Българските фенове шеговито развяваха надписа "Нямате метро" по време на мача в Люксембург като символ на превъзходството на София срещу една от най-богатите държави в Европа.

Но до няколко дни и Солун ще може да се похвали с първата си и чисто нова 10-километрова метролиния, която минава през центъра на града.

Проектът за метрото се обсъжда от повече от сто години, а в последните 18 от тях се строи с променлив напредък - но на 30 ноември вече ще бъде открит официално от премиера Кириакос Мицотакис.

Това е най-важният инфраструктурен проект на Солун и обещава да е "бърза, модерна и устойчива система", която да разкрива ценни исторически находки.

Главната линия на Солунското метро ще има:

  • 13 станции, с депо за маневри и работилница за ремонти, оперативен и контролен център;
  • 18 автоматизирани влака, които се управляват без машинисти;
  • ще превозва около 315 000 пътници на ден и ще намали автомобилния трафик в града с около 60 000 коли
  • влаковете ще се движат през 90 секунди в пиковите часове
  • цената на единичния билет ще е 0,60 евро, толкова ще струва и билетът за автобусите - намаление с тридесет цента, което ще важи за 6-месечен период с цел да се стимулира използването на градския транспорт в Солун.

Една от причините за забавянето на проекта е фактът, че цялата му линия минава под най-гъсто населените и натоварени зони на града.

В същото време - на всяка копка се разкриват ценни археологически находки, на общо 30 000 кв. м. площ.

Сред тях са намерени и мраморни плочи от римския път Decumanus Maximus.

Средната дълбочина на тунелите е 20 метра, за да се запазят ценни артефакти, които са по-близо до повърхността. Но станция Demokratias e преместена с 10 метра по-нагоре, за да не се повреди византийска стена, открита при изкопаването на тунела.

Намерени са и древни дренажни канали на Солун, сгради от християнската епоха, византийски пазар и множество дребни артефакти.

Строител на метрото е консорциум между италианската компания Webuild, Hitachi и гръцката Aktor.

Стойността на проекта е около 3 млрд. евро, като включва и предстоящо разширение до Каламария с още пет станции.

Солун е последният европейски град с население над 1 милион души, който нямаше метро.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Kaufland откри първия хипермаркет в ритейл парк, навръх 19-ия си рожден ден

С новия филиал компанията разкрива над 100 нови работни места в София

16:43 - 13.03.2025
Важно днес

Полицаите, обвинени в убийство на арестант в Казанлък, остават в ареста

Те са обвинени за смъртта на 47-годишен арестант

16:43 - 13.03.2025
Политика

Георги Кузмов и Георги Илиев: Отстраняване на кметове заради участия във фирми е посегателство върху частната собственост

Докато районни кметове на ПП-ДБ биват отстранени за предполагаеми нарушения на закона, сигнали срещу хора на ГЕРБ и БСП по същите казуси стоят без разглждане

16:34 - 13.03.2025
Политика

ДПС - Пеевски губи 1110 гласа след преизчислението на изборния резултат

Това е листата, при която има най-голяма разлика в данните за действителните гласове след проверката на секциите

15:41 - 13.03.2025
Важно днес

КС: "Величие" влиза в Народното събрание, 16 депутати трябва да напуснат

Партията на Ивелин Михайлов вече минава над бариерата от 4%

15:20 - 13.03.2025
Важно днес

Съветник на Путин е против "временна почивка за украинската армия"

Кремъл изглежда не иска временно примирие, но официална позиция още няма

14:55 - 13.03.2025
Важно днес

Радев подкрепи машинното гласуване, за да се върне доверието в изборите

Начинът на гласуване и отчитане трябва кардинално да се промени, смята държавният глава

14:06 - 13.03.2025
Важно днес

Пеевски ще брани правителството, докато "няма алтернатива"

Пеевски коментира и протеста в София на хиляди недоволни граждани от сряда вечер, като го нарече "смешен" и "измислен"

13:24 - 13.03.2025
Живот

Над 1000 души от цяла България танцуваха в подкрепа на борбата с рака на гърдата

Събитието обедини стотици, които танцуваха заедно във всички нюанси на розовото

13:17 - 13.03.2025