Снимка: © Getty Images

Науката изглежда единодушна в това: Шофьорите на скъпи коли имат най-лошо поведение на пътя. Ново проучване установи, че шофьорите на висок клас автомобили в по-малко случаи спират на пешеходците пресичащи улицата. Изследователи от Университета в Невада, Лас Вегас твъдрят, че вероятността те да не изчакат пешеходците намалява с 3% за всеки допълнители 1000 долара върху цената на автомобила им.

Учените смятат, че собствениците на скъпи автомобили „изпитват чувство за превъзходство пред останалите участници в движението“ и са по-малко  съпричастни с хората без коли на пътя. Те стигат до това заключение след като ангажират доброволци да пресичат стотици пъти на пешеходна пътека , като заснемат и анализират реакциите на шофьорите.

Най-предвидимият начин да разберете  дали дадена кола ще спре, е цената й, твърдят  изследователите. „Безразличието и по-ниската способност за интерпретиране на мисли и чувства на другите, заедно с чувствата за непогрешимост и нарцисизъм, могат да доведат до липса на съпричастност към пешеходците“ сред богатите собственици на автомобили, смятат учените.

Откриването на връзка между  цената на колата и поведението на шофьорите не е ново. Изследването, публикувано в Journal of Transport and Health, подкрепи финландско проучване, публикувано миналия месец, което установи, че хората, които притежават луксозни превозни средства, са "по-склонни да спорят, по-инатливи са, и им липсва чувството за съпричастност с другите“.

Учените от Университета в Хелзинки проучват 1892 шофьори и установяват, че тези, за които се смята че имат по-неприятен и труден характер,  по-често са привлечени от "статус-автомобли".

„Аз забелязах, че притежателите на бързи германски коли са по-склонни да минат на червено, по-рядко отстъпват на пешеходците и като цяло карат безразсъдно и прекалено бързо“, заявява в прессъобщението на изследването Ян-Ерик Лонгквист от университета в Хелзинки.

Изследването на Лонгквист всъщност има за задача да проучи какъв тип купувачи имат афинитет към скъпи коли, като прави личностни профили на  финландците, собственици на автомобили.

"Отговорите бяха недвусмислени. Егоцентрични мъже, които са вербално агресивни, упорити, конфликтни и безчувствени са много по-склонни да притежават автомобил с висок статус като Audi, BMW или Mercedes", се казва в прессъобщението.

„Тези черти на личността обясняват желанието за притежаване на продукти с висок статус, а същите черти обясняват и защо такива хора нарушават правилата за движение по-често от другите“, добави Лонгквист.

Проучването му цитира и предишни изследвания, които показват, че шофьорите зад волана на скъпо струващото превозно средство са по-склонни да нарушават правилата за движение или да шофират безразсъдно.

Все пак, изследването показва, че  и "съвестни" хора купуват скъпи модели.

„Хората с този тип личност по правило са уважавани, амбициозни, надеждни и добре организирани“, се казва в изявлението. "Те се грижат за себе си и здравето си и често се представят добре в работата си."

Прочети