Най-голямата компания в ЕС за производство на батерии за електромобили Northvolt обяви неплатежоспособност, а главният ѝ изпълнителен директор подаде оставка.
Шведската компания е останала с 30 милиона долара, които биха могли да покрият само едноседмичните фирмени разходи.
Northvolt не е успяла да набере допълнително спасително финансиране, което поставя под въпрос цялостната концепция на ЕС за противодействие на азиатската доминация в този сектор, пише Bloomberg.
Батериите на шведската компания са без литий или други критично важни суровини, в които Китай има водеща роля като износител. Преразходите около новите производствени бази и лошото управление, съчетани със спада в търсенето на електромобили в европейския пазар, са причината за кризата.
Компанията ще премине процес на преструктуриране пред американски съд, така че да се защити от искания на кредитори, докато се опита да се възстанови като независимо дружество.
Ситуацията с Northvolt e голям удар по плановете на европейската автомобилна индустрия да задоволява търсенето на батерии за електромобили от собствено производство.
Най-големият акционер в шведския производител е Volkswagen. Сред останалите притежатели на дялове са американската инвестиционна банка Goldman Sachs и BMW. Другият шведски автогигант Volvo беше направил съвместно подразделение с тях за научни разработки и дизайн на батерийни клетки.
Избраната процедура дава на Northvolt известен период от време, в което тя може да се реорганизира и да засили дейността си, докато изпълнява задълженията си към клиенти и доставчици - с крайна цел да се спаси.
Основателят и неин главен изпълнителен директор Петер Карлсон е подал оставка от поста си, но ще остане в надзорния съвет и ще продължи да съветва новото ръквоодство.
Карлсон управлява Northvolt от създаването ѝ през 2016.
Още преди няколко дни излезе информация, че Northvolt не успява да изпълни собствените си производствени цели и е намалил производството на батерии във фабриката си в северна Швеция.
Компанията никога не е успявала да излезе на печалба и многократно се сблъсква с проблеми в качеството и забавяния на доставките. Една от дъщерните ѝ фирми Northvolt Ett Expansion задейства процедура по фалит през октомври. По същото време Wall Street Journal съобщава, че Northvolt ще съкрати 1600 работни места и се отказва от плановете си за разширяване на дейността.
През юни BMW отказва поръчка с обща сума 2 млрд. евро заради неспазени срокове.
Според Politico - шведското правителство категорично отказва да се намеси, за да спаси компанията от фалит. Германските власти са обмисляли да предложат помощ, но правителството на Шолц е ограничено от закона във възможността си да харчи бюджетни разходи, а и собствената им автоиндустрия е пред криза. Именно това е и една от причините за финансовия колапс на Northvolt.
Медията цитира анализатор, според когото Китай недоумява защо европейските лидери са готови да се откажат от основния си коз в производството на батерии за електромобили.
Това е втората европейска компания, която не успява да се справи с източната конкуренция - през 2023 г. Britishvolt прекрати работа заради липса на финансиране и технически проблеми.
Инфографика: Автоиндустрията е гордостта на Европа. Защо сега навлиза в криза?
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: