Към момента София остава без градски транспорт до понеделник, за когато е насрочена нова среща между синдикатите и кмета на София.
Синдикатите събират подписка за спиране и на метрото от понеделник. Ако дотогава се включат половината от служителите, които обслужват метрото, София ще остане тотално блокирана без градски транспорт в първия работен ден от новата седмица.
Кметът на София Васил Терзиев заяви по NOVA, че очаква сметките на синдикатите, за да стане ясно дали има смисъл от среща още в петък.
Tой подчерта, че в общината няма средства, за да бъдат увеличени на заплатите на 7000 служители с минимум 300 лева, каквото е последно искане от страна на синдикатите.
"Това са 200 млн. лева на година. Аз няма как да намеря тези пари от нищото. Какво да направим, когато има едно неразумно искане за много средства, които няма откъде да набавим? Не виждам как мога да дам това, което протестиращите искат. Поканили сме синдикатите на среща в понеделник. Казах им да ми изпратят своите сметки, за да видим дали имаме повод да разговаряме още днес", заяви Терзиев в петък сутринта. И допълни, че е невъзможно да прехвърлят средства от капиталовата програма на общината за увеличението на заплатите, защото голяма част от парите в сметката са ясно разписани за покриване на конкретни заеми.
"В общината всичко е разписано - ако отговорим на техните искания за увеличение, това означава да похарчим половината от парите за детски градини", каза Терзиев.
"Не е въпрос на инат. Аз нямам никаква полза столичани да нямат градски транспорт, но когато няма пари – няма пари. Не съм магьосник да намеря тези пари от нищото”, заяви Терзиев.
Той припомни, че принципал на транспортните дружества в София е Столичният общински съвет (СОС) и допълни, че това, което ще направи, е да внесе транспортна рамка, която смята, че е реалистична.
СОС е доминиран от мнозинство от ГЕРБ, БСП, ИТН, ВМРО и отцепници от "Възраждане".
"Ние ще внесем това, което смятаме за изпълнимо. След това общинският съвет може да прекрои сметката, както иска", каза още Терзиев.
Той допълни, че очаква отговор от Центъра за градска мобилност (ЦГМ), дали е възможно да бъдат удължени предплатените карти за градски транспорт за дните, в които той не работи.
Обсъждат се и варианти буферните паркинги на метрото да бъдат безплатни в подобни ситуации, както и дали е целесъобразно да се отменят зоните за платено паркиране.
От думите му стана ясно, че разрешаването на употребата на бус лентите от леки коли към този момент изглежда невъзможно, защото противоречи на закона и изисква да се изключи видеонаблюдението.
Терзиев е категоричен, че няма да се стигне до криза с боклука, както предупредиха две от фирмите, които отговарят за сметосъбирането в 1/3 от София.
Кметът на София припомни, че общината няма приет бюджет за 2025 година, а оттам разплащанията за дейности не могат да надхвърлят миналогодишния размер, затова двете фирми, които са близки до Румен Гайтански - Вълка не са получили 9 млн. лв. фактурирани плащания.
"Не са само те. Общината има 100 млн. лв. неразплатени плащания, затова трябва да се приеме бюджетът на 29 май, за да се отпушат тези пари", заяви Терзиев, като подчерта, че криза няма да допусне криза с боклука.
Трети ден София е без градски транспорт. Блокадата остава в събота и неделя (обновена)
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: