Депутатът от ГЕРБ и бивш журналист Тома Биков се забърка в международен скандал, след като в петък обяви, че "европейската преса" публикува "директно платени публикации от българи", за да злепоставя правителството по време на протестите. 

"Това, което се разиграва в европейската преса, в някои от вестниците - не във всички, които пишат за България - но в част от тях са директно платени публикации от българи. И ако си мислите, че това страшно помага на България, аз не съм на това мнение", каза Биков в интервю за БНТ. 

На въпрос коя конкретна публикация има предвид, той каза: "Понеже нямам доказателства, не мога да кажа конкретна публикация, но една немалка част от тях са си поръчки. Европейските медии, между другото, също взимат пари... колко хора има, които да поръчват. Не е толкова скъпо. Не мога да казвам имена"

Остра реакция дойде от Медийната програма за Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер" (организацията е активен поддръжник на партиите от десния сектор в Европа и работи от години със структурите на ГЕРБ). 

От програмата определят изявлението на Биков като "изненадващо" и разкриват, че депутатът от ГЕРБ не е отговорил на две от поканите им за разговор през последните месеци. 

"С удоволствие щяхме да Ви разкажем, че поне в сериозните медии в Германия, никой не взима пари, за да прави репортажи - особено за текстове относно България", се казва в позицията на организацията. 

Българската редакция на медийната мрежа Euractive, базирана в Брюксел, е потърсила реакции от журналистите в Deutsche Welle, Spiegel, BBC, Guardian, Euronews, Politico и др., които в последните седмици публикуват новини и анализи за състоянието на политическата среда в България. 

"Редакциите подчертават, че не приемат външно заплащане, за да информират читателите и зрителите си, защото това би било грубо нарушение на професионалните им задължения и на журналистическата етика", се казва в статията на Euractive.  

Обвиненията на Биков дойдоха след няколко разследвания и коментарни публикации в европейски медии, критикуващи остро Бойко Борисов. 

"Шпигел": Борисов и Цацаров помогнали на Ердоган за екстрадиция на опозиционери и нарушили закона

Една от тях беше мащабна разработка на Spiegel, в която се описва как българското правителство и прокуратура са помогнали на Турция при исканията за връщане на няколко опозиционери след опита за преврат срещу Ердоган. По този начин са нарушени международни конвенции и правни норми. 

Няколко дни по-късно бившият американски посланик в България Джеймс Пардю публикува унищожителна критика срещу модела на управление на Борисов в Politico, като го определя като "лека версия на Владимир Путин". 

"Това е и система, която потиска личната инициатива, заглушава медиите и отблъсква чуждите инвестиции. Тя подтиква младите българи да напускат своята страна, за да потърсят бъдещето си в по-отворени и демократични общества навън", пише той. 

Джеймс Пардю: Борисов премина точка, от която няма връщане

В пълен контраст с масовия стил на отразяване на събитията в България - испанският вестник ABC публикува поредица от статии на българския си кореспондент Рафаел Алварадо, който твърди, че протестите са "купени" от обявения за издирване Васил Божков, и сравнява президента Румен Радев със "стила на старите партизани" заради вдигнатия му юмрук.  

"Войната" на чуждите разкази за протестите


 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Прочети