Българските фенове шеговито развяваха надписа "Нямате метро" по време на мача в Люксембург като символ на превъзходството на София срещу една от най-богатите държави в Европа.

Но до няколко дни и Солун ще може да се похвали с първата си и чисто нова 10-километрова метролиния, която минава през центъра на града.

Проектът за метрото се обсъжда от повече от сто години, а в последните 18 от тях се строи с променлив напредък - но на 30 ноември вече ще бъде открит официално от премиера Кириакос Мицотакис.

Това е най-важният инфраструктурен проект на Солун и обещава да е "бърза, модерна и устойчива система", която да разкрива ценни исторически находки.

Главната линия на Солунското метро ще има:

  • 13 станции, с депо за маневри и работилница за ремонти, оперативен и контролен център;
  • 18 автоматизирани влака, които се управляват без машинисти;
  • ще превозва около 315 000 пътници на ден и ще намали автомобилния трафик в града с около 60 000 коли
  • влаковете ще се движат през 90 секунди в пиковите часове
  • цената на единичния билет ще е 0,60 евро, толкова ще струва и билетът за автобусите - намаление с тридесет цента, което ще важи за 6-месечен период с цел да се стимулира използването на градския транспорт в Солун.

Една от причините за забавянето на проекта е фактът, че цялата му линия минава под най-гъсто населените и натоварени зони на града.

В същото време - на всяка копка се разкриват ценни археологически находки, на общо 30 000 кв. м. площ.

Сред тях са намерени и мраморни плочи от римския път Decumanus Maximus.

Средната дълбочина на тунелите е 20 метра, за да се запазят ценни артефакти, които са по-близо до повърхността. Но станция Demokratias e преместена с 10 метра по-нагоре, за да не се повреди византийска стена, открита при изкопаването на тунела.

Намерени са и древни дренажни канали на Солун, сгради от християнската епоха, византийски пазар и множество дребни артефакти.

Строител на метрото е консорциум между италианската компания Webuild, Hitachi и гръцката Aktor.

Стойността на проекта е около 3 млрд. евро, като включва и предстоящо разширение до Каламария с още пет станции.

Солун е последният европейски град с население над 1 милион души, който нямаше метро.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Великобритания и Франция ще представят план за прекратяване на бойните действия в Украйна (Обновена)

Зеленски получи топло посрещане във Великобритания след скандала в Белия дом

17:32 - 02.03.2025
Важно днес

“Левски” съсипа червения празник с гол в последната секунда във Вечното дерби

До 90 мин. ЦСКА водеше с 2:0, но не успя да победи

15:55 - 02.03.2025
Еврото - въпроси и отговори

Какво ще стане със заплатите, ако се приеме еврото?

15:32 - 02.03.2025
Важно днес

Нелепо паркирана полицейска кола блокира трамваи в центъра на София

По случая е започнала проверка в МВР

13:55 - 02.03.2025
Важно днес

Хиляди блокираха Ниш за 18 часа в един от най-масовите протести в Сърбия

Протестите в Сърбия не стихват четвърти месец

11:29 - 02.03.2025
Важно днес

Израел прекъсна доставките на хуманитарната помощ за Газа

Първата фаза на примирието изтече в събота, а "Хамас" отказва удължаването ѝ

10:12 - 02.03.2025
Важно днес

Ограничения в движението заради мача "Левски-ЦСКА" в София

Организацията на трафика ще става по преценка на полицията

09:47 - 02.03.2025
Спорт

Най-чаканият мач на стадион “Диего Марадона” завърши без победител

Троен възел на върха в Италия

21:20 - 01.03.2025
Бизнес

Турска компания купува ключово златно находище в България

Turker Mining ще придобие 100% от собствеността на проекта "Розино"

20:39 - 01.03.2025