Роман Полански, лошият човек, който направи един добър филм - поне така каза директорът на филмовия фестивал във Венеция Алберт Барбера, а ръководителят на журито Лукресия Мартел коментира, че филмът има право да бъде там, но без да поздрави директора за неговото включване.

Заглавието J'Accuse/"Аз обвинявам" на филма му за аферата Драйфус, може да се стори малко нахално, заради личната съдебна сага на режисьора. Полански, както е известно, е беглец от американското правосъдие по дело за изнасилване в САЩ от 70-те години. Той беше удостоен с награда „Оскар за най-добър режисьор“ за „Пианистът“ през 2003 г., но оттогава е на практика културно низвергнат в Щатите. Последният му филм от 2017 г. „Базиран на истинска история“, трябваше да се разпространява в САЩ , но в крайна сметка това така не се случи.

В САЩ и на други пазари, включително в България, заглавието на филма е „Офицер и Шпионин“.

Заради цялата каша около Роман Полански, неговите последни три филма, включително и новият, са международни копродукции на френски език. (Една от тях беше адаптация на англоезична пиеса, „Venus In Furs“ на Дейвид Айвс.) Най-вероятно режисьорът никога повече няма да направи филм на английски.

Дори и да си Роман Полански, разказването на сюжет в който всеки дребен факт е изследван и е изучаван в учебниците по история и журналистика, е силно рисково занимание.

Аферата „Драйфус“ е е емблема на антисемитизма и на грешното разбиране за „честта на пагона“. Историческите филми понякога не се получават много добре, но в този случай има какво да се види. Традиционната гледна точка към случая Драйфус е той да се разглежда през прочутата статия на Емил Зола „Аз обвинявам“. Полански (и автора на романа и съсценарист Робърт Харис) избират да я разкажат от перспективата на офицер, който първо е убеден в предателството на Драйфус, а после става основен двигател на разплитането на аферата.

Армейският офицер Мари Жорж Пикар е бил открит антисемит и поради тази причина лично не е харесвал евреина Драйфус . В началните сцени на филма, когато Жан Дюджардан, френската кинозвезда, който играе ролята на Пикар, докладва на началниците си за изхода от делото Драйфус, и публичното му разжалване, той казва, че с откъсването на копчетата и пагоните на Драйфус сякаш армията е била освободена от зараза.

Филмът всъщност е разказ за кауза и принципи. Там е ключът от сценария.

Разбира се,  разказан е с дисциплина и стил, семпло и безрисково. Декори, костюми, усещане за автентичност са наистина на топ ниво. Сниман доста смело, по-голямата част от картината ще ви се стори като автентична лента от онова време, но това е  Полански. Нищо по-семпло.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Нинова нарече министерския си пост "спекулация" и отложи пленума на БСП

Оказва се, че коалиционното споразумение не било напълно готово

Даниел Лорер: Никой не искаше здравното министерство, ПП ще поеме битката срещу Covid

Той не отрече, че Нинова ще е един от двамата министри на икономиката

"Смъртта на Върджил Абло е травмираща, но това не е смъртта на Louis Vuitton"

Марката отдаде почит на починалия творчески директор с три негови цитата пред магазина в Берлин

ЕК няма да препоръча задължителна ваксинация срещу Covid

Въпреки изявленията на Урсула фон дер Лайен за обмисляне на задължителната имунизация в ЕС

Супер зелен сертификат - новото оръжие на Италия срещу Covid-19

Хората без ваксина и без доказателство за преболедуване се изправят пред нови ограничения

БСП: Имаме бележки по коалиционното споразумение, до довечера ще ги изчистим

Румен Радев отреди на БСП ролята на "силен социален вектор"

Министърът на икономиката освободи тримата назначени от ГЕРБ в борда на ДКК

Рая Каназирева, Радостин Вазов и Диляна Софиянска са освободени след скандала с Караганева

Иван Гешев нямало да позволи на "шепа богоизбрани" да живеят като в Древния Рим

Главният прокурор сравни Кирил Петков със Себастиан Курц