Снимка: © Unsplash
  • Uber губи разрешителното си за транспортни услуги в Лондон за втори път в рамките на 2 години; 
  • Регулаторите в столицата са установили системни пропуски, които компрометират сигурността на потребителите; 
  • Лондон е един от петте най-важни пазари за Uber, с 45 000 регистрирани шофьори; 
  • Компанията разполага с 21 дни за обжалване на решението пред съд, като междувременно ще продължи да работи.

Uber губи лиценза си за упражняване на транспортни услуги в Лондон заради установяването на системни пропуски, които поставят под риск сигурността на потребителите. 

Лондон е един от петте най-големи пазара на Uber в глобален мащаб. Близо 45 000 шофьори обслужват потребителите на компанията в британската столица. 

Регулаторът Transport for London е преценил, че компанията не може да изпълнява адекватно и правилно задълженията си по лиценза, на база на анализираните пропуски. Поради тази причина службата отказва да поднови временното й разрешително. 

От Uber обявиха, че са готови да обжалват решението. Компанията разполага с 21-дневен срок за жалба пред съда - през това време приложението ще продължи да работи, а потребителите ще могат да поръчват и плащат за превоза с Uber. 

Това е вторият случай, в който Лондон прекратява лиценза на американската компания за последните 2 години. През 2017 г. TfL отне разрешителното им заради "подход, който демонстрира липса на корпоративна отговорност по отношение на множество казуси с потенциално отношение към обществената безопасност". Uber успя да получи две съдебни разрешения да продължи оперативната си дейност, като последното удължаване беше дадено през септември тази година и изтече в неделя, 24 ноември. Ден по-късно дойде и отказът на Transport for London. 

Едно от основните нарушения на правилата, които TfL са установили, е уязвимост в системата на Uber, която e позволявала на неоторизирани лица да качват своите снимки в профилите на редовните шофьори. Това позволява на нарушителите да качват клиентите от чуждо име. 

Засечени са и случаи, в които шофьори без разрешително или с отнето разрешително са подновявали работата си в Uber, без това да бъде санкционирано от компанията. Според Transport of London - най-малко 14 000 превоза са извършени по начин, който нарушава регулаторната рамка. 

Кметът на Лондон Садик Кан коментира, че разбира колко непопулярно е решението за прекратяване на дейността на Uber, но сигурността на пътниците е от първостепенна грижа за властите, а "регулациите съществуват, за да пазят лондончани". 

Главният изпълнителен директор на Uber Дара Косровшахи определи решението на Transpor for London като грешка. 

"Разбирам, че летвата пред нас е висока, така и трябва да бъде. Но това решение на TfL е просто грешно. През последните две години фундаментално променихме начина, по който работим в Лондон. Постигнахме много голям напредък - и ще продължим да го правим - заради милионите шофьори и пътници, които разчитат на нас", написа той в Twitter. 

Процесът по обжалване може да отнеме месеци, а освен ако съдът не наложи забрана на дейността на Uber с предварително действие, компанията ще може да продължи да работи в столицата в изчакване на крайното решение. 

Евентуалното прекратяване на дейността на Uber в Лондон може да нанесе сериозни щети върху бизнеса на компанията. Според данни на Uber, цитирани от BBC, 24% от глобалните продажби на компанията се дължат на пазарите в пет града - Лондон във Великобритания, Лос Анджелис, Ню Йорк и Сан Франциско в САЩ, и Сао Пауло в Бразилия. 

Услугата се ползва с висока популярност в британската столица, където разстоянията са големи, автомобилният трафик е много натоварен, а цените за таксиметровия транспорт - високи. Тарифите на Uber често са по-ниски от тези на традиционните "черни таксита" заради данъците, застраховките и разходите, които шофьорите са длъжни да платят, за да влязат на пазара. 

Спорът с данъчните власти е второто сериозно препятствие, което може да сложи потенциален край на лондонския бизнес на Uber. Британското подразделение на компанията се самоопределя като технологична платформа, която не е пряк доставчик на стоки или услуги, а само улеснява общуването между потребители и изпълнители. Заради тази особеност Uber не плаща ДДС на шофьорите, които от своя страна рядко достигат до границата за задължителна регистрация по ДДС (за Великобритания тя е 85 000 паунда). Това дава изключително предимство на Uber пред местните доставчици на транспортни услуги. 

Отделно - компанията продължава да води съдебни дела в защита на политиката си, според която не е длъжна да осигурява базова социално-трудова защита за шофьорите си, включително право на платен отпуск, минимална работна заплата и др. 

Политическият натиск от страна на таксиметровите синдикати беше една от причинтие за отнемане на лицензите или косвено "изгонване" на Uber от няколко страни в Европа - включително България. 

Прочети