Четенето отново е на мода - особено за младите потребители на социалната мрежа TikTok. Приложението за видеосподеляне направи четенето на книги „отново готино“ сред тийнейджъри от целия свят – тенденция, която вече се забелязва и от книгоиздателите.
Използвайки хаштага BookTok, потребителите в платформата споделят кратки видеа по теми, свързани с книги, литература и писане. Това включва всичко - от писане на рецензии до възстановка на сюжети от популярни романи. Основната аудитория в TikTok е предимно от деца и младежи и чрез приложението те насърчават себе си и връстниците си да четат повече.
BookTok се превръща в световна онлайн общност през 2020 г. и отчита голям трафик на съдържание през март същата година, когато започна и пандемията от COVID-19. Видеата, свързани с литература в платформата, са събрали 55,9 милиарда гледания през последните четири години.
Освен гледания, те стимулират и продажби. Популярността на BookTok беше забелязана от редица книжарници, които побързаха да използват младежката онлайн вълна и създадоха специални секции, посветени на най-популярните заглавия в мрежата. Някои издатели дори забелязват как по-младата демографска група е започнала да посещава книжарниците.
Tell me you love books… without telling me you love books!
— Barnes & Noble (@BNColonieCenter) April 11, 2022
We now carry the BookTok Bestseller Box Set, featuring @elockhart, @NaminaForna, @Penchant4Words and @HoJay92! Some of the top #BookTok books, bundled into a great price, surrounded by all your other favorites as well! pic.twitter.com/dhZZYsMVVZ
Приложението събира всички хора от книгоиздателския бранш – читатели, издатели, разпространители и автори, за да покажат забавната страна на книгите.
Възходът на онлайн общността се отразява и върху успеха на авторите. Например книгата на Маделин Милър „Песента на Ахил“ стана бестселър на „Ню Йорк Таймс“ 11 години след първоначалното ѝ публикуване - под влияние на видеата в TikTok.
Друг забележителен пример е романът „Накрая и двамата умират“ на Адам Силвера, публикуван през 2017 г., но придобил по-голяма популярност благодарение на хилядите видеореакции в TikTok.
Авторката Дженифър Милкин събра 4,8 млн. гледания за видео, в което разказва интересна история от нейния личен живот, а по-късно самата тя сподели, че всъщност това е сюжетът на новия ѝ роман.
Асоциацията между приложението и книгите е толкова голяма, че някои издателства рекламират книгите си като „феномена на TikTok”. Сред най-разпространените жанрове, за които се говори в платформата, са фентъзи, криминална и младежка литература, както и поезия.
The team of Bestseller created a special section for the TikTok book recommendations available at our store. Let us know in the comment section your book recommendations. We’d love to see it ☺️#gpoguam #guampremieroutlets #guam #guamshopping #bestseller #booktok pic.twitter.com/v7KAVocIDm
— Guam Premier Outlets (@GPOguam) January 21, 2022
Някои от създателите на съдържание, наричани още „книжни инфлуенсъри“, казват, че става дума за желание. Според Джак Едуардс, който е популярен в онлайн пространството с ревютата си на книги, „четенето е голям ангажимент, а BookTok помага да го започнеш“. Дакота Уорън споделя, че BookTok е „много здравословна“ общност и е като „убежище“ от останалите социални мрежи.
Книгите са познати като една от най-старите форми на забавление, но изглежда технологиите и новите медии не изместват това, а напротив – поставят още по-голям фокус върху удоволствието от четенето. Така се оказва, че митът, че младите не четат, може би най-накрая е развенчан.