Не ни трябваше вирусна пандемия, за да знаем колко скъпо ще ни струват всички дефекти в летния туризъм на България. Covid-19 обаче ги освети по толкова директен начин, че дори великодушните обещания за безплатни ваучери и чадъри "на цени народни" не успяват да разсеят погледите от задаващата се драма.

На изискването за увеличена физическа дистанция между непознати хора, България отговаря с презастроена брегова ивица. На изискването за спокойствие и свободно пространство на плажовете, отговаря с двойно увеличаване на площите за заведения (като антикризисна мярка) и непреодолимо желание за превръщане на всяка шепа пясък в кеш. На задължителното условие за висока хигиена и достъпна медицинска помощ, отговаря с ешерихия коли, с няколко курорта без пречиствателни станции и с общински центрове, които разполагат с един спешен екип в местната здравна служба.

Това е гледката от българското Черноморие, която сто инфлуенсърски кампании и национални оперативни щабове няма да могат да поправят за оставащите 3 седмици до официалното начало на сезона.

Първият и последен самостоятелен министър на туризма - Николина Ангелкова - обаче е убедена, че е открила окончателното решение за спасяването на сектора.

Всеки българин, дръзнал да планира лятото си в Гърция, рискува да скъси (не)платения си годишен отпуск с 14-дневна принудителна домашна карантина. За сметка на това - чуждестранните посетители ще са добре дошли да харчат спестяванията си у нас, без от тях да се изисква каквото и да е проверимо доказателство за добро здраве при влизане в страната, освен доброволна декларация.

Като се има предвид, че черноморските курорти разчитат силно на туристи от страни като Русия и Великобритания, които и досега не са се справили с пораженията от пандемията, обяснението на Ангелкова е, меко казано, неразбираемо.

Не просто е обидно и дискриминационно спрямо собствените й данъкоплатци - този манталитет поставя под неоправдан риск целия летен сезон, който явно ще трябва се пази от Covid-19 на фотосинтеза, йодни пари и питейна дезинфекция от винпром "Карнобат".

Нито една разумна държава, която разчита на туризма за запълване на 12% от БВП и за заетостта на 11% от гражданите си (по данни на Ангелкова), не би допуснала да се окаже в толкова безперспективна и несигурна позиция.

Моделът на съществуване, ориентиран към нискотарифни ваканции за чужденци, беше достигнал лимита си още през 2019 г., когато годишният ръст на посещенията на чуждестранни граждани в България беше само 0,4%. Сега, когато пандемията зачерта пътуването зад граница от списъка с приоритетни планове на милиони европейски граждани, ефектът от свиването на икономиката може да се окаже драстичен.

Вместо бързина и интелигентен подход - в средата на май Министерството на туризма още не е решило въпроса с концесиите за някои от най-големите плажове във Варна, Несебър, Царево, Созопол и др. Не са ясни цените и отстъпките за плажните принадлежности, не е ясно с колко ще се оскъпи цялостната услуга заради извънредните санитарни мерки. Междувременно, ресторантьори и хотелиери бойкотират правителствените схеми за помощи заради неефективността им. Ставките на ДДС се смятат и променят на коляно под натиска на бизнеса.

Докато изпълнителната власт бърза да отвори плажовете на 1 юни, законодателната власт разрешава строителните площадки по курортите да продължат до 15 юни. С пари от бюджета се очаква да се стимулират всевъзможни фирми - дори тези, които имат неплатени задължения към държавата или осигурителните й фондове.

С единия крак в предизборна кампания, "Патриотите" предложиха по 210 лева бонус за седмична ваканция на хора с по-ниска от средната брутна заплата за страната, въпреки че точно техните семейни бюджети са тотално преначертани след епидемията и заплахата от безработица. Впоследствие мярката беше прекроена за лекари и полицаи, но с още една уговорка - с предимство за държавните почивни станции.

Отдавна стратегията на България трябваше да се обърне към по-платежоспособна клиентела - включително за хора, които не желаят да се затварят за 2 седмици в някой от черноморските all-inclusive Ж.К., а да обиколят страната като част от балкански туристически маршрут в комбинация с почивка в Гърция, Турция, Сърбия, Черна гора и др.

Репликата на Ангелкова за 14-дневните карантини говори сама по себе си колко назад и наляво от тази цел се намира министерството.

За добро или за лошо, може би точно толкова силно сътресение, колкото е Covid-19 за туризма, е необходимо, за да се осъзнае нуждата от промяна. И най-после туристическият бранш да си даде отговори на няколко елементарни въпроса: защо българският потребител не би заменил Халкидики за Слънчака, кой има интерес да потиска потенциала на къмпингите или Airbnb-преживяването, и защо доброто и уважително обслужване прави цялата разлика.


ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ:

Туристите в Гърция това лято ще се допускат само със здравен сертификат

Хвани ги, ако можеш: Глупостта е по-страшна от Covid-19


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024