Срещаме Ваня Иванова на велосипед и с тениска „Зарежи диетите, яж торта“. Такава е и философията ѝ за живота и бизнеса – вярва в движението, свободата и качествената храна. Обича сладкиши, но никак не харесва чувството за вина след парче торта, нито щетите за здравето от прекаляването със захар и вредни съставки.
Преди 10 години любовта ѝ към сладкишите не среща здравословна алтернатива на тортите пълни с палмова сметана, твърде много захар и бяло брашно. Затова Ваня си я създава сама.
Вероятно за част от хората тя е позната като Vanillka – жената, която стои зад един от първите блогове с рецепти за здравословни сладкиши у нас.
В стремежа си да се храни по-здравословно, Ваня започва да експериментира с рецепти в дома си и да ги споделя онлайн. Блогът ѝ става много популярен, а постепенно тя започва да приготвя тортите за празниците на познати и приятели. На поредния въпрос „защо не си направиш сладкарница“, Ваня решава, че може би наистина трябва да опита.
Така се ражда и „Vanilla Kitchen“ - уютно бутиково ателие за „чисти“ сладкиши. Отваряме вратата и там ни посрещат меки цветове и аромат на шоколад, масло и сметана, фино преплетени с дъха на италианско еспресо.
Срещаме се с Ваня в рамките на кампанията „Бизнес Великани“ на VIVACOM, в която телекомът разказва историите на малките и средни фирми, защото имено те са гръбнакът на българската икономика. А за да расте, малкият бизнес има нужда от устойчиви комуникации на конкуренти цени.
За Vanilla kitchen това важи с особена сила.
„Предлагаме аналогов продукт, благодарение на дигиталните решения,“ казва Ваня и дава пример.
Почти всеки месец сладкарницата предлага нови десерти в асортимента си, а социалните мрежи са мястото, където ги обявяват.
„Неслучайно сме на тази тиха и спокойна улица в квартала, просто защото не искам онова ужасно напрежение, което го има в сърцето на София. Там е ад,“ смята Ваня, а без социалните мрежи много от клиентите на Vanilla Kitchen не биха разбрали нито за асортимента им, нито за възможността да си поръчат сладкиш без угризения от сладкарницата в Дианабад.
Всичко, свързано с обслужването на клиенти и съхраняване на документи във Vanila Kitchen е интернет базирано, затова и сигурната и бърза връзка е ключова за сладкарското ателие.
„Опитваме се всичко да е дигитализирано, защото така вероятността от грешки става минимална. Приемаме поръчки през сайта, предлагаме и онлайн консултации“, обяснява Ваня и допълва, че голяма част от клиентите им все още предпочитат да се обадят по телефона.
„Доста от тях предпочитат да чуят гласа ни, да се допитат до професионалното ни мнение: „Какво имате на витрината? Запазете ми пет парчета от това; Утре ще имате ли тарталети? Закъснявам малко, запазете ми тортата, не я продавайте на друг… Така че е много важно да сме свързани“, казва Ваня.
За нея Vanilla kitchen не е просто бизнес, а творческо начинание, движено от вярата, че сладкишите трябва и могат да са вкусни и полезни едновременно.
„Далече сме от всеки голям бизнес, но пък се справяме“, казва Ваня и допълва, че идва от семейство, в което никога не е имало предприемачески дух, нито от кого да вземе пример.
„Истината е, че бях изключително неуверена дали въобще мога … Още си задавам този въпрос ще се справя ли, ще има ли догодина…, но явно нещата се случват, след като 10 години сме на пазара“, казва Ваня.
В началото започва сама и месец по-късно, осъзнава, че ѝ трябва екип.
В момента във Vanilla Kitchen работят 5 човека. Правят всичко на ръка, без заготовки и без сухи смеси. „Всичко се прави на момента и невинаги ни стигат силите и това е причината от време на време клиентите да видят витрината и да кажат „Ама, само това ли имате?“ Ами да, само това, защото всичко е много трудоемко, слава Богу сладкишите ни се изкупуват бързо и понякога – да, само това има на витрината, “ казва Ваня
Именно разширяването на екипа се оказва голямото предизвикателство сега.
“Ние не си търсим работници, ние си търсим хора за екипа, но е трудно, това е най-голямата битка в момента“, казва Ваня.
Смята, че и в живота, и в бизнеса я движат едни и същи ценности - честност, минимално количество отпадъци и движение, както в буквален, така и в преносен смисъл.
„Важно е човек да бъде максимално честен, справедлив и открит. Аз смятам, че ние сме точно такъв бизнес и за добро или лошо аз съм точно такъв човек,“ казва Ваня и допълва, че вярва в уважението и свободата се опитва да осигури такава среда и за екипа в сладкарницата.
„Тук работят хора, а не роботи или машини, на всеки му се налага да отсъства, да закъснее, да си вземе по-дълга почивка, да си тръгне по средата на деня и тази гъвкавост за мен е много важна и се опитвам да ги слагам на първо място, казва Ваня и допълва, че движението в преносен и буквален смисъл е изключително важно за нея. „Движение в смисъл да се развиваме като същества и личности, а пренесено към сладкарницата – важно е да се адаптираме към новите тенденции, съобразно нашите си основни ценности“, обобщава тя.
Така например, успяват да сведат food waste (изхвърлянето на храна) във Vanilla Kitchen до под 1%.
Най-добрите рецепти се раждат в планината
„Най-много се вдъхновявам за рецепти, когато не съм на работа. Ето, да си го кажем,“ смее се Ваня. Авторските ѝ рецепти са повече от 400, а най-хубавите торти се раждат, когато си „бърка“ нещо вкъщи или когато е в планината.
Разказва ни историята зад някои от емблематичните за Vanilla kitchen – „Супер селски торти“.
Всичко тръгва от любимата на дъщеря ѝ „Българска супер селска“. Тя е с орехови блатове, шипков мармалад и заквасена сметана.
„Изключително проста и елементарната торта, но е една от най-вкусните,“ смее се Ваня и споделя, че рецептата се родила преди поход в планината.
„Трябваше да правим един поход до Мальовица, с една нощувка в едно селце наблизо и аз си казах, че не мога да отида с празни ръце. Погледнах какво имам в хладилника – оттук, оттам и така се появи тортата с шипков мармалад и орехови блатове, която всички много харесаха. А, както казах, бяхме в едно село и се наложи всеки да хапва с каквото намери - кой с лъжица, кой с вилица, кой с нож и си казах – това е „супер селска торта,“ спомня си тя.
Така тортата влиза в асортимента на Vanilla Kitchen, а освен „Българска супер селска торта“, се раждат още „ Френска с лавандула, бадемови блатове и боровинки“ и „Гръцка със зелени смокини и канела“.
„Някак си така се случват, оттам идва вдъхновението, малко на шега, когато изляза, когато не съм в рутината и главата ми не е заета с административни и оперативни задачи. Някак си творчеството се ражда, когато има пространство, обобщава Ваня.
„Зарежи диетите, яж торта“
„Този слоган е малко бунтарски, но обединява цялата ми философия“, смее се Ваня. Убедена е, че ограниченията, непрестанните диети и броенето на калории тежат ужасно много, особено на жените.
„Ние имаме нужда от малко повече топлина и мекота от нас самите към нас самите“, допълва тя и споделя своята философия – пътят към добро здраве и форма, не се крие в ограниченията, а по-скоро в движението и чистата храна.
„Има разлика дали ще изядеш шепа вафли от магазина или парче от нашите торти. И в двата случая ядеш нещо сладко, десерт, но разликата като състав и отражение върху организма е огромно и това е моята философия в живота, без диети, движение, чиста добра, храна и малко повече топлина, мекота и удоволствие от мен за мен“, казва Ваня.
Възпитанието на вкуса се случва в много ранна детска възраст – има ли рецепта за това?
Ваня разказва, че преди е била убедена, че има съвети в тази посока, но си дава сметка че децата са различни и универсален подход едва ли има.
„Истината е, че децата не слушат. Каквото и да им говориш, те виждат примера – какво прави родителя. За него родителят до една възраст е Бог и то прави каквото мама и тате правят“, казва Ваня и допълва, че тя самата се старае да дава пример на дъщеря си с начина, по който се храни.
„Не ѝ казвам - няма да ядеш поредния пакет вафли или бисквити, а пък аз да го правя“ отбелязва тя и допълва, че усилията приключват, когато децата тръгнат на училище „Тогава пускаш контрола и казваш: „Дано съм го научил на нещо“.
„Сега виждам в училище, че долу има магазинче със всякакви изкушения, но дъщеря ми не ги яде, защото смята, че са „боклуци“, казва Ваня, като отбелязва и фактът, че дъщеря ѝ има редовен достъп до здравословна алтернатива.
Така съветът се ражда от само себе си „ да не предлагаме на децата овесена каша с ябълки и да ги убеждаваме, че тя е по-вкусна от вафла с шоколад, защото това в крайна на сметка не е така, а вместо това да им предложим достатъчно вкусна и качествена алтернатива“.
Така малко по малко, можем да ги насочим, но примерът и тук е ключов.
Бранимир Йотов и аерографията: от воблер за въдица до военен хеликоптер Ми-24
Ася от Hairspray: Едно смело момиче в света на косите и малкия бизнес
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: