Снимка: © Unsplash
  • Uber губи разрешителното си за транспортни услуги в Лондон за втори път в рамките на 2 години; 
  • Регулаторите в столицата са установили системни пропуски, които компрометират сигурността на потребителите; 
  • Лондон е един от петте най-важни пазари за Uber, с 45 000 регистрирани шофьори; 
  • Компанията разполага с 21 дни за обжалване на решението пред съд, като междувременно ще продължи да работи.

Uber губи лиценза си за упражняване на транспортни услуги в Лондон заради установяването на системни пропуски, които поставят под риск сигурността на потребителите. 

Лондон е един от петте най-големи пазара на Uber в глобален мащаб. Близо 45 000 шофьори обслужват потребителите на компанията в британската столица. 

Регулаторът Transport for London е преценил, че компанията не може да изпълнява адекватно и правилно задълженията си по лиценза, на база на анализираните пропуски. Поради тази причина службата отказва да поднови временното й разрешително. 

От Uber обявиха, че са готови да обжалват решението. Компанията разполага с 21-дневен срок за жалба пред съда - през това време приложението ще продължи да работи, а потребителите ще могат да поръчват и плащат за превоза с Uber. 

Това е вторият случай, в който Лондон прекратява лиценза на американската компания за последните 2 години. През 2017 г. TfL отне разрешителното им заради "подход, който демонстрира липса на корпоративна отговорност по отношение на множество казуси с потенциално отношение към обществената безопасност". Uber успя да получи две съдебни разрешения да продължи оперативната си дейност, като последното удължаване беше дадено през септември тази година и изтече в неделя, 24 ноември. Ден по-късно дойде и отказът на Transport for London. 

Едно от основните нарушения на правилата, които TfL са установили, е уязвимост в системата на Uber, която e позволявала на неоторизирани лица да качват своите снимки в профилите на редовните шофьори. Това позволява на нарушителите да качват клиентите от чуждо име. 

Засечени са и случаи, в които шофьори без разрешително или с отнето разрешително са подновявали работата си в Uber, без това да бъде санкционирано от компанията. Според Transport of London - най-малко 14 000 превоза са извършени по начин, който нарушава регулаторната рамка. 

Кметът на Лондон Садик Кан коментира, че разбира колко непопулярно е решението за прекратяване на дейността на Uber, но сигурността на пътниците е от първостепенна грижа за властите, а "регулациите съществуват, за да пазят лондончани". 

Главният изпълнителен директор на Uber Дара Косровшахи определи решението на Transpor for London като грешка. 

"Разбирам, че летвата пред нас е висока, така и трябва да бъде. Но това решение на TfL е просто грешно. През последните две години фундаментално променихме начина, по който работим в Лондон. Постигнахме много голям напредък - и ще продължим да го правим - заради милионите шофьори и пътници, които разчитат на нас", написа той в Twitter. 

Процесът по обжалване може да отнеме месеци, а освен ако съдът не наложи забрана на дейността на Uber с предварително действие, компанията ще може да продължи да работи в столицата в изчакване на крайното решение. 

Евентуалното прекратяване на дейността на Uber в Лондон може да нанесе сериозни щети върху бизнеса на компанията. Според данни на Uber, цитирани от BBC, 24% от глобалните продажби на компанията се дължат на пазарите в пет града - Лондон във Великобритания, Лос Анджелис, Ню Йорк и Сан Франциско в САЩ, и Сао Пауло в Бразилия. 

Услугата се ползва с висока популярност в британската столица, където разстоянията са големи, автомобилният трафик е много натоварен, а цените за таксиметровия транспорт - високи. Тарифите на Uber често са по-ниски от тези на традиционните "черни таксита" заради данъците, застраховките и разходите, които шофьорите са длъжни да платят, за да влязат на пазара. 

Спорът с данъчните власти е второто сериозно препятствие, което може да сложи потенциален край на лондонския бизнес на Uber. Британското подразделение на компанията се самоопределя като технологична платформа, която не е пряк доставчик на стоки или услуги, а само улеснява общуването между потребители и изпълнители. Заради тази особеност Uber не плаща ДДС на шофьорите, които от своя страна рядко достигат до границата за задължителна регистрация по ДДС (за Великобритания тя е 85 000 паунда). Това дава изключително предимство на Uber пред местните доставчици на транспортни услуги. 

Отделно - компанията продължава да води съдебни дела в защита на политиката си, според която не е длъжна да осигурява базова социално-трудова защита за шофьорите си, включително право на платен отпуск, минимална работна заплата и др. 

Политическият натиск от страна на таксиметровите синдикати беше една от причинтие за отнемане на лицензите или косвено "изгонване" на Uber от няколко страни в Европа - включително България. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Пламен Николов: България не е имала премиер като мен досега

Изчегъртването "няма да е стратегия на правителството"

Слави Трифонов реши да изясни "тайминга" на номинацията на Пламен Николов

ИТН се разграничи от "спекулациите" около кандидатурата на Петър Илиев

“Делта” вариантът вече преобладава в България

63% от секвенираните проби са с новия вариант

Кой е Пламен Николов - новият кандидат за премиер на "Има такъв народ"

От кастинга за политици на Слави Трифонов до премиерския мандат

"Към себе си" от бъдещия премиер на България

"Светлите примери" на следващия министър-председател

Несъбраните такси от хазарт са около 700 млн. лв., а само 5% са върнати по съдебен път

Асен Василев уличи ДКХ в "активни действия, които са позволили тези пари да не бъдат търсени и да не бъдат събрани"