ТВ "Дождь" остана без лиценз в Латвия след странен призив за подкрепа на руската армия

Руската независима телевизия "Дождь" е останала без лиценз за разпространение в Латвия, където медията се премести след изгонването ѝ от Русия.

Решението беше обявено от латвийския Национален съвет по електронни медии, а мотивът е "опазване на държавната сигурност и обществения ред в Латвия".

Каналът твърди, че ще остане да се излъчва онлайн, макар че вече няма право на кабелно разпространение.

  • "Дождь" беше един от малкото опозиционни руски канали преди войната, като още на 3 март Кремъл блокира разпространението му заради това, че не отразяваше "спецоперацията" на Путин по правилата на военната цензура.
  • Телевизията е обявена за "чуждестранен агент" по руското законодателство.
  • През лятото на 2022 г. медията се прехвърли в Латвия, за да продължи работата си от територията на ЕС.

В последните седмици обаче са засечени три гафа в ефирните им програми, които са разчетени като пряка или непряка подкрепа за руската военна кампания и пропаганда.

  • В едно от предаванията водещият нарича руската армия "нашата армия", докато на екран се вижда карта на Украйна, в която полуостров Крим е показан като част от Русия.
  • Още преди седмица Латвия налага 10 000 евро глоба, като предупреждава, че евентуално трето нарушение ще доведе до отнемане на лиценза за излъчване. А проблемите идват само няколко дни по-късно.

На 1 декември журналистът Алексей Коростельов е уволнен от ТВ "Дождь", след като в ефир призовава зрителите да помогнат на руските войници в Украйна с материални помощи.

Коростельов напомня на хората да пишат на мейла army@tvrain.tv или на Telegram-бота на медията, за да споделят информация за проблемите със снабдяването на руската армия.

След това обаче той казва: "Надяваме се, че сме успели да помогнем на много от военнослужещите, например с оборудване или просто с елементарни удобства на фронта, защото историите, които бяха публикувани и разказвани от роднините им, честно казано са потресаващи".

  • Обяснението на Коростельов е, че е допуснал неволна грешка, докато е водил предаването и никога не е имал намерения да събира помощи за руснаците на фронта, макар да признава, че "съжалява изоставените от всички гладни мобилизирани войници".
  • Той заявява, че е против войната и не живее в Русия от 9 месеца поради несъгласието си с Путин.

"Не искам да стана човекът, който ще закрие телевизията. Благодарен съм за всички 8 години, в които работих за нея. И не се съпротивлявам срещу уволнението, ако то ще спаси канала и ще позволи на моите колеги да работят занапред", пише той в своя Telegram-канал преди дни.

Това е единственото му изявление по темата - той така и не се връща в ефира на медията.

Главният редактор на "Дождь" Тихон Дзядко твърди, че думите на Коростельов от 1 декември не са били насочени към подкрепа за руската армия, а са лапсус, провокиран от необходимостта водещият да "запълва времето" преди следващия сегмент.

  • Мейл-адресът, който той споменава, е създаден през септември с първоначалната цел в него да се събират свидетелства за нарушенията по време на мобилизацията, която Путин обяви в Русия, според Дзядко.
  • Телевизията, казва той, никога не се е занимавала и няма намерения да се занимава със събиране на помощи за армията, а иска да информира за "престъпния характер на тази война".
  • В същото време той твърди, че не е допуснал журналистът да се извини сам за предполагаемата грешка, защото "се намираме в ситуация на война - страшно чувствително време".
  • "По време на война цената на грешката на езика е много по-висока от обикновено. За съжаление уволнението е единственият адекватен и възможен вариант", казва той.
  • Дзядко описва като "грешка на дизайнера" появата на картата на руския Крим в ефира на "Дождь", а фразата "нашата армия" той определя като риторически похват, с който водещият е искал да напомни на руските граждани, че имат пряко отношение към военната агресия в Украйна.

Въпреки тези обяснения латвийските служби отнеха лиценза на канала.

"Оценявайки съвкупността от нарушенията, съветът е убеден, че ръководството на "Дождь" не разбира и не осъзнава сериозността им, затова не може да действа на територията на Латвия", казва директорът на регулатора Ивар Аболинш.

Излъчването на канала в страната трябва да спре на 8 декември.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

ФК "Левски" осъди расистките изказвания на Гонзо

Фракцията "Ултрас Левски" обаче се оказа недоволна

15:48 - 27.01.2023

Нощният влак София-Варна стана денонощен

8 часа закъснение по трасето, пътниците били принудени да слязат в чакалнята на гара Стряма

14:43 - 27.01.2023

Депутатите приеха символично механизъм за разследване на главния прокурор

Гласуваните промени нямат шанс да бъдат окончателно приети до края на работата на парламента

13:57 - 27.01.2023

НАП е провела 3 ревизии на Nexo заради неплатен ДДС

Проверките на българското дружество са започнали още през март 2021

13:09 - 27.01.2023

Meta защити Telus и избяга от конкретни обяснения за заглушените критични гласове във Facebook

Основният въпрос "защо и как се блокират граждански гласове" остава с неясен отговор.

12:06 - 27.01.2023