Робърт Брейч от Kolichka.bg: Потребителите  сами ще избират кои продукти да са на промоция Снимка: © Kolichka.bg

Тръгват от Чехия през 2015 г., след което навлизат на пазара в чужбина - в Словакия и България. Kolichka.bg започна доставки в София през 2021-а, а тази година платформата разшири услугите си до Пловдив и Варна.

Използват изкуствен интелект, за да гарантират най-добрия маршрут в градския трафик, така че месото да пристига свежо, а сладоледът да не е разтопен, въпреки рекордните горещини навън.

25% от компанията са собственост на чешкия милиардер Даниел Кретински, който придоби Британските кралски пощи. Кретински е и един от основните акционери във веригата за търговия на едро МЕТРО, до чиито щандове доставчиците на Kolichka.bg имат ексклузивен достъп.

Онлайн супермаркетът вече доставя до домовете в трите най-големи града в България и дава заявка да промени навиците за пазаруване на потребителите.

За да са сигурни, че цените им са конкурентни не само спрямо останалите онлайн магазини, но и в сравнение с традиционните супермаркети, Kolichka.bg всеки ден анализират цените на над 10 000 артикула и адаптират офертите си.

Онлайн супермаркетът е първият в Чехия, който премахва яйцата от клетъчно отглеждани кокошки, намалява отпадъците с помощта на AI алгоритми и въвежда интелигентна програма за по-добро оползотворяване на пластмасовите и хартиените отпадъци.

Интересна част от концепцията им е, че планират скоро потребителите в България сами да номинират продуктите, които искат да бъдат на промоция. Това вече работи в Чехия и Словакия.

За това как Kolichka.bg се конкурира не само с останалите онлайн супермаркети, но и с традиционните магазини и за плановете им все повече потребители да минат „онлайн“ по отношение на седмичния си пазар, разговаряхме с изпълнителния директор на компанията Робърт Брейч.

Конкуренция са ви не са само онлайн магазините, но и традиционните супермаркети, в които всички сме свикнали да ходим. Каква е стратегията ви да привлечете клиенти именно от физическите супермаркети?

Най-общо казано: знаем, че нашата услуга е по-добра в много отношения.

Основният проблем е бариерата в съзнанието на клиентите, че нещо няма да е такова, каквото са свикнали или очакват да бъде. Векове наред ходим в традиционни магазини, докато онлайн пазаруването съществува само от няколко години. Подобна промяна в нагласите отнема време.

Но числата показват, че промяната в действителност се случва доста бързо. Достатъчно е клиентът да поръча три пъти онлайн, за да открие предимствата и вече да не иска да пазарува по стария начин. Напълно сме наясно къде превъзхождаме и къде изоставаме в сравнение с традиционните супермаркети.

Привличаме с удобство, широк асортимент от продукти и цени.

Ако някой иска да напълни хладилника или празните шкафове, няма да намери по-добра услуга. Не е нужно да губи време и енергия в носенето на тежки покупки, а вместо това може да бъде с децата си, да спортува, да гледа сериал. И при това да пести пари.

Наскоро Kolichka.bg започна доставки в Пловдив и във Варна, освен в София. Какви са очакванията ви за тези нови пазари и какво предстои?

Имаме правило, че влизаме на нов пазар едва след като тестваме и направим задълбочена предварителна подготовка. Това важи и за Пловдив, и за Варна.

Независимо дали става въпрос за потребители, които вече са поръчвали хранителни стоки онлайн във времето, или домакинство, което е свикнало да пазарува в традиционни физически магазини, искаме нашите клиенти веднага да усетят, че работим с грижа за тях.

Това, което ни предстои да направим в България е т.нар. фина настройка, като проучим задълбочено навиците на потребителите. Това става както на базата на обратната връзка от клиентите за самата услуга, така и като разучим в дълбочина техните предпочитания за пазаруване.

Целта е да осигурим наистина това, от което те се нуждаят, както и да подобрим някои процеси, когато това се налага.

Всички членове на екипа имат достъп до данни в реално време за удовлетворението на всеки клиент. Това е много важен барометър за нас, който е в основата на нашите решения.

Така че, ако клиент ни напише обратна връзка и сподели своя опит, той може да бъде сигурен, че информацията винаги ще достигне до правилния човек.

Нашата философия е да разглеждаме клиентите преди всичко като партньори. В крайна сметка, ние предоставяме услугата за тях и без тях нищо от това нямаше да има смисъл.

Имате ли планове за по-нататъшно разширяване в други градове в България?

Както казах, винаги влизаме в нови региони само след задълбочена подготовка. Затова сега е важно за нас да бъдем най-добрата услуга в София, Пловдив, Варна и техните по-широки околности, където искаме постепенно да увеличаваме броя на обслужваните домакинства.

В момента покриваме около 35% от българските домакинства и амбицията ни е да достигнем над 50% в следващите години.

Така че имаме планове за по-нататъшно разширяване и в други градове в България, но това няма да се случи тази година. Засега оставаме в София, Пловдив и Варна.

Имате опит в Чехия и Словакия. Какви са приликите и разликите с българския пазар?

Да, работим в Чехия, откъдето Kolichka.bg произлиза. Имаме оналайн магазини в десет града там. Работим и в Словакия, където присъстваме на пет места в сътрудничество с МЕТРО.

Това, което ни прави впечатление е колко подобни са пазарите. Освен индивидуалните предпочитания, навсякъде хората искат да се хранят добре на изгодна цена. Удобната доставка на хранителни стоки до дома е нещо, с което лесно се свиква.

Разбира се, имаме голямото предимство, че стратегическият ни партньор е МЕТРО.

Как осигурявате доставка в рамките на 3 часа след подаване на поръчка и как гарантирате запазването на качеството на продуктите?

През годините научихме как да управляваме логистиката много ефективно.

Нашият склад прилича на голям, сложен, но перфектно работещ организъм. Избираме хранителните стоки директно от МЕТРО, така че процесът на пазаруване е подобен на това, което клиентът би направил сам.

След като покупките бъдат натоварени, изкуствен интелект изчислява най-краткия маршрут, като взема предвид информацията за натовареността на трафика, за да осигури навременна доставка.

И, разбира се, поддържаме т.нар. температурна верига по време на целия път, така че прясното месо или, например, сладоледът да пристигат в перфектно състояние.

Давате заявка, че средната стойност на големите поръчки от Kolichka.bg е по-ниска или сравнима с останалите онлайн и традиционни супермаркети.

Интересно е да се види как концепцията за "голяма покупка" се различава сред домакинствата. За някой, който живее сам, голямата покупка може да се състои от две торби с хранителни стоки, които издържат една седмица.

За други голямата покупка включва всичко, което не могат да носят на ръка на път за вкъщи от работа. За големи семейства това означава пълен багажник и запасяване с основни хранителни продукти.

Естествено, когато клиентите пазаруват в голям обем, те искат да постигнат и добра цена. Убеден съм, че в Kolichka.bg предлагаме такива. Клиентите могат да са спокойни, че постигат цени като в традиционен супермаркет, но с безплатна доставка. Вярваме, че това е голямо предимство и че можем да убедим част от потребителите да се преместят от класическия офлайн супермаркет към онлайн пазаруването.

Разбира се, това отнема време, защото навикът е там. Дори човек да обича да ходи до физически супермаркет, смятам, че сме много добра алтернатива, особено за седмично или месечно пазаруване, когато покупките са обемни или тежки.

Истината е, че е много лесно да си седите някъде и да поръчвате чрез мобилното приложение и след 3 часа пазарът да бъде пред вашата врата.

Освен, че не плащате за доставката, можете да сте сигурни, че, ако нещо не е наред, бързо ще получите парите си обратно, като използвате нашите наистина удобни процедури за връщане.

Какво се случва, ако има някакъв проблем с доставката? Едно от опасенията на потребителите , които са скептични към онлайн пазаруването, е, че не могат изберат ябълките, които купуват, например.

В България в момента имаме голям успех в доставката на поръчки без проблеми. Това означава, че пристигаме точно навреме, клиентът е доволен от куриера и стоките са с очакваното качество.

Но, разбира се, понякога може нещо да се обърка. Ако нещо липсва в поръчката или яйце се счупи, само трябва да отбележите артикулите, от които не сте доволни в приложението и ние веднага ви връщаме парите. Доверието е в основата на отношенията ни с нашите клиенти.

Внедрили сме и технологии. Имаме телефонен център с много добре обучени хора, които могат да помогнат на клиента в непредвидени ситуации. Разбира се, имаме и чат на нашия уебсайт и сме много отзивчиви - в рамките на няколко минути, дори секунди, клиентът вижда отговора на своя въпрос или решението на проблема.

За нас няма значение каква е ситуацията, защото ако потребителят не е доволен от нещо, може много лесно в уебсайта или на мобилния си телефон да кликне върху артикула и веднага да получи парите си обратно.

Разбираме, че докато клиентите не ни опознаят добре, доверието им ще бъде крехко.

Затова сме свикнали да ги информираме за всяка стъпка от тяхната поръчка. Предлагаме възможност за проследяване на покупката в реално време на картата.

И ако нещо се обърка с поръчката, лесните рекламации са задължителни за нас.

Имате категория "Многокупки", която е именно за такива големи поръчки, можете ли да ни разкажете повече за нея и каква е концепцията?

"Многокупки" на практика е услуга без аналог на пазара.

Философията е ясна – колкото повече купувате, толкова по-ниска цена плащате. Искаме домакин-ствата винаги да получават най-добрите цени при големи покупки. При тях обикновено не става дума за едно кисело мляко, а за няколко наведнъж. Колкото повече артикула поръчвате, толкова по-ниска става цената.

В бъдеще искаме да разширим програмата, за да обхванем колкото се може повече хранителни продукти. Скоро в България няма да е необходимо да купувате стоки на разпродажба, защото Kolichka.bg автоматично ще намалява цените на това, което купувате.

Как в момента подбирате кои артикули да бъдат с отстъпка и как управлявате процеса за нови промоции всяка седмица?

Искаме цените ни да бъдат възможно най-добри, затова ежедневно следим цените на всички конкуренти. Веднъж седмично избираме продукти, които са най-привлекателни за нашите клиенти и им предлагаме до 40% отстъпка.

Внимателно оценяваме обратната връзка и коригираме подбора за следващата седмица. Също така бихме искали да изпробваме в България това, което правим другаде в Европа – там клиентите могат да номинират директно кои хранителни продукти искат да бъдат с отстъпки.

Доколкото разбирам, всеки ден следите динамиката в цените за повече от 10 000 артикула?

Хората искат преди всичко добра цена. Това е валидно за всички потребители, в цяла Европа.

Нашите промоции започват всеки четвъртък, веднъж седмично. Избираме продуктите, които са най-привлекателни. Сега предлагаме повече от 300 артикула седмично плюс „Многокупки“.

Затова следим стриктно ценообразуването. Ежедневното наблюдение на цените ни помага да сме сигурни, че винаги предлагаме по-изгодни средни цени от традиционните супермаркети – поне по отношение на редовните цени. В комбинация със седмичните промоционални цени и програмата "Многокупки", определено имаме какво да предложим.

Какви са бъдещите ви планове за развитие и какви нови функции или програми планирате да въведете?

В момента е най-важно да разберем какво най-много искат клиентите от нас в България. Именно на тази база това ще развием и добавим нови функции.

Много скоро искаме да увеличим броя на артикулите в "Многокупки", за да обхванем поне 1/3 от всички хранителни продукти.

Също така работим върху разширяване на асортимента в категория „Клубове“, така че да включва не само масови хранителни стоки, но и редица местни продукти, които ще бъдат в списъка с нашия партньор МЕТРО.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Басистът на "Остава" е новият директор на "Историческия парк"

Ивелин Михайлов обяви, че се оттегля от поста

21:54 - 11.12.2024
Спорт

“Невъзможният хеттрик” - Карлос Насар стана и световен шампион през 2024 година

Българинът успя да вдигне 183 килограма в третия си опит

20:59 - 11.12.2024
Спорт

Като няма точки, има мърч: adidas и "Арсенал" представиха капсулна колекция за феновете

Новата капсулна колекция съчетава американския университетски стил с неповторимия дух на Северен Лондон

20:35 - 11.12.2024
Бизнес

Джон Галиано напуска Maison Margiela след 10 години: „Време е за нови мечти“

Дизайнерът оставя наследство на иновации и успехи

20:15 - 11.12.2024
Спорт

Вече е официално: Саудитска Арабия ще бъде домакин на Световното по футбол през 2034 г.

Решението е било взето без конкурентни кандидати, след като други страни са се отказаха от надпреварата

19:36 - 11.12.2024
Важно днес

Без прецедент: БНБ призова да не се приема Бюджет 2025 на кабинета "Главчев"

Димитър Радев засипа с критики проекта на Министерството на финансите

18:04 - 11.12.2024
Важно днес

Прокуратурата е задържала сътрудник на Асен Василев

Отнет е само личният му мобилен телефон

17:44 - 11.12.2024