Над 30 000 пътници останаха на земята заради двудневна стачка на френските авиодиспечери, която парализира въздушния трафик не само във Франция, но и в голяма част от Европа. Авиокомпании като Ryanair и easyJet отмениха стотици полети, а туроператори алармират за сериозни проблеми в разгара на летния сезон.
Стачката, организирана от синдикатите UNSA-ICNA и други професионални обединения, започна в четвъртък и ще продължи и в петък. Причината – недостиг на персонал, влошени условия на труд и напрежение около въвеждането на нова система за отчетност.
Френското правителство нареди на авиокомпаниите да намалят полетите от летищата „Шарл дьо Гол“, „Орли“, „Бове“ и Ница, като на места са засегнати до 50% от пътуванията. Очаква се в петък да бъдат отменени 40% от всички излитания и кацания в района на Париж.
Най-засегната изглежда е нискотарифната авиокомпания Ryanair, която съобщи за над 170 отменени полета.
Според изпълнителния директор на компанията Майкъл О’Лиъри, проблемът не е само във Франция, а и в бездействието на Европейската комисия, съобщава BBC.
„Френските авиодиспечери държат европейските семейства като заложници“, заяви О’Лиъри и настоя Брюксел да приеме регламент, гарантиращ минимални нива на обслужване по време на стачки, както и защита на полетите, които прелитат транзитно над френска територия.
Въздушният трафик в Европа е толкова наситен, че всяка локална стачка води до верижни забавяния.
Ryanair съобщи, че само през първата половина на 2025 г. над 26 000 нейни полета са били забавени по вина на френското въздушно управление. Засегнати са били близо 5 милиона пътници. Испания, Германия, Португалия и Великобритания също попадат в „черния списък“ на компанията.
Френското министерство на транспорта отговори, че авиодиспечерите са едва третата по честота причина за закъснения в Европа, след самите авиокомпании. В изявление за Politico властите припомниха, че Ryanair е на 26-о място по точност сред европейските авиолинии, с 69% навременни полети – далеч под най-добрите 86%.
Експерти предупреждават, че ситуацията със закъсненията ще се влошава. Според европейската организация за управление на въздушния трафик Eurocontrol, мрежата вече е пренаселена, а въздушното пространство – „на границата на капацитета си“.
На фона на войната в Украйна и напрежението в Близкия изток, част от маршрутите остават затворени, а други са претоварени. Някои зони в Югозападна и Централна Европа поемат с до 40% повече трафик спрямо 2019 г.
Основен проблем остава недостигът на авиодиспечери, който не може да бъде решен бързо – обучението на нов специалист отнема минимум три години. Освен това всяка квалификация важи само за определен въздушен сектор.
„Всяко лято след COVID е по-лошо от предишното“, коментира Пол Ройтер от Европейската асоциация на пилотите. „Ако системата вече е на ръба през април и май, какво ни очаква през юли и август?“
Според проучване на канадската компания CAE Европа ще се нуждае от 27 000 нови авиодиспечери до 2035 г. – повече от всеки друг регион в света.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: