През 1975 година излиза филмът “Това е птица, това е самолет, това е Супермен!”. Заглавието е вдъхновено от реакциите на хора, когато виждат как любимият на поколения вече супергерой кръжи във въздуха, а впоследствие репликата се превръща и в емблематично начало на много поредици за една от най-популярните фигури в комикс културата.
Разбира се, Супермен е измислен доста по-рано - още през 1933 година от писателя Джери Сийгъл и художника Джо Шустър.
Вечният стремеж на човека да лети стои и в основата на автомобила, зад чийто волан сядам - новото Renault Rafale.
Преди обаче да ви разкажа повече за него, се връщаме 90 години назад във времето.
През 1934 година - година след “раждането” на Супермен, Луи Рено купува компанията Caudron и създава Caudron-Renault. Той смята, че не е нужно “суперхората” да са измислени герои отвъд Океана, защото такива са асовете на авиацията Елен Буше, Мариз Бастие, Мадлен Шарно и Мариз Хилс.
Буше подписва договор с новосъздадената компания Caudron-Renault през юни 1934 г. И постига много успехи: световен рекорд за полет от 1000 км с лек самолет; международен рекорд за скорост на 100 км за всички категории; рекорд за 1000 км със средна скорост от 409 км/ч. На 8 юли 1934 г. тя финишира на второ място в 12-часовото състезание в Анже, след като е летяла сама с Caudron-Rafale дванадесет часа без прекъсване. Месец по-късно, пилотирайки моноплан със 140 к.с., тя поставя световния рекорд за жени със скорост от 445 км/ч.
Връзката между желанието да достигнеш по-далеч и да чупиш световни рекорди е пряко свързана с Rafale. И без да знаеш историята на марката, няма как да я оцениш днес.
Точно 90 години след създаването на една легенда, виждам нейното настояще - Renault Rafale с хибриден задвижващ агрегат E-Tech с мощност 200 к.с. Външният вид на автомобила изразява новия дизайнерски език на марката, който се вижда в много от детайлите.
Колата има динамичен и спортен силует, но интересното в случая е, че се заглеждам в различни неща от дизайна му, в зависимост на какво разстояние съм.
Отдалеч Renault Rafale впечатлява със силата на предната част и пропорциите си. На средно разстояние акцентът е по-скоро в плавните линии, а отблизо предизвиква интерес чрез вниманието към детайла - например решетката отпред, която е съставена от множество малки ромбове, които организират триизмерно пространство около централната емблема.
Задните светлини са вдъхновени от китайската графична игра танграм (квадрат, разрязан на 7 части: 5 триъгълника, 1 успоредник и 1 квадрат).
Първото нещо, което потърсих в интериора на колата, беше някой елемент, който прави препратка към историята. Разбира се, намерих такъв - малко самолетче, което ме накара да се усмихна.
От Renault много се гордеят с интелигентния си панорамен покрив Solarbay, който може да се управлява с Google Assistent - с гласова команда или чрез бутон. Общо взето водачът и пътниците могат да избират между четири позиции: напълно прозрачен покрив; напълно непрозрачен покрив; прозрачен покрив отпред и непрозрачен отзад и обратно. Честно казано, нито ми направи някакво впечателние, нито виждам кой знае каква практичност.
Повече ми харесаха спортните седалки, на които щях да седя в следващите над 300 км в посока Солун.
Достатъчно интересно може да бъде и на пасажерите на задните седалки. Renault Rafale въвежда иновация, като предлага централен подлакътник, изцяло предназначен за мултимедийни дейности. Наречен „Smart Armrest“, той има два USB порта, места за съхранение, подходящи за таблети и смартфони, както и две подвижни стойки за удобно гледане на екрани. Ако обаче ще слагате там телефоните си, може да е само хоризонтално - когато са вертикално, може да паднат (изпробвано).
Акцентът отпред е OpenR кокпитът на Renault Rafale, който се състои от два панела във формата на буквата „L“: 12,3-инчов хоризонтален TFT екран с площ 321 см2 на таблото (1920 x 720 пиксела, пейзажен формат) и 12-инчов вертикален сензорен екран с площ 453 см2 в средата на конзолата (1250 x1562 пиксела, портретен формат).
На централния екран системата Google прави навигирането естествено и интуитивно, а с гласова компанда може да попитате например за прогнозата за времето. Получих обаче отговора не в градуси по Целзий, а по Фаренхайт, което обаче е проблем на Google, а не на Renault.
