22-годишната американка Найбел Бенавидес Леон и нейният приятел Дилън Ангуло преминават с джипа си на Т-образно кръстовище в Кий Ларго, Флорида, когато ърху тях с над 100 км/ч се врязва Tesla Model S. Електромобилът преминава без да спре на знак "Стоп", а нито шофьорът в него, нито автопилотната система успяват да реагират навреме. 22-годишната Леон загива на място, а Ангуло оцелява с тежки наранявания.
Случаят е от 2019 г. и доведе до знаково дело срещу компанията на Илон Мъск. Сега шест години по-късно съдът във Флорида излезе с първото в историята решение, в което автопилотът на Tesla е посочен като една от причините за смъртта на пътник. Производителят на електромобили е осъден да плати 243 млн. долара обезщетение за причинената катастрофа.
Зад волана на Model S във фаталната вечер е бил Джордж Макгий. Според собствените му показания, той е изпуснал телефона си на пода и се е навел да го вземе. Няма време да види, че наближава кръстовище. Разчита, че Tesla, поставена в режим "Автопилот", ще го предупреди. Тя обаче не реагира.
"Мислех, че ще ми помогне, ако направя грешка, но ме подведе", каза Макгий пред съдебните заседатели.
Tesla обаче твърди, че режимът ѝ Autopilot не е създаден да поема контрола вместо шофьора, а само да му помага. Съдебното жури във Флориа обаче не се съгласи. Според тях Tesla носи една трета от вината, тъй като компанията е позволила използването на режима на пътища, за които не е проектиран – включително на кръстовища и градски улици. В същото време собственика на компанията Илон Мъск години наред е рекламирал софтуера като по-сигурен от човек зад волана.
Присъдата е удар за Tesla, която се опитва да убеди обществеността, правителствените регулатори и инвеститорите, че софтуерът ѝ за автономно шофиране е безопасен. Главният изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск написа в петък, че компанията ще обжалва произнесената във Флорида присъда.
Компанията беше осъдена от семейството на загиналата 22-годишна Найбел Леон. Това е първият случай, в който съд в САЩ изрично посочва, че автопилотната система на Tesla е причинила или допринесла за смъртта на човек. Макар компанията вече да е изправяна пред множество съдебни дела, това решение създава юридически прецедент, който може да бъде използван в бъдещи искове срещу производителя.
Присъдата е и репутационен удар за Tesla, но повдига и по-широки въпроси около регулацията на технологиите с режим "автопилот" в САЩ и по света.
В изявление компанията нарече присъдата "неправилна". Tesla настоява, че нито през 2019 г., нито днес има автомобил, който би могъл да предотврати тази катастрофа и смятат, че шофьорът е изцяло виновен в подобни случаи.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: