друго R1T при липса на необходимата станция.

Стилният модел няма сравнение с друг пикап, когато излезе на пътя, казва Питър Валдес-Дапена от CNN, който прави тест драйв с R1T. Той е с четири електрически мотора, които генерират мощност от над 800 конски сили. Въпреки това не се усеща като огромен автомобил, а изживяването е все едно караш лека кола, казва шофьорът. Бързото ускорение до 100 км/ч се сравнява с това на някои Porshe-та.

Едно от предизвикателствата, пред които е изправена компанията, е високата цена. Тази за R1T започва от 67 500 щатски долара, което е доста за пикап и го поставя в категорията луксозни автомобили.

Разбира се, въпреки цялата истерия около марката в САЩ, съществува възможността Rivian да не оправдае очакванията. Нарастващото търсене означава и много високо темпо в заводите, а всички знаем колко дълго Tesla забавя производството на автомобилите си.

Пред новите компании в бранша винаги има огромен риск при преминаването от партидно към масово производство. Разходите могат да се увеличат, а печалбите на Rivian да тръгнат надолу. Компанията трябва да докаже и че ще може да предоставя адекватна поддръжка и услуга след продажбата на електромобилите.

„Може да им отнеме много време и пари“, казва Дейвид Кърш – професор от Университета в Мериленд. „А може времето и парите им просто да свършат“.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Ивайло Дончев - фотографът на "летящите" хора

Срещаме се с Ивайло, за да си поговорим за силата на предизвикателствата в личната еволюция, какво му помага да си организира ежедневието, какво го държи продуктивен

"Отровата винаги оставя следа": Документалният филм "Навални" ще е достъпен в HBO Max

"Отровата винаги оставя следа" казват създателите на продукцията

Папа Франциск към Петков: Корупцията е болест, а младите политици са единственият начин тя да бъде изкоренена

Министър-председателят е в Рим и Ватикана за традиционно по повод 24 май посещение

Животът в Русия след инвазията: зловещи затворени витрини и масов страх от мобилизация

Войната в Украйна застигна и Русия - не с крилати ракети, а под формата на санкции, които промениха животът в страната

Зеленски пред Давос: Украйна се нуждае от поне 5 млрд. долара месечно и още оръжия

Украинският президент се включи онлайн в Световния икономически форум

Байдън: САЩ са готови да защитят Тайван с военна сила

Според Байдън няма опасност подобно събитие скоро да се случи

Кирил Петков ще търси подкрепа и от опозицията по въпроса за Северна Македония

"Бъдещето на нашата съседка е толкова важен въпрос, че дори коалицията няма право сама да го направи", каза Петков

Доживотен затвор: Украински съд осъди първи руски войник за убийство на цивилен гражданин

Присъдата е по първото дело за военни престъпления, извършени от руски бойци от началото на войната на Русия в Украйна

Радев иска да чуе какво мисли Петков за Северна Македония преди да свика КСНС

Държавният глава се обърна към хората в Северна Македония и ги призова "по-бързо да се освободят от идеологическите окови на тоталитарното югославско минало"