Туризмът е последната опция: Как Турция се опитва да реши икономическите си проблеми Снимка: © Getty Images

Стотици туристи се качват на балон с горещ въздух, за да наблюдават красивия лунен пейзаж в турския регион Кападокия. Собственикът на бизнеса Мехмет Айдоган се готви да излезе за първото си пътуване за деня - едно от 140, които е изпълнил в небето само този месец.

"Пълно е, всичко е резервирано, затова се усмихвам", споделя той.

След две години проблеми заради пандемията от коронавирус, туризмът в Кападокия - както и в останалата част на Турция - е на път да отбележи рекордна година. "Помощ" оказва и спадът на стойността на лирата, който направи страната по-евтина дестинация за почивка в сравнение с европейските конкуренти. Данни на турското правителство показват, че броят на чуждестранните посетители е нараснал с 53% през юли миналата година.

Процъфтяващият летен туристически сезон идва като облекчение не само за местния бизнес, но и за президента Реджеп Тайип Ердоган и неговите министри, които се стараятт да привлекат възможно най-много чуждестранна валута, за да подкрепят икономиката на страната.

След две години на проблеми, породени от ограниченията заради пандемията от коронавирус, туризмът в Кападокия - както и в останалата част на Турция - е на път да отбележи рекордна година.

Нарастващите разходи за внос на енергия, причинени от повишаването на световните цени в резултат на войната в Украйна, доведоха до задълбочаване на дисбаланса между вноса и износа на Турция. Това оказва натиск върху лирата, чийто обменен курс се понижи от около 8,6 за долар преди година до над 18, което води до изчерпване на валутните резерви на страната.

"Приходите от туризъм са от решаващо значение в тази среда, за да се намали натискът. Правителството се обърна към туризма като към последна възможност за спасяване на положението", казва Селва Демиралп, професор по икономика в истанбулския университет Кос.

Последните няколко години се оказаха трудни за турската туристическа индустрия. След рекордните 45 млн. чуждестранни посетители, които страната прие през 2019 г., година по-късно пристигнаха по-малко от 13 млн. души, тъй като пандемията от COVID-19 имаше своята цена. Спадът се отрази изключително много на плажните курорти в страната, както и на Истанбул - популярна дестинация за градски почивки, и на места като Кападокия в централната част на Анадола.

През 2021 г. броят на туристите се възстанови частично, достигайки близо 25 млн. души, но мерките за карантина и забраните за пътуване гарантираха, че пристигащите са значително по-малко от пика си.

Мехмет Гюлешер продава шалове и сувенири в малък магазин, намиращ се в кападокийския град Ючхисар. Заради спада в туризма той прибягва до събиране на скрап, за да може да свързва двата края.

"Преживяхме тежки времена. Но излязохме от другата страна", споделя той.

Правителството реагира на проблемите на бизнеса като въведе общнонационална схема, по която се изплащат 60% от заплатите на служителите, които не могат да работят заради пандемията.

Местният бизнес за балони с горещ въздух на Мехмет също се възползва от програмата, за да запълни недостига на парични средства. И използва времето, за да започне сам да произвежда балони с горещ въздух.

"Опитахме се да превърнем пандемията в наше предимство", казва Мехмет Айдоган.

Сега бизнесът му отново върви - около 220 души на ден се записват за полети с балон, които предоставят зашеметяващи гледки към необичайните скални образувания и древните църкви в района.

Приходите от туризъм помагат за ограничаване на щетите, които растящите разходи за енергия нанасят на турската икономика, но според експертите те едва ли ще бъдат достатъчни за решаване на проблемите на страната.

Според председателя на местната туристическа асоциация Kaptid Тефик Олмез юли е бил "най-добрият месец за всички времена" за хотелите в региона, въпреки че китайските туристи, които обикновено съставляват значителна част от посетителите, отсъстват поради строгите забрани в страната заради вируса.

Техните места обаче се запълват от посетители от други азиатски страни, както и от южноамериканци, европейци и туристи от САЩ. Дори руснаците продължават да идват, въпреки опасенията, че войната в Украйна и икономическите последици от западните санкции ще ги задържат у дома. През първите седем месеца за тази година руските посетители са били на второ място след германците, а британците са изостанали зад тях.

Според ръководителя на Турската асоциация на инвеститорите в туризма Оя Нарин, Истанбул най-много се радва на добра година.

Туристическите предприятия, обслужващи чужденци, са до голяма степен защитени от 80-процентната инфлация в Турция и срива на валутата, тъй като цените им са посочени в евро, лири или долари - или са обвързани с чуждестранна валута. Нарин заяви, че най-големият проблем за отрасъла е набирането на персонал.

С четири деца в кемпера на път от Англия до Турция: Семейството с дом на колела

Приходите от туризъм помагат за ограничаване на щетите, които растящите разходи за енергия нанасят на турската икономика, но според експертите те едва ли ще бъдат достатъчни за решаване на проблемите на страната.

Миналия месец британската банка "Barclays" промени прогнозата си за тазгодишния дефицит по текущата сметка с 4 млрд. долара на 3,5 млрд. долара заради по-добрите приходи от туризъм. Но тя също така предупреди, че тази "временна положителна картина" ще се промени от есента, когато приходите от туризъм намалеят, тъй като времето застудява, енергийните нужди нарастват, а плащанията по външния дълг оказват натиск върху лирата и валутните резерви.

Якуб Новак и Зузана Климецка - двама млади туристи от Чехия, казват, че са привлечени от евтините полети и "много по-евтините" разходи за пътуване из Турция, отколкото в собствената им страна.

Анкара предприе и допълнителни действия, за да разгърне пълния потенциал на туризма си и да привлече още посетители. От юли месец насам българските граждани могат да влизат в Турция само с лична карта, ако целта на пътуването им е туризъм или транзит. Подобни условия бяха приети и за гражданите от Сърбия и Норвегия.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Казусът Благовест Георгиев: Може ли Столичният общинският съвет да изключи съветник?

В началото на април Георгиев участва в пътен инцидент, а впоследствие се опита да избяга от местопроизшествието.

16:23 - 20.04.2024
Живот

Тейлър Суифт и разбитите сърца, или какво казват терапевти за 5-те фази на скръбта

Скръбта в действителност е по-малко предвидима

11:05 - 20.04.2024
Важно днес

Със 75 км/ч. над допустимата скорост е шофирал убиецът на треньора Ферарио Спасов

Футболният треньор Ферарио Спасов (61 г.) загина в катастрофа край Велико Търново през ноември миналата година.

10:23 - 20.04.2024
GEN Z дневници

VOL. 18: 40 години България на Еверест, каква република сме всъщност, Грузия с урок по бунт

Кои са 5-те новини от седмицата, направили впечатление на представителите на поколение Z* в редакцията на "Булевард България"?

09:57 - 20.04.2024
Важно днес

11 души са пострадали при катастрофа на автобус с българска регистрация в Турция

В превозното средство е имало 14 пътници, сред които и двама български граждани.

09:17 - 20.04.2024