Кметът на София Васил Терзиев обяви, че ще наложи вето върху увеличението от 300 лева на заплатите на всички служители в Столичния градски транспорт, съобщава “Медиапул”. Терзиев ще върне за повторно разглеждане и редакция и бюджета на градския транспорт за 2025 година. Паралелно в Столичния общински съвет ще бъде върнат и цялостният бюджет на София за текущата година.
Преди дни Терзиев предупреди, че приетата финансова рамка не е в съответствие със законовото изискване за баланс между приходи и разходи. След последните корекции, направени буквално "в движение", се оказа, че заложените приходи надхвърлят разходите с над 3,5 милиона лева. Големият бюджет почти със сигурност ще бъде прекроен, за да отговаря на закона. Не се знае обаче дали общинските съветници ще пожелаят да направят промяна в разпределението на парите за градския транспорт.
Бюджетът за транспорта на София и предвиденото увеличение на възнагражденията с по 300 лева за всичките близо 7000 служители в четирите дружества, които отговарят за него, бяха прокарани в Общинския съвет с гласовете на ГЕРБ, БСП и Карлос Контрера (ВМРО). Решението предизвика остра реакция от кмета и съветници от "Продължаваме промяната – Демократична България" и "Спаси София".
Критиките са насочени не срещу идеята за подобряване на условията в транспортния сектор, а срещу начина, по който това се прави — "на калпак", без разграничение между различните длъжности. От ПП-ДБ настояват средствата да се насочат приоритетно към шофьори и ватмани, където има сериозен кадрови дефицит. Според тях това може да стане по-гъвкаво — чрез допълнителни бонуси, а не с универсално увеличение на основните заплати.
Парите за по-високите заплати бяха отпуснати извънредно от правителството след 6-дневни протести на синдикатите и пълно спиране на наземния транспорт в столицата. От държавния бюджет бяха пренасочени 15 млн. лева. Те обаче са крайно недостатъчни и могат да покриват увеличението на заплатите едва за няколко месеца.
Друг проблем е сериозният недостиг в бюджета на транспорта. Дефицитът в рамката, предложена и гласувана от ГЕРБ, БСП и ВМРО, възлиза на около 39 милиона лева. Частично се разчита на допълнително финансиране от държавата, като се очаква Министерският съвет да отпусне около 20 милиона лева за охрана на метрото. Но тези средства традиционно пристигат в края на годината, което крие риск от временна липса на ликвидност.
Според експерти от общинската администрация, както и според представителите на "Спаси София" и ПП-ДБ, този риск не е за подценяване. Забавените постъпления вече водят до просрочени задължения към доставчици, а в най-лошия сценарий може да се стигне и до невъзможност за изплащане на заплати в общинските транспортни дружества.
Очаква се прегласуването на бюджетите и на парите за увеличение на заплатите да се случи на следващото заседание на общинските съветници след две седмици.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: