Българските фенове шеговито развяваха надписа "Нямате метро" по време на мача в Люксембург като символ на превъзходството на София срещу една от най-богатите държави в Европа.

Но до няколко дни и Солун ще може да се похвали с първата си и чисто нова 10-километрова метролиния, която минава през центъра на града.

Проектът за метрото се обсъжда от повече от сто години, а в последните 18 от тях се строи с променлив напредък - но на 30 ноември вече ще бъде открит официално от премиера Кириакос Мицотакис.

Това е най-важният инфраструктурен проект на Солун и обещава да е "бърза, модерна и устойчива система", която да разкрива ценни исторически находки.

Главната линия на Солунското метро ще има:

  • 13 станции, с депо за маневри и работилница за ремонти, оперативен и контролен център;
  • 18 автоматизирани влака, които се управляват без машинисти;
  • ще превозва около 315 000 пътници на ден и ще намали автомобилния трафик в града с около 60 000 коли
  • влаковете ще се движат през 90 секунди в пиковите часове
  • цената на единичния билет ще е 0,60 евро, толкова ще струва и билетът за автобусите - намаление с тридесет цента, което ще важи за 6-месечен период с цел да се стимулира използването на градския транспорт в Солун.

Една от причините за забавянето на проекта е фактът, че цялата му линия минава под най-гъсто населените и натоварени зони на града.

В същото време - на всяка копка се разкриват ценни археологически находки, на общо 30 000 кв. м. площ.

Сред тях са намерени и мраморни плочи от римския път Decumanus Maximus.

Средната дълбочина на тунелите е 20 метра, за да се запазят ценни артефакти, които са по-близо до повърхността. Но станция Demokratias e преместена с 10 метра по-нагоре, за да не се повреди византийска стена, открита при изкопаването на тунела.

Намерени са и древни дренажни канали на Солун, сгради от християнската епоха, византийски пазар и множество дребни артефакти.

Строител на метрото е консорциум между италианската компания Webuild, Hitachi и гръцката Aktor.

Стойността на проекта е около 3 млрд. евро, като включва и предстоящо разширение до Каламария с още пет станции.

Солун е последният европейски град с население над 1 милион души, който нямаше метро.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Ураганен вятър с пориви над 100 км/ч се очаква в някои части на страната в петък

Минималните температури ще бъдат от минус 4° и 1°,  до 2°-7° по крайбрежието

15:46 - 21.11.2024
Бизнес

Foot Locker отваря врати в България

Fourlis Group обяви откриването на три магазина – в София, Варна и Бургас

14:36 - 21.11.2024
Важно днес

Съдът в Хага издаде заповеди за арест на Нетаняху и на бившия израелския министър на отбраната

Издадена е още и една заповед за арест - тази на лидера на "Хамас"

14:13 - 21.11.2024
Важно днес

ИТН даде крачка назад за санитарния кордон около Пеевски

Тошко Йорданов иска ДПС-Ново начало да има зам.-председател на парламента, но без шефове на комисии

13:41 - 21.11.2024
Европейски дневници

Илиана Иванова беше единодушно избрана за член на Европейската сметна палата

Иванова беше член на органа на ЕС в Люксембург в продължение на 10 години между 2013 и 2023 г

13:40 - 21.11.2024