Снимка: © Getty Images

Ирландската авиокомпания Ryanair публикува мрачни прогнози за бъдещето на бизнеса си, който беше силно засегнат от пандемията на Covid-19. 

Мениджърите на low-cost превозвача смятат, че възстановяването на нормалната натовареност и търсене на услугите им ще отнеме поне 2 години. До 3000 служители на Ryanair може да бъдат съкратени поради невъзможност за покриване на разходите за личния състав. 

Ryanair планира да приложи съкращения на заплатите до 20% от настоящото им ниво. Няколко самолетни бази в Европа ще бъдат затворени, докато авиационният трафик не се нормализира. 

Засегнати ще бъдат както пилотите и членовете на кабинните екипажи, така и служителите в администрацията и централата на компанията. Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри се е съгласил да съкрати с 50% собственото си възнаграждение за периода април 2020 - март 2021 г. 

Компанията посочва, че ще се наложи да отмени над 99% от обичайните си полети до юли 2020. Вече са започнали и преговори с Boeing за разсрочване на поръчаните самолети за следващите 24 месеца. 

Според данните на Ryanair - през второто тримесечие на 2020 г. обслужените пасажери ще са под 150 000 души, което е драстично неизпълнение на първоначалните прогнози за 42,4 милиона клиенти. Периодът между юли и септември, който традиционно е най-натовареното тримесечие за компанията, вероятно ще достигне до не повече от 50% изпълнение на предварително зададената цел за обслужване на 44,6 милиона пасажери. 

Ryanair очаква, че общият спад на клиентите на годишна база ще достигне до 35% от първоначалните прогнози. 

Очакваната загуба на компанията за април-юни 2020 г. е в размер на 100 милиона евро. Това е първият случай, при който Ryanair отчита отрицателни стойности в този период, според Майкъл О'Лиъри. 

Кризата в Ryanair e поредната илюстрация за сериозните проблеми, с които се сблъсква гражданската авиация в Европа от началото на пандемията. British Airways и най-голямата скандинавска авиокомпания SAS вече обявиха съкращения на наетите си служители - съответно 12 000 и 5000. 

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри обявява, че има намерение да обжалва плановете за отпускане на държавни помощи за националните превозвачи, сред които са Air-France KLM, Lufthansa, Alitalia и др. 

Според него спасителните програми с пари на данъкоплатците представляват нарушение на правилата за лоялна конкуренция и нанасят щети върху бизнеса на по-стабилните финансово авиокомпании. 

От Ryanair определят държавните помощи като "очевидно нарушение както на европейските, така и на националните правила за защита на конкуренцията", като посочват, че ще заведат дело пред съдебните институции на ЕС. 

Прочети