Феликс Еголф е представител на рядката порода "хипермайлъри". Това са автомобилни пилоти-изпитатели, чиято основна цел е постигането на възможно най-ниско енергопотребление и съответно най-продължителен автономен пробег на съответния модел автомобил.

Нещо като съвременна версия на ония българи, които по соц-а (и не само) гасяха колите по светофарите, а по баира надолу караха на "без скорост"

Еголф е пенсионираният пилот от гражданската авиация буквално „се носи“ по пътищата, сваляйки непрекъснато крак от педала на газта и пускайки автомобила да се движи по инерция. Това е много ефективен подход за икономия на гориво или на електрическа енергия в конкретния случай - за своето най-ново приключение той е избрал напълно електрическия ID.3 на Volkswagen.

Основният въпрос пред ловеца на рекорди и неговото пътешествие на около 530 километра от Германия до Швейцария е колко далеч всъщност стига границата на автономния пробег при новия електрически модел.

Началната точка на маршрута е град Цвикау в провинция Саксония с население от 90 000 жители, много от които работят в завода на Volkswagen Sachsen GmbH. Ако продължим с аналогиите от миналото - тук традициите на автомобилното производство достигат повече от 100 години назад и до небезиствестният Trabant..

Еголф тества един от първите екземпляри ID.3 във вариант с акумулаторна батерия със средния капацитет от 58 кВтч. В електромобила има два
куфара плюс пълно оборудване и снимачна техника за фото и видеоснимки, включително фотографски дрон.

Според официалните данни на производителя, пробегът на ID.3 с напълно заредена батерия е 420 километра.Те обаче следват изпитателната процедура, която не предполага наличието на багаж и взимат предвид само теглото на водача.

Феликс Еголф, операторът и цялата снимачна екипировка тежат почти 250 килограма. Шампионът по икономично шофиране обаче няма намерение да допуска това да му попречи – намерението му е да докаже, че заводските показания за пробега могат да се постигнат дори и при наличието на
допълнително тегло на борда.

Пътешествието в преследване на рекорда започва в ранни зори, малко след 5 часа. Още след първите сто метра става ясно по какво се различават „хипермайлърите” като Феликс Еголф от останалите водачи по пътищата. Той е свръхконцентриран, енергичен, следи и преценява внимателно всеки детайл от обстановката на пътя в далечна перспектива - когато е възможно, спирането се избягва с цел да се съхрани инерцията и автомобилът да се движи постоянно и с минимални загуби.

Средната скорост на движение е 56 километра в час.

„Оптимално би било да изминем една трета от общото разстояние без да ползваме тяга от
двигателя“, посочва високите си цели той.

Особено впечатляващ е подходът му към кръгови кръстовища - малко преди тях той превключва от позиция "D" в положение "N" на скоростния лост, при което ID.3 практически полита без съпротивление към набелязаната цел, а при необходимост излишъкът от скорост се „обира” леко само с рекуперация, която възстановява излишната енергия обратно в акумулаторната батерия.

Една от характерните особености и предимства на новия ID.3 е способността му да разпознава кръговите кръстовища и знаците за ограничение на скоростта самостоятелно и съответно да намалява скоростта без необходимост от намеса от страна на водача.

Навигацията, дневните светлини, музиката и вентилацията са включени през цялото време - в края на краищата, комфортът не трябва да страда дори по време на подобни маратонски тестове.

Първата половина от маршрута се състои главно от продължителни магистрални отсечки, на които ID.3 се настанява спокойно в дясната лента и се плъзга без усилие и на безопасна дистанция в равномерно движещия се поток на товарните автомобили.

Благодарение на разнобразния релеф с постоянни изкачвания и спускания на германската магистрала A9 по склоновете на планината Фихтелгебирге, се разкриват възможности за по-дълги фази на движение по инерция.

По височините ID.3 обикновено се изкачва с доста непринудено темпо, което съхранява максимално енергията и не топи показанията на оставащия
пробег на арматурното табло.

„По този начин човек възприема обстановката по-пълноценно и всъщност вижда повече“, споделя Феликс Еголф и добавя - „Бавното движение се отразява добре. Главата ти се изчиства."

Изгубената на изкачване енергия се възстановява частично от рекуперацията при спускане.

Достатъчно е да хвърлите само бегъл поглед, да почувствате удоволствието, което Феликс Еголф изпитва зад волана на новия ID.3. Според него арматурното табло с неговия голям и леко обърнат към водача централен екран е много функционално и дава възможност за интуитивно
управление. Харесва му и футуристичният дизайн, ниският коефициент на въздушно съпротивление и мощността от 204 к.с на новия електромобил на Volkswagen с неговото практически безшумно задно предаване. „Освен това ми допада безупречното цялостнотоповедение на пътя, стабилността в завой и чудесното движение по инерция“, посочва 63-годишният изпитател.

При километър 87, в баварския град Хоф, 19 процента от капацитета на акумулаторната батерия вече е изразходвана. Индикаторът за оставащия пробег отчита 346 километра, но до желаната крайна цел има още цели 444 километра.

Очевидно идва моментът Феликс Еголф да впрегне в действие всичките си умения.

Маршрутът преминава през прочути туристически забележителности като Байройт, Нюрнберг и Улм, където след почти 400 изминати километра в
екипажа се усеща известно облекчение - за първи път след старта оставащият пробег съответства на разстоянието до крайната цел на пътуването в Шафхаузен.

С приближаването до швейцарската граница, оставащата в акумулаторните клетки енергия става все по-оскъдна и в цялата операция постепенно започва да се чувства напрегнатата атмосфера на криминален трилър. Създава се авариен план В и като предпазна мярка се правят проучвания
в навигацията относно местоположението на най-близката зарядна станция. В крайна сметка обаче „хипермайлърът” се доверява на инстинктите си и след преминаването през митницата продължава да шофира невъзмутимо, въпреки че индикаторът на батерията показва два процента, а до финала все още има повече от десет километра.

Напрежението става почти непоносимо. Още пет километра, още три, още един ... В крайна сметка рискът бива възнаграден и след девет часа и половина шофиране и 531 изминати километра първият ID.3 в Швейцария стига до автокъщата AMAG в Шафхаузен.

Разбира се, половината от служителите на фирмата веднага се събира около чисто новия електромобил и бърза да поздрави Феликс Еголф за новото му рекордно постижение.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Европейски дневници

Какво са "АПИ-та" и защо никой не иска да гледа как се правят наденица и европейски закони

Лидия Симова за работата на един политически сътрудник в ЕП

20:30 - 25.04.2024
Важно днес

Двама лидери, общо съобщение. ГЕРБ и ДПС се хвалят с 1 млрд. лв. за държавните мини

Трима министри от служебния кабинет на крака при Борисов и Пеевски

18:16 - 25.04.2024
Важно днес

Без да са го прочели, депутати от комисията "Митници" пратиха доклада си в прокуратурата

Но какво пише в документа така и не стана ясно

17:17 - 25.04.2024
Важно днес

Присъдата на Харви Уайнстийн за изнасилване е отменена от съда в Ню Йорк

72-годишният холивудски магнат все пак ще остане в затвора

17:15 - 25.04.2024
Важно днес

"Има риск нашата Европа да умре". Речта на Макрон в Сорбоната

Френският президент призова ЕС за реформи и отговор на рисковете

15:08 - 25.04.2024