Иначе изкуственият интелект присъства по няколко начина в интериора на Rafale чрез проактивни препоръки от системата, предлагащи например да изключите климатика, ако прозорецът е отворен, или да го включите, ако е твърде горещо. Тази система работи в режим на „рутинни“ процедури, които се записват и анализират по време на пътуванията.
И като говорим за пътуване, време е да тръгвам. Защото, колкото и хубаво да изглежда всичо, в крайна сметка мога да придобия най-добра представа за автомобила с шофиране.
Още в началото виждам, че на head-up дисплея е скоростта на автомобила и активираните системи в помощ на водача (ADAS), които не смятам да изреждам, защото вече са сандарт за Renault. И още: предупреждението за превишена скорост и навигационните индикации, които се проектират директно на предното стъкло, всичко това помага да си гледам пътя и да не отмествам погледа си.
Шофирам хибридния бензинов E-Tech full hybrid с 200 к.с. Архитектурата на двигателя се състои от 3-цилиндров 1,2-литров бензинов двигател с турбокомпресор, развиващ 130 к.с. (96 kW) и 205 Нм въртящ момент, и два електромотора. По отношение на електрическата мощност, основният електромотор развива 50 kW (70 к.с.) при 205 Nm. Той се захранва от литиево-йонна батерия с капацитет 2 kWh/400V за електрическо задвижване. Второстепенният електромотор е високоволтов стартер-генератор (HSG) с мощност 25 kW/50 Нм, който стартира двигателя и управлява смяната на предавките в купето без съединител.
Пътуването в посока Солун минава неусетно, даже монотонно, но причината е, че по магистралата към Гърция няма кой знае какви “предизвикателства”. С наближаване на крайната дестинация обаче е доста по-интересно, защото пътищата се променят.
Забелязвам, че автомобилът може сам да превключва между режимите на работа на двигателя в зависимост от пътя. Понеже имаше ремонт и задръстване, в рамките на 20-ина минути се движех изцяло на електричеств. Когато настъпвах повече газта, системата се адаптираше към смесено шофиране или изцяло на бензин.
Скоростната кутия е базирана на технология от F1. Тя комбинира две предавки за основния електрически двигател и четири предавки за двигателя с вътрешно горене. Има и общо петнадесет възможни комбинации на работа между различните двигатели. По-важното беше, че адаптацията към различните режими се случва без по някакъв начин това да се усеща.
E-Tech full hybrid двигателят позволява до 80% електрическо шофиране в града и до 40% икономия на гориво в сравнение с еквивалентен двигател с вътрешно горене. Освен това автомобилът възстановява енергия всеки път при намаляване на скоростта.
Има и система хибридно шофиране, която използва свързаните картографски данни на Google, като например топографията на пътя през следващите седем километра - това е ценна информация за системата за управление на батерията, за да се увеличи максимално използването на електрическата енергия.
Rafale може да спринтира и от 0 до 100 км/ч за 8,9 секунди и да ускори от 80 до 120 км/ч за 5,6 секунди. Да, не звучи толкова впечатляващо, но това все пак не е спортен автомобил.
В няколко случя ми се наложи и да паркирам в по-малки пространства, което в повечето ситуации е притеснително, когато шофираш SUV, но Rafale се оказва доста маневрен, така че спокойно го препоръчвам и за градски условия.
При по-бавното шофиране обаче бях “посрещнат” от интересни звуци. Оказаха се дело на френския артист и композитор Жан-Мишел Жар. Той си сътрудничи при проектирането на тази звукова последователност, така че при ниски скорости (до 30 км/ч), да се предупреждават пешеходците. Жан-Мишел Жар е участвал и в разработването на двете аудиосистеми: Arkamys Auditorium като стандарт и Harman Kardon като опция, с 12 високоговорителя (с обща мощност 485 W) и пет звукови изживявания: Студио, Подкаст, Концерт, Потапяне и Клуб.
Обратно към София, пътуването беше по-дълго, защото на границата имаше голямо струпване на автомобили, но не се уморих, а това е важно. В ръцете си имах SUV от по-висок клас, а чак след края на шофирането разбрах, защо Renault възлага толкова големи надежди на новия Rafale.
Не е тайна, че в миналото брандът имаше доста проблеми с позициониренето в най-високия сегмент на пазара. Сега обаче май компанията ще нареди пъзела с автомобил, позициониран в динамичния купе-кросоувър сегмент, задвижван в унисон с времето, високотехнологичен и носещ със себе си история отпреди 90 години.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: