Ирландската авиокомпания Ryanair публикува мрачни прогнози за бъдещето на бизнеса си, който беше силно засегнат от пандемията на Covid-19.
Мениджърите на low-cost превозвача смятат, че възстановяването на нормалната натовареност и търсене на услугите им ще отнеме поне 2 години. До 3000 служители на Ryanair може да бъдат съкратени поради невъзможност за покриване на разходите за личния състав.
Ryanair планира да приложи съкращения на заплатите до 20% от настоящото им ниво. Няколко самолетни бази в Европа ще бъдат затворени, докато авиационният трафик не се нормализира.
Засегнати ще бъдат както пилотите и членовете на кабинните екипажи, така и служителите в администрацията и централата на компанията. Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри се е съгласил да съкрати с 50% собственото си възнаграждение за периода април 2020 - март 2021 г.
Компанията посочва, че ще се наложи да отмени над 99% от обичайните си полети до юли 2020. Вече са започнали и преговори с Boeing за разсрочване на поръчаните самолети за следващите 24 месеца.
Според данните на Ryanair - през второто тримесечие на 2020 г. обслужените пасажери ще са под 150 000 души, което е драстично неизпълнение на първоначалните прогнози за 42,4 милиона клиенти. Периодът между юли и септември, който традиционно е най-натовареното тримесечие за компанията, вероятно ще достигне до не повече от 50% изпълнение на предварително зададената цел за обслужване на 44,6 милиона пасажери.
Ryanair очаква, че общият спад на клиентите на годишна база ще достигне до 35% от първоначалните прогнози.
Очакваната загуба на компанията за април-юни 2020 г. е в размер на 100 милиона евро. Това е първият случай, при който Ryanair отчита отрицателни стойности в този период, според Майкъл О'Лиъри.
Кризата в Ryanair e поредната илюстрация за сериозните проблеми, с които се сблъсква гражданската авиация в Европа от началото на пандемията. British Airways и най-голямата скандинавска авиокомпания SAS вече обявиха съкращения на наетите си служители - съответно 12 000 и 5000.
Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри обявява, че има намерение да обжалва плановете за отпускане на държавни помощи за националните превозвачи, сред които са Air-France KLM, Lufthansa, Alitalia и др.
Според него спасителните програми с пари на данъкоплатците представляват нарушение на правилата за лоялна конкуренция и нанасят щети върху бизнеса на по-стабилните финансово авиокомпании.
От Ryanair определят държавните помощи като "очевидно нарушение както на европейските, така и на националните правила за защита на конкуренцията", като посочват, че ще заведат дело пред съдебните институции на ЕС.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: