BMW X6 е особена кола. Тя е съчетание между SUV и купе и колкото и странна да ви се е виждала някога, от излизането си на пазара преди две поколения до момента, има продадени повече от 450 хиляди екземпляра. BMW наричат сегмента за нея Sports Activity Coupe (SAC), но не мисля, че някой друг ползва този термин. Или поне в моя кръг никой не се е похвалил с нов SAC. 

Преди да започнете да мрънкате, че новата X6-ца има “задницата” на Мерцедес или нещо от този сорт, сме длъжни да направим една уговорка -  BMW X6 е кола за онези, които могат да си я позволят. Останалите могат само да й гледат стоповете. 

Цената й започва от 146 500 лева, което означава, че с всички екстри, които ще ви препоръчаме в следващите редове, отивате на едни добри 200K. 

Дотук няма новина. Новината идва, когато два независими източника от мъжки пол, за мое голямо учудване, нарекоха X6 “практична”. Със сигурно няма жена на света, която да нарече петметрова кола, висока 1.70 , при това с неособено голям багажник - практична. 

За мъжете обаче X6 изглежда е идеалното съчетание между желаното и възможното. Страстта по ниските и спортни коли е качена на реалността на високопроходимите нужди.

Третото поколение на BMW X6 се яви на бял свят с анонса, че е “новото черно”.  

На автомобилното  изложение във Франкфурт през септември BMW показаха черно, което е “по-черно от черното”, а именно т.нар. Vantablack. До този момент Vantablack намираше приложение предимно в модерното изкуство, заради 2D ефекта си, но с BMW X6 за първи път дефилира и като цвят на кола. Особеното на този цвят е, че поглъща светлината почти напълно -  99,965%. Яка гъзария. 

Интересно е, че самите хора от BMW наричат клиентите на X6-та “най-екстровертните и експресивни” фенове на BМW. 

Накратко, това не е кола за скромни натури и счетоводители. 

И още нещо интересно от маркетинг кухнята на концерна: “Всеки, който би си купил кола цвят Vantablack, вече автоматично е таргет на BMW X6.”

В личен план ми е трудно да кажа дали харесвам модела, въпреки че не съм счетоводител. Предстои ми да разбера след няколко часа каране от София до село Зорница (до Сандански) и обратно.

На отиване караме BMW X6 xDrive 40i (194 050 лв. с ДДС), а на връщане по-малката (като мотор) дизелова версия - 30d (146 500 лв. с ДДС). 

Пътят ни включва малко магистрала, няколко обходни маршрута, завоите на Кресненското дефиле и бърз отскок до Гърция. С други думи: караме по разнообразни терени, включително участъци в ремонт, кал и един изключително фотогеничен, но не особено хигиеничен пейзаж до гръцкото езеро…забравих му името. Шегувам се, казва се Керкини и е известно с огромното разнообразие от птици, които живеят там.

Още докато се качваме в колата с моя спътник - професионален автомобилен тест-драйвър, си поделяме ролите - аз съм скептикът, а той е доброто ченге. 

Естествено, любимите ми кристални елементи по скоростния лост и около старт-стоп бутона са си на място. Няма сила, която да ги махне от новото разбиране за лукс, особено от фешън модел като X6 .

Дизайнът на кокпита е с ново разположение - start-stop бутонът е преместен долу до скоростния лост, както е и при другите нови модели. Новото BMW X6 серийно е оборудвано с кожена тапицерия Vernasca. Облегалките на задните седалки са разделени, така че да падат в съотношение 40:20:40, а багажникът, който по принцип си е увеличен спрямо предишното поколение, се разтяга допълнително от 580 до 1 530 литра. 

Неслучайно обръщам толкова много внимание на багажника - оказва се, че има два фактора, които са ключови в решението на хората за покупка на кола. Първото е отстъпката, която ще им даде дилърът, и второто е багажникът. Единственото BMW, на което можем да простим липсата на багажник, се казва i8.  

И понеже обещах да “натоварим” цената, предлагам да започнем - веднага добавяме мултифункционални предни седалки с масажна функция, четиризонов автоматичен климатик и темперирани поставки за чаши. Няма нищо по-добро от кола, която ти държи кафето на дълъг път топло, освен може би мъж, който ти пържи филийки в събота сутрин. Но защо да се ограничаваме до едното?

Към екстрите добавяме панорамен стъклен покрив Sky Lounge, пакет Ambient Air за ароматизация на интериора, както и озвучителната система Bowers & Wilkins Diamond+ 3D Surround Sound. Не може да си поддържате температурата на напитките, а да не си пуснете 30% българска музика по радиото (дано само не ни се случи и това) на висококачествена музикална система. 

Да ви кажа, че BMW X6 xDrive40i, шестцилиндров бензинов двигател и мощност 340 к.с., върви добре, е все едно да ви кажа, че слънцето свети. Техническите характеристики на X6 не позволяват да се твърди нищо по-малко от „Вози перфектно“ по повод пътното й поведение.

Трябва да спомена обаче, че колата има и супер добро акустично присъствие. Още по-добро имаха 6-те коли, запалени едновременно, пред шатото “Зорница естейт". Между тях имаше и един брой M50i, V8 бензинов двигател с мощност 530 к.с. Предполагам можете да си представите за какво ръмжене става въпрос.  

 фотогалерия на BMW X6 M50i

Серийно X6 идва с осемстепенна трансмисия Steptronic. Предлага се и с въздушно окачване на предната и задната ос, включително автоматично регулиране на нивото. С натискане на бутон в кокпита височината на каросерията може да се променя, като максималният диапазон е 80 мм. - 40 надолу и 40 нагоре. 

Управлението е достатъчно директно, завоите са фън, правите са бързи. Усещането си е за спортно SUV. 

Със спътника ми коментираме дигиталните прибори на таблото - стрелката на километража и тази на оборотомера не са в синхрон отляво надясно, както сме свикнали, а се маркират отдясно долу наляво горе, очевидно с цел придържане към един по-модернистичен дизайн. За малко си разменяме ролите - той ги критикува, а аз - като една Дева,  ги намирам за много прилично подредени, за да може в освободената лява част на оборотомера да се добави и информация за позвъняванията по телефона или за радиостанцията и музиката, която върви в момента. 

Навигацията също е достатъчно голяма и добре разположена между двата уреда, въпреки че можете да я гледате и през големия дисплей на централната конзола (12.3 инча). Информацията на хед-ъп дисплея ми се вижда гигантска като субтитрите в киносалон, но постепенно свиквам. 

Честно казано не успяваме да пробваме всички асистиращи системи, но каквото се сетите си е на място, включително готината екстра колата да се вади сама от тесни места и да се “отпаркира” на заден ход до 50 метра. Ако ще си го поръчвате, търсете “Асистент за движение на заден ход”. 

Другите екстри, наред с  асистенцията за завиване и водене в лентата, са Асистент за задръствания, за поддържане на лентата с активна защита срещу страничен удар. Освен това,  асистентът за шофиране Professional включва и помощ при избягване на препятствия и предупреждение за удар в задната част, за предимство и за движение в погрешна посока. Този пакет  включва и сигнализация за напречен трафик, предупреждение за смяна на лентата и Асистент за аварийно спиране.

Обикновено не обръщаме внимание на тези safety екстри докато не се срещнем челно с диво прасе в тъмното на пътя (не ви го пожелавам, разбира се), както неотдавна се случи на един познат. Неговата прекрасна 7-ца беше известила полицията за удара, беше овладяла скоростта и блокирала движението на колата. Полезни неща, особено когато се озовем във високостресова ситуация. Истината е, че България (на места) е такава кочина, че скъпата и добре оборудвана кола е необходимост и преди всичко източник на сигурност. Чак след това идват всички show-off моменти. 

Като казвам show-off, се сещам за посрещането ни в “Зорница естейт”. Естествено, на паркинга ни чакат валета, които да паркират, но още при слизането ни посрещат с думите

“Страхотно ви свети решетката в тъмното!”.

Сещате ли се за какво става дума? 

Бъбреците на X6-та, които са доста променени и уголемени, имат подсветка, така че в тъмното светят. Неволно се сещам за тираджиите със светещите кръстове по каросериите. Разбира се, светещата решетка е опция и вие можете да си спестите целия този ексклузивитет, който струва малко над 1000 лева (разочаровах ви, нали) или просто да не си я светвате. Може пък и да си я ползвате. 

Слизането и качването от автомобила в кално и дъждовно време изисква известно обучение, защото праговете на колата не са достатъчно широки да предполагат стъпване върху тях, а ако не стъпите, рискувате целият ви панталон да стане в мръсотия, така че да приличате на човек, дошъл с колело, а не с Х6-ца. Аз лично избърсах праговете около 18 пъти (споменах ли, че съм зодия Дева?). 

Няколко неща в дизайна ми харесват особено много. Това са двата големи въздуховода отстрани на задните калници и една характерна линия по протежението  на колата, която й придава по-сериозен характер. 

На българския пазар X6 ще се предлага в началото с два бензинови и два дизелови мотора.

BMW X6 M50i (среден разход на гориво: 10,7–10,4 л/100 км; СО2 емисии (комбинирани): 243–237 г/км)  е BMW M модел на върха на моделната гама с новоразработен V8 бензинов двигател с мощност 390 кВт/ 530 к.с. 

BMW X6 M50d (среден разход на гориво: 7,2–6,9 л/100 км; СО 2 емисии (комбинирани): 190–181 г/км) се задвижва от редови шестцилиндров дизелов двигател с четири турбокомпресора и мощност 294 кВт/ 400 к.с. 

BMW X6 xDrive40i (среден разход на гориво: 8,6–8,0 л/100 км; СО2 емисии (комбинирани): 197–181 г/км) се задвижва от редови шестцилиндров бензинов двигател с мощност 250 кВт/ 340 к.с.

BMW X6 xDrive30d (среден разход на гориво: 6,6–6,1 л/100 км; СО2 емисии (комбинирани): 172–159 г/км) – от редови шестцилиндров дизелов двигател със 195 кВт/265 к.с.