Лаптопите на Apple отново се появяват в Русия, въпреки че американската компания бе сред многото световни марки, които се оттеглиха от руския пазар и отказаха да продават продуктите си в отговор на войната, която Кремъл започна в Украйна на 24 февруари. Технологичният гигант ограничи и услугата си за плащаще Apple Pay още през март.
Няколко месеца по-късно обаче в руските магазини пак може да се намери MacBook.
Причината не е, че от Apple са свалили ограниченията. А разработена схема за паралелен внос. Този тип търговия се наблюдава, когато в дадена страна се разпространяват оригинални стоки без разрешението на производителя. Артикулите все пак имат запазена търговска марка и са произведени съгласно изискванията собственика й. Обикновено вносът се осъществява от неофициални представители.
Местните търговци на дребно в Русия също започнаха да използват този механизъм, за да купуват компютри от Apple, посочва руският вестник "Комерсантъ".
Чуждестранното оборудване е започнало да пристига на пазара в началото на лятото. Цените на лаптопите, доставени директно от производителя до края на февруари, и тези, които са доставени чрез паралелен внос, не се различават, казва Людмила Семушина, говорител на магазина за техника "re:Store".
"През юни внесохме MacBook чрез паралелен внос. Никога не оповестяваме броя на закупените продукти. Ако става въпрос за един и същ модел, няма разлика в цената", обяснява Семушина.
Тя посочва, че наблюдават внимателно пазара, търсенето и предлагането и съответно коригират цената на едро.
Няма информация дали и други големи търговци на дребно в Русия доставят лаптопите на Apple чрез паралелен внос, но представител на фирмата "M.Video-Eldorado казва, че новите доставки за подобно оборудване продължават.
"M.Video-Eldorado сега използва всички възможни канали и механизми, които са на разположение съгласно закона, за да разшири необходимия обхват и да осигури атрактивна и достъпна цена. Що се отнася до лаптопите на Apple, вече разполагаме с около 40 модела в различни конфигурации и ценови диапазони, които се предлагат онлайн и в магазините. А цената на много от тях е по-ниска, отколкото през април-март тази година. Всички джаджи са предназначени за руския пазар, имат руска клавиатура и гаранция от производителя или от нас като търговец на дребно", твърди представителят Валерия Андреева.
Междувременно в началото на юни Apple представи два нови лаптопа - MacBook Air за 1200 долара и MacBook Pro за 1300 долара. Не е ясно обаче кога точно ще започнат продажбите на устройствата и в Русия без разрешението на компанията.
Продуктите на американския технологичен гигант не са единствените, които отново си пробиват път към руския пазар по този начин, отвъд волята на производителите и западните партньори. Паралелният внос се развива и в сферата на луксозните стоки, след като в началото на руската инвазия в Украйна производителите на марки като Channel, Christian Dior, Louis Vuitton, Gucci, Balenciaga и други обявиха, че спират дейността си в страната агресор, пише The Insider.
САЩ и ЕС,в допълнение на решенията на савмите компании за оттегляне от руския пазар заради войната, наложиха санкции върху луксозните стоки и забраниха въобще износа им за Русия. Американските органичения обхващат скъпи дрехи, обувки и аксесоари, чиято стойност надхвърля 1000 долара за бройка. Подобен набор от санкции беше приет и в Европейския съюз, където ограниченията за износ се прилагат за стоки с цена над 300 евро за бройка.
Единственият изход от забраните за руските потребители се оказва именно паралелният внос. През май руското министерство на промишлеността и търговията публикува списък на стоките и марките, които е разрешено да се внасят в страната без съгласието на производителите. По-късно от институцията увериха, че новият механизъм се отнася и за "луксозните стоки".
Забрана на ЕС за износ на продукти с цена над 300 евро за бройка обаче е и основна пречка пред паралелния внос на луксозни стоки. Според ръководителя на Бюрото за модно право (Fashion Law Bureau) Анастасия Дорофеева продавачите ще могат да заобикалят забраната, ако създават "фиктивни компании" в други страни, където ограниченията не се прилагат:
"Например покупката може да бъде направена през Европа до Казахстан, а оттам стоките ще бъдат препродадени на руска компания и внесени в Русия. Това ще се отрази както на времето за доставка, така и на крайната цена на продукта", обяснява Дорофеева.
Nike и Apple отказаха да продават стоки в Русия, FORD се изтегля
Според Олга Сумишевская, сътрудник в консултантска компания, разходите за доставки, които обикновено съставляват 30-50% от стойността на стоките, могат да се увеличат с от 5 до 50%.
Съществуват опасения не само за цените, но и за продажбата на фалшиви стоки, които могат да залеят пазара.
"С паралелния внос могат да се появят много канали за доставка. Тези потоци от стоки са трудни за управление, затова е по-добре и по-лесно производителите на луксозни стоки сами да поведат надпреварата за паралелен внос, за да получат ясна представа за вносителите и дистрибуторите, с които работят", посочва Сумишевская.
Междувременно Русия планира да замени голяма част от напусналите чуждестранни компании със свои собствени варианти на марките. Търговците на дребно продължават да търсят алтернативи, но все още не може да се каже колко търсени ще бъдат евентуалните руски копия на Channel или Dior.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: