Снимка: © Getty Images

Ако има компания, чието име доби популярност по време на пандемията Covid-19, то определено това е Zoom. В унисон с продължаващите мерки на социална изолация в почти целия свят, платформата за видеоконферентни разговори се превърна в неизменна част от живота на хората. Много от учениците и студентите, които провеждат обучението си онлайн, използват Zoom, а същото важи за хората в бизнес средите. Чрез приложението можем дори да си дадем виртуално наздраве с коктейли, да организираме партита от разстояние и да вечеряме с приятели, без да трябва да им ходим на гости. Всичко това обаче не остана незабелязано от технологичните гиганти Facebook и Google.

Двете компании последваха примера на Zoom и създадоха или подобриха собствени приложения за видео връзка, повдигайки редица въпроси. Най-големият от тях е дали ще използват влиянието си сред потребителите и вече изграденото от тяхна страна доверие, за да „погълнат“ Zoom. Състезанието също така ще тества последната дали дава достатъчно силни аргументи срещу съмненията на потребителите за съхраняването на личните им данни.

Преди малко повече от седмица „Фейсбук“ постави началото на новата си услуга, наречена Messenger Rooms. Тя не изисква от потребителите задължително да имат акаунт в социалната мрежа и позволява събиране на до 50 души във виртуалното пространство. Няма ограничения за времето на нито един от разговорите.

След това Google съобщи, че приложението за видеоконферентна връзка Google Meet оттук нататък ще бъде безплатно за всеки. Единственото изискване е имейл адрес, с който ще може да се влиза в разговор с до 100 души едновременно, като и тук няма ограничения за времетраенето му. За справка – безплатната услуга на Zoom позволява до 100 човека да се включат в разговор с продължителност максимум 40 минути.

Напрегнатото състезание между компаниите означава, че потребителите ще имат повече избори пред себе си, когато трябва да проведат видео разговор. Но също така значи, че върху пазара ще има дългосрочни последици – дали ще има достатъчно потребители, които да поддържат растежа на всички компании, или от тази битка ще излезе само един победител?

За да измерва успеха си в цифри, Zoom използва мерната единица „участници в срещи на дневна база“. Тя е различна от „брой потребители на ден“, тъй като един от тях може да проведе няколко разговора за едно денонощие. Преди седмица от компанията съобщиха данни за 300 милиона участници в срещи на дневна база, като статистиката се отнася за месец април. Това е доста голямо увеличение спрямо 200 милиона на ден, отчетени през март, съобщава CNN.

Google не изостава много в това отношение – преди седмица технологичният гигант обяви, че участниците в срещи на дневна база в Google Meet са били 100 милиона. Все още е рано да се сравняват данните с новата платформа Messenger Rooms, но от „Фейсбук“ съобщават, че в приложенията WhatsApp и Messenger вече е имало 700 милиона акаунта на ден, които са провели видеоконферентни връзки. Това прави компанията голям конкурент на Zoom, тъй като разчита и на вече изградена потребителска база.

„По-вероятно е Facebook да бъде по-успешна от Google“, смята Лора Мартин – анализатор в Needham & Co. Тя подчертава, че аргументите ѝ са базирани на тенденцията компанията да използва моделите на други платформи и да не постига добри резултати.

Историята на Facebook в това отношение обаче е друга. Технологичният гигант, основан от Марк Зукърбърг, често в миналото е копирал моделите на най-популярните опции сред своите конкуренти, превръщайки ги в успешни и широко използвани продукти. Най-яркият пример е въвеждането на „истории“ в Instagram – компания, която Facebook закупи за 1 млрд. долара през 2012 г. Анализаторите видяха в този ход отговор срещу набиращото популярност приложение Snapchat, което първо въведе „историите“ като опция, но по-късно забави развитието си.

Все още е рано да се каже дали и Zoom я очаква същата съдба. Но някои експерти твърдят, че видеоконферентните разговори се различават от изцяло социалните мрежи. Джофри Ман, който работи за компанията Public Knowledge, смята, че по-скоро вижда няколко бъдещи лидери в сферата на видеоконферентните разговори, отколкото един победител в състезанието. „Не виждам как Zoom ще загуби инерцията си скоро“.

Прочети