В Европа назрява нова криза - за въглища Снимка: © Getty Images

Докато Европа е изправена пред най-тежкия енергиен проблем от десетилетия насам заради войната в Украйна, редица градове се опитват да увеличат резервите си от газ преди зимата. Скоро обаче може да се стигне до недостиг и на друго гориво - въглища.

Въпреки че са сред основните замърсители, които Европейският съюз се стреми да откаже в опитите си да намали въглеродните емисии, потреблението на въглища се увеличава, разказва "Politico". Държави като Австрия и Нидерландия отварят отново стари въглищни централи или увеличават вече съществуващите мощности, за да спестят газ.

Проблемът е, че ЕС скоро ще бъде лишен от най-големия си доставчик. През април блокът наложи санкции на руските въглища, като забрани по-нататъшния им внос от 10 август.

"Горчиво, но необходимо": Германия и Австрия връщат въглищата, след като Москва им оряза газа

Това означава, че 2 млн. тона въглища, които ЕС ще получи от Русия този месец, ще бъдат последната такава доставка, казва Алекс Такра, старши анализатор в компанията за пазарни проучвания "Argus Media".

Ако към това се прибавят и сериозните логистични трудности при набавянето и транспортирането на горивото от други места, "със сигурност ще бъде предизвикателство да се набавят достатъчно въглища тази зима", допълва той пред изданието.

Индонезия, Южна Африка и Колумбия са потенциални доставчици, но страните от ЕС ще се сблъскат с "изключително високи цени" поради особено висококалоричния вид въглища, които обикновено се използват в блока, смята Такра. Цените на въглищата в ротердамския хъб API2 достигнаха 380 долара за хиляда тона тази седмица, което вече е повече от четирикратно увеличение в сравнение със същия период на миналата година.

ЕС ще се сблъска и със "силна конкуренция" от страна на играчи като Индия и Южна Корея, които имат действащи споразумения за доставка на въглища с много от тези страни, смята Марк Нюджънт, анализатор в корабния брокер Braemar.

Логистичните проблеми рискуват да усложнят допълнително нещата. Голяма част от въглищата в ЕС, които пристигат през пристанищата в Амстердам, Ротердам и Антверпен, се превозват по река Рейн с баржи. Необичайно високите температури през този месец обаче са понижили нивото на водата в реката до 65 см, което намалява с две трети количеството на товарите, които баржите могат да превозват, отчита Такра.

Въпреки че електроцентралите обикновено разполагат със собствени складове, въглищата, които не могат да им бъдат доставени, обикновено се съхраняват в пристанищата в очакване на по-нататъшен транспорт, но "запасите в европейските пристанища се приближават до максималните нива", казва Нъгент пред "Politico".

По данни на търговската асоциация "Euracoal" в момента около 8 млн. тона въглища са блокирани.

Предизвикателствата и недостигът на доставки вероятно ще се усетят най-силно в Полша и Германия. Дефицитът в Германия, която е съставлявала 37% от общото потребление на каменни и лигнитни въглища в ЕС през миналата година, би бил особено болезнен за стоманодобивната и химическата промишленост, посочва Рудолф Юхелка, професор по икономическа география в университета Дуисбург-Есен. Производството на електроенергия също ще бъде засегнато, но в по-малка степен.

Юхелка предупреждава, че правителството може да бъде принудено да въведе по-строги мерки за разпределение на енергията, ако Русия напълно спре доставките на газ или логистичните проблеми продължат да затрудняват доставките на въглища.

"Ако тези ефекти се обединят в един голям ефект, ще има проблеми", допълва той.

Говорител на германското министерство на климата заяви, че операторите на електроцентрали са "уверили" законодателите, че разполагат с достатъчно запаси, за да компенсират изгубените руски въглища. Правителството е въвело и нов регламент, който има за цел да "даде приоритет на енергийните доставки", "за да бъдем подготвени" в случай на криза, казва говорителят.

Междувременно в Полша правителството е обхванато от политически скандал заради неуспеха си да натрупа запаси от въглища в страната. Според Роберт Томашевски, старши енергиен анализатор в мозъчния тръст "Polityka Insight", около 2 млн. домакинства в Полша все още разчитат на каменни въглища за отопление, като всяко от тях изгаря средно по 3 тона на зима. Преди войната в Украйна страната е внасяла годишно около 7 млн. тона въглища от Русия за тази цел.

С влизането в сила на забраната на ЕС за внос на руски въглища съществува "много голям риск" Полша да изпита липсата на между 1 и 2 млн. тона от твърдото гориво през зимата.

Според разследване на полската информационна служба "Onet" в началото на март министър-председателят Матеуш Моравецки е бил предупреден от собствения си кабинет, че санкционирането на руските въглища може да доведе до огромен недостиг, и е бил призован да създаде нов стратегически резерв от въглища. Той обаче не е предприел действия по този въпрос, а правителството му не е извършило официална оценка на въздействието на предложените от ЕС санкции, преди да гласува в тяхна подкрепа, пише Onet.

Европа забранява вноса на въглища, хайвер и водка от Русия и затваря пристанищата си

В стремежа си да овладее обстановката Моравецки обяви миналата седмица, че засегнатите домакинства ще получат т.нар. "въглеродни квоти" в размер на 631 евро, за да си купят въглища, и нареди на държавните въгледобивни компании да набавят 4,5 милиона тона въглища до 31 август.

Но да се доставят тези въглища навреме до домовете ще бъде "вероятно невъзможно", смята Томашевски - и ако доставките са ниски, даването на пари на домакинствата няма да доведе до нищо.

Министърът на енергетиката на Полша Анна Москва призна наскоро в интервю, че правителството "е изправено пред трудна задача" да преодолее логистичните проблеми с доставките. Но тя заяви, че "не е вярно", че няма да има достатъчно въглища за зимата, като се позова на нови договори, които са в процес на подписване.

Говорител на полското министерство на климата заяви, че институцията работи по "многопосочни решения" на проблема с въглищата и е въвела нов регламент, който "временно преустановява съществуващите изисквания за качество" за някои видове въглища, продавани на пазара за битови нужди, за да увеличи наличността им.

Освен очертаващия се проблем през тази зима, потенциалният недостиг на въглища може да създаде проблеми на правителството и по време на парламентарните избори през следващата година, предупреди Томашевски, особено след като новите социологически проучвания показват за първи път от 2015 г., че управляващата партия може да бъде отстранена от власт. Според анализатора "политическата грешка" на Моравецки в крайна сметка може да му "навреди много".


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Хърватският президент скочи в собствения си капан. Получи забрана да е премиер

Зоран Миланович отказа да напусне поста си, за да участва в кампанията

16:47 - 19.04.2024