Съдът на ЕС оспори практиката за "най-добра цена" на Booking, която ограничава хотелиерите Снимка: © Getty Images

Някои от условията, които платформата за настаняване Booking.com налага на хотелите, биха могли да навредят на конкуренцията. Това постанови Съдът на ЕС по казус относно налагани от сайта ограничения, които не позволяват на хотелите да предлагат по-ниски цени на собствените си уебсайтове.

Съдът отсъди в полза на хотелиерите, а предмет на съдебния спор бяха т.нар. клаузи за "най-добра цена". Съгласно тази практика хотелите, които използват Booking, не могат да предлагат по-ниски цени извън тези в платформата. Най-висшият европейски съд обаче заключава сега, че подобни мерки са ненужни и биха могли да ограничат конкуренцията на пазара.

Базираният в Люксембург съд посочва, че няма доказателства, които да оправдават тези клаузи, налагани от холандската компания Booking. Те не са "обективно необходими" за функционирането на нейните услуги.

Според съдиите ограниченията могат да намалят конкуренцията между различните платформи за хотелски резервации, да изтласкат по-малките сайтове за настаняване и евентуални нови участници от пазара. Съдебната институция обаче уточнява, че все пак ограниченията не нарушат правилата за конкуренция съгласно общото европейско законодателство.

Решението може да има по-широки последици, тъй като ще затрудни онлайн платформите в целия туристически бранш да налагат ограничения върху доставчиците (в случая хотелиерите - б.ред.), отбелязва бизнес изданието "Bloomberg".

Искането за решение по този казус беше отправено от нидерландски съд. Той настояваше по-висшият Съд на ЕС да изясни дали подобни клаузи, които не позволяват на хотелите да предлагат по-ниски цени извън Booking, всъщност не нарушават правилата на ЕС.

Първоначално Booking.com използваше широкообхватни клаузи за "най-добра цена", които забраняваха на хотелите да предлагат по-ниски оферти където и да било другаде извън тази платформа.

През 2015 г. обаче германската национална агенция за регулиране на конкуренцията забрани тази практика. Тогава платформата премина от широки към по-тесни клаузи в тази връзка - и оттогава забранява на хотелиерите да предлагат по-изгодни нощувки само в рамките на техните собствени сайтове.

Защо е важно за потребителите

Ако клаузите за "най-добра цена" бъдат изцяло премахнати, потребителите реално ще имат постоянно предимство. Те ще могат да използват различни портали, включително сайтовете на самите хотели, за да изберат най-изгодната оферта.

Така те потенциално могат да спестят пари от комисионни и други такси, които по-големите платформи взимат.

Booking.com остана разочарован от решението на Съда на ЕС. Холандската компания смята, че подобни клаузи и ограничения са "необходими и подходящи с оглед на отношенията между нашите партньори за настаняване и Booking.com".

Сега холандският съд трябва да вземе решение по този конкретен случай. Той е пряко обвързан с правното становище от Съда на ЕС.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Израел нападна Ливан и започна "нова фаза на войната" срещу "Хизбула"

Израел започна да нанася удари по цели в Ливан в поредна ескалация на напрежението

20:01 - 19.09.2024
Важно днес

Законът на "Възраждане" за чуждестранните агенти се провали в парламентарна комисия

Законопроектът беше отхвърлен още на първо четене и събра подкрепа само от "Възраждане"

19:03 - 19.09.2024
Живот

Висша мода по халат: Риана, Изабел Юпер и новата мания по комфортни дрехи

Нова тенденция превръща халатите за баня в облекло от висшата мода

18:50 - 19.09.2024
Технологии

Huawei представи 14 нови смарт часовника. Сред тях и за 24-часово следене на кръвното

И тази година Huawei избра Барселона, за да представи новите си смарт часовници

17:50 - 19.09.2024
Важно днес

ЕС праща 160 млн. евро на Украйна, взети от замразени руски активи

Средствата ще отидат за хуманитарна помощ и ремонти на енергийната инфраструктура

16:44 - 19.09.2024
Текстове от партньори

Player 0.0 е първото по рода си виртуално състезание за почитателите на F1®, в което най-добрият шофьор е този, който не пие

Участниците ще се състезават на специални симулатори за място на световния финал, където ще могат да се изправят срещу трикратния световен шампион във F1® и официален посланик на Heineken® 0.0 Макс Верстапен

16:31 - 19.09.2024