Най-малкият проект на Бранимир Йотов е изкуствена примамка за въдица, а сред най-големите е военен хеликоптер Ми-24. Иначе най-често работи по автомобили, каски, мотори, бордове и т.н.
Занаятът му се нарича приложна аерография и представлява персонализация чрез рисуване върху различни повърхности. За целта се използва уреда аерограф (airbrush), който се задейства с въздушно налягане.
Бранимир е истински гуру на аерографията. Практикува я от над 20 г. непрестанно.
Всичко започва от студентските му години, когато случайно вижда как хора работят с аерограф в предавания за коли и мотори по Discovery Channel. По това време Йотов учи "Реставрация" в Художествената академия и е запленен от възможността за рисуване с аерограф, вместо конвенционалните четка, молив или нещо подобно.
Студио “Гаргамел” отваря в гаража на Бранимир Йотов през 2007 г. и до ден-днешен е там, а художникът остава човекът зад бизнеса.
Повод за разговора ни е кампанията “Бизнес великани” на Vivacom. В нея телекомът разказва историите на малките и средни фирми, които са гръбнакът на българската икономика.
99% от фирмите в България са малки или средни по размер и осигуряват 75% от заетостта на пазара на труда и 65% от добавената стойност в икономиката.*
С мисията да насърчава и подкрепя предприемачеството, Vivacom дава възможност на тези компании да оптимизират разходите си за комуникации, така че да бъдат по-ефективни и конкурентоспособни.
Студио “Гаргамел” е един от многото бизнеси, който върви ръка за ръка с технологиите. Когато започва, Бранимир дори не е имал интернет, а в момента разполага с ,,цял лаптоп в джоба”.
Програми, плотери, печати, поръчки на бои, гледане на инструменти за боядисване, комуникация и обменяне на информация с клиентите - основата на всичко това, разбира се, е мрежата.
Както и на вдъхновението.
Питаме Бранимир кого следи с най-голям интерес в Инстаграм - разбира се, свързан с неговия занаят, и не се изненадваме, когато отговаря ,,японците”. Твърди, че настръхва само като се сети какви неща създават.
,,В България няма кой да го оцени в близките 20 г. Но съм сигурен, че ще стигнем и дотам”, усмихва се Йотов. ,,Хората тук като цяло не са запознати особено с този тип тенденции.”
Става ни интересно какви хора са клиентите му.
,,От 14 до 65-годишни от цяла България. От деца, които се занимават професионално с картинг, до възрастни, които просто са си купили бруталния (мотор) Harley и искат да си го направят мега якия."
Художникът е баща на две момчета. Едното е на 11 г., а другото - на 2 и половина.
По-големият му син ,,рисува, помага с аерографа, търка каски”.
Някой би си представил, че момчето може да наследи аерографията, но Бранимир го описва като ,,по-спортен”.
,,Колела кара много. Сега спестява за кросов мотор. Ще падне и ще го продаде.”
Питаме Йотов за най-големия му проект, най-малкия и най-необичайния.
Снимка: Александър Новоселски
За разлика от по-голямата част от света, по време на Covid Йотов е имал много работа. В този период фирмата за търговия със злато и обмен на валути Tavex му възлага да нарисува офиса, който впоследствие печели на компанията отличието “Офис и среда” на международните награди Employer of Choice за 2021 г.
Работата му отнема 6 месеца, в които почти не му се налага да сваля маската си.
Друг впечатляващо мащабен проект е военен хеликоптер Ми-24 за военно въздушните сили на африканска държава, която Бранимир няма право да разкрива.
,,Идеята беше, че само в България и Украйна могат да ремонтират такива хеликоптери, които имат лиценз. От Африка го бяха пратили в България за ремонт, но искаха да го нарисуват с някаква страшна птица орел, защото много плашела племената там.”
Подготовката, облепването, рисуването и цялото лакиране му отнема 2 седмици.
В същото време, за каските за мотор отиват по 3 седмици, като имате предвид, че Йотов не работи по няколко неща едновременно.
,,Правя ги едно по едно. Не трупкам и не бавя хората. Взимам едно, правя го и тогава се обаждам на човек, който ме е потърсил"
Тук разбираме, че в работата му върху по-малките предмети отнема повече време от големите, защото на малка площ се налага много повече прецизност.
Най-най-малкият проект, изпълнен от художника, е воблер на въдица - най-известната примамка, която се използва в риболова. Друго е шафт на стик за голф, нарисуван да изглежда като дракон, който ще изяде топката.
Стигаме до най-необичайния проект на Бранимир Йотов - кожена детска количка.
,,Кожена кафява количка за бебе - много скъпа, много хубава. С аерографа може да се рисува и върху кожа, има едни специални бои, грундове и лакове за кожа.”, разказва Бранимир.
,,Стана уникално. С анимационните герои от Looney Tunes. Жената откачи, не предполагаше, че ще стане толкова готино.”
6 години по-късно Йотов се разхожда и разпознава произведението си на улицата. Той вижда друга жена, която изглежда е купила количката от старата клиентка на Студио “Гаргамел”.
Художникът решава, че е редно да отиде да се представи на жената и да види как изглежда творбата му отблизо след толкова време.
,,Количката не беше мръднала, а все пак детските колички са страшна свинщина - караш, буташ, цапаш..”
Какви са най-големите предизвикателства, с които Студио “Гаргамел” се е сблъсквало от бизнес гледна точка?
,,Има хора, които не са ми плащали, взимали са си нещата и са си тръгвали. Също хора, които са казвали: ,,Това не е моята каска, сега ще ми върнеш парите, тая си я взимай." Всякакви хора има.”
Ужасяващо късите срокове за работа също са факт в работата му.
,,Работиш буквално по 16 часа, но трябва да го направиш. Казали са ти 10 дена, а на мен ми трябват 20..”
Когато влизаме в гаража на Бранимир, първото нещо, което забелязваме, е класически сив мотор Honda от 90-те години на миналия век. Художникът ни разказва, че го реставрира от 5 г.
Питаме го кога ще го кара, а отговорът е ,,никога”. Йотов няма книжка за мотор и не планира изобщо да се качва на подобно превозно средство. Ще го рисува като личен проект, ако успее да реши какво да изобрази на него, а това сякаш няма да е скоро.
Иначе неговият спорт е сноубордът.
,,Карам толкова отдавна, че едно време (към 2000 г.) даже не продаваха обувки в България и си купувахме втора употреба малки вносни размери. Режехме им вътрешните чорапи, защото не ни ставаха. Стърчаха ни пръстите и умирахме от студ, но оттогава всяка година карам.”
Когато разбираме за това, го молим да ни изброи контузиите си.
,,На този крак оперирани кръстни връзки, на другия няма кръстни връзки, пирон в рамото, чупени китки, каквото се сетиш.. Мисля, че само ребро не съм си чупил.”, сеща се той и отива да почука на дърво.
Темата, от която Бранимир Йотов се вълнува най-силно в момента, е сайтът му, който се прави от негов приятел арт директор. Йотов описва човека като ,,неговата дясна ръка”, защото му помага с дигиталното превю на проектите, което изисква работа на програми като Photoshop, Illustrator и CorelDRAW.
И, разбира се, защото арт директорът създава интерфейса на предстоящия сайт на Студио "Гаргамел".
,,Ще бъде много красив. Много рядко харесвам каквото и да било, а това само като го отворя си казвам: ,,Аа, леле, това ние ли сме?”
*Статистика за бизнеса от сайта на МИИ.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: