Наближава полунощ, хладилникът е полупразен или не съдържа нищо, което лесно и бързо да се превърне в топла, вкусна храна. Или сте на работа и въпросният хладилник е далече. Ресторантите затварят и повечето доставчици закономерно спират да работят. Но вие сте гладни.
Вече има място в София, където работният ден - всъщност нощ, тъкмо е започнал. Това не е обикновена пицария – няма маси за сядане, но има топли и тънки пици, които да поръчате. Insomnia Pizza не спи - както се подразбира и от името ѝ.
Бизнес моделът на заведението, което предлага храна за вкъщи, е ориентиран именно към гладните нощем. С работно време от 19 до 5:00 ч. сутринта Insomnia Pizza запълва ниша, която дълго време стоеше незаета в столицата – достъп до прясно приготвена храна в малките часове на денонощието. Или, както гласи един от девизите ѝ - “винаги е по-добре, когато има откъде”.
През 2022 г. Insomnia за първи път става и носител на наградата на Takeaway.com Awards за най-добър ресторант в София, а през 2024 г. я печели отново. Наградите на платформата за доставка на храна отличават най-добрите заведения в различни категории, като насочват вниманието към ресторанти в цялата страна. Победителите се определят изцяло от потребителите.
Идеята за нощна доставка на пици се ражда още през 2017 г. Николай Минчев и Пламен Петров смятат, че в София има прекалено малко и сравнително некачествени места за доставка на храна вечер, а в часовете след 23:00 ч. е почти невъзможно да се намери нещо прилично за ядене.
Двамата предприемачи знаят, че доста хора работят нощем - от IT специалисти до служители в колцентрове и други представители на нощната икономика. Така през 2020 г. отваря първата локация на Insomnia Pizza в "Младост" - точно срещу Бизнес парка.
Минчев и Петров споделят, че първите две години са се оказали много трудни за бизнеса им. Допринася и "късметът" да отворят първата си пицария малко преди COVID-кризата. По това време един единствен обект изпълнява всички поръчки из цяла София, което се оказва особено трудно за доставките до по-крайните квартали. Двамата сътрудници признават, че в началото дори са търсили помощ от свои приятели и роднини за доставката на пици.
С времето обаче трупат опит и се стремят да имат максимално много доволни клиенти.
"Всеки, който опита от пиците ни, повтори. И след това каза на друг свой приятел или роднина. Това е най-устойчивото развитие за един бизнес, но е най-трудното и бавно", посочва Минчев.
И така нещата се получават. Insomnia Pizza вече се е разраснала до 4 обекта. Поръчки се изпълняват не само от "Младост", но и от " Люлин", "Овча купел" и "Хаджи Димитър". Обектите отварят само в рамките на няколко години именно заради желанието на собствениците да могат да покрият целия град за бързи и по-лесни доставки.
Не са само пици
Но какво прави Insomnia Pizza “най-добрият ресторант”? Според Минчев факторите са няколко. Едно от нещата, които отличават пицарията, е, че не става дума само за храна. Ресторантът обръща внимание на клиента, като му предлага и развлечение - докато поръчва, чака или вече похапва от пицата си.
С всяка поръчка например клиентът получава малки “книжки” тип комикси, в които няма да открие досадни рекламни банери, а истории, които да го забавляват. Като тази за “Семейство Ужъст на почивка в Юлин” и едно “тайно” брашно. От него се правят пици, които гонят кошмарите и те оставят сит. За дизайна и графичното оформление Insomnia работи с графичния дизайнер Делян Пранджев, а самите сюжети приключват във видео, което е достъпно с QR код.
Той води и до други интерактивни истории на сайта на Insomnia, свързани по един или друг начин с пиците и стоенето до късно.
“Може да са само няколко секунди, но е усилие, което да те усмихне. Тоест освен храната ние добавяме и много други изживявания”, казва Минчев.
Insomnia залага на оригиналността - от комиксите и видеата до самото меню, в което също има сторителинг.
Предлагат се над 40 пици, като повече от половината от тях са авторски и със собствени имена. А значението им е обяснено кратко и хумористично, така че всеки, поръчал пица “Хедона” например, да знае, че рецептата за нея е произлязла от “тайните подземия на Александрийската библиотека”.
Цялото това нещо не го правят съвсем сами. Пиците на Insomnia са позиционирани в Takeaway.com - едно от водещите приложения за онлайн поръчки на храна в България и в глобален мащаб, което се фокусира върху свързването на потребители и заведения за хранене чрез своята платформа.
Сътрудничесвото на Insomnia с Takeaway.com обаче не се изчерпва само до храната, която да се достави. Освен с услугите за поръчки те си партнират и в различни съвместни кампании, включително за някои от видеата на сайта на Insomnia.
"През изминалите години изградихме изключително партньорство с Takeaway.com, основано на доверие, взаимна подкрепа и постигнатите успехи заедно. Направихме първите съвместни кампании, поне за България. Не само обсъждахме идеи заедно, а и успяхме да ги реализираме в работещ вид", споделя Минчев.
Водещата на пазара за доставки на храна Takeaway.com си партнира с Insomnia не само с доставките на пиците, но и в много маркетинг инициативи - билборд кампании, рекламни шапки, суитчъри, кенчета и други, които пицарията е давала като добавена стойност на лоялните си клиенти.
Двамата съдружници смятат, че именно тези неща са пътя към устойчивото развитие на един бизнес, който обаче е много по-труден и бавен. Те признават, че продължават да срещат предизвикателства в бизнеса си. Според Минчев най-голямото е свързано с това да се запази съотношението между цена и качество, така че да могат да задържат клиентите си.
"Ако си представим тази идея, реализирана в която и да е европейска столица, тя би изглеждала по съвсем друг начин на пазара. Тук се борим в най-малкия пазар. А ние искаме от тези няколко хиляди, които са будни нощем, да има и няколко стотин, които да са гладни".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: