В тазседмичното издание на Gen Z дневници говорим за отхвърлянето, изкуството да продаваш бельо и гледаме конфузната ситуация на един от най-популярните представители на поколението, докато се опитва да се пребори с препятствие, наречено TikTok.
Всички полудяха… по поредната кампания на Calvin Klein
Рекламите на Calvin Klein от край време са възможност да се погледаме разсъблечени мъже (и жени!). Gen Z, разбира се, няма нищо против и окуража това.
Най-новата интернет "истерия" е около рекламата на Calvin Klein, която "съблече"латино рапъра Bad Bunny.
На бранда за бельо не му трябва чак толкова много, за да създаде шум. Той само публикува снимки от фотосесията на полуголия рапър, а социалните мрежи веднага го превърнаха във вайръл тема.
30-секундният клип е монтиран на песента "EoO" на Bad Bunny. В него звездата позира в слипове на марката и от време на време гледа лошо към камерата.
Някои потребители определиха това и като "рекламата на годината" - но не заради някаква иновативна идея, а просто защото много им харесва да гледат Bad Bunny по бельо. Родиха се и множество видеоклипове в социалните мрежи, на които хората се шегуват (или не), че това е единственото нещо, което гледат от дни.
@adagietto_pt O coelho saiu da toca e nós estamos atentos. 🐰 #adagietto #adagiettoteam ♬ original sound - Calvin Klein
С рекламното видео брандът представя колекция на най-новите си модели с безшевен ластик. Това обаче беше последното нещо, което някой изобщо обсъждане онлайн.
Поколението на отхвърлените. Или не.
По някои показатели Gen Z може би е най-отхвърленото поколение - до това леко драматично, но любопитно заключение достига журналистка от изданието "Business Insider" в своя статия, озаглавена - "The Ghosted Generation".
Тя събира експертни мнения от психолози, терапевти, консултанти и разбира се, гледната точка на Gen Z. В нея се посочва, че никога досега младите хора не са имали толкова голям достъп до възможности – да получат образование, да направят кариера, да имат връзка. И въпреки това поколениетo е среща отказ или отхвърляне в почти всяка една сфера - запознанства, комуникация, пазар на труда.
Психолозите посочват, че и предходните поколения са изпитвали подобни трудности, но нещата в живота като цяло са се променили, а Gen Z изпитват негативните последици от тези промени. Например в любовен план, докато са били по-млади, предишните поколения са се запознавали с партньорите си предимно в училище, работа или чрез приятели, докато Gen Z разчита на приложения и социални мрежи.
Самата реакция към чувството за отхвърляне също е различна. Като отбелязват експертите, разочарованието и последвалото нежелание за поемане на рискове водят до "емоционалната откъснатост" при поколението Z.
Това, което ме провокира в статията, е по-скоро едно повтарящо се разбиране, което срещам не само в журналистически материали, но и във видеа в TikTok и дори при разговори на живо с мои връстници. Разбирането, че това поколение е "най-прецаканото", изправено пред най-много предизвиктелства, все едно глобална пандемия и развитието на изкуствения интелект трябва да представляват някакъв постапокалиптичен сценарий. Споменавам тях, защото те са най-честите аргументите в подкрепа на тази теза.
Поставя се акцент върху това колко крехко е това поколение. Представителите му никога няма да успеят да си купят апартамент или изобщо да се справят с нещо в живота. Забелязвам, че това до известна степен се приема и от самите Gen Z. В TikTok има множество видеа на младежи, които с лекота просто приемат съдбата си, че са "прецакани". Не са малко и гласовете, които ще се съгласят, че "всичко е много трудно".
Но историята едва ли познава моменти, в които нещата не са се променяли. Въпросът е как посрещаме тези промени. Към момента изглежда, че това е една генерация, която е твърде натоварена, за да реагира изобщо.
Чапъл Роан заседна в TikTok
Доскоро си мислех, че почти няма представител на Gen Z, който да не е наясно с TikTok. Годините обаче могат да лъжат.
Най-скорошният пример е борбата на поп звездата Чапъл Роан в навигацията с платформата. Певицата се включи в първото си (и може би последно) излъчване на живо в профила си в TikTok, за да поговори с феновете си и да отговаря на техните въпроси. Събитието обаче не протече както тя е очаквала.
Първоначално изпълнителката се опитваше да изключи функцията в профила си, при която зрителите могат да дават пари посредством награди на профили, изъчващи на живо. След допитване до публиката в коментарите и няколко натискания по екрана - опитите ѝ завършиха без успех. По някаква причина феновете просто искаха да ѝ даряват награди.
Най-нелепо беше, когато звездата по погрешка прие покана за "TikTok битка" от мъж - без да знае кой е той, как се е озовал на екрана ѝ и какво изобщо е TikTok битка. Това е функция, която позволява на потребителите да се пуснат с видео на живо, за да се състезават едни срещу други. Потребителите инициират 5-минутни битки, като се надпреварват да спечелят най-много виртуални подаръци, които гледащите им изпращат.
CHAPPELL ROAN JUST JOINED A RANDOM MAN ON TIKTOK LIVE AND THEY STARTED A MATCH BATTLE HELP ME KEKFKSKFDMDM pic.twitter.com/FZ47doproC
— ໊ (@dieforyous) March 14, 2025
През тези 5 минути Чапъл Роан обаче просто се опитваше да премахне мъжа от лайв излъчването си, но отново без резултат. След това тя най-учтиво го помоли да напусне. Мъжът от пакистански произход обаче нито знаеше, че говори с носителка на "Грами", нито искаше да си тръгва. Докато певицата търсеше помощ как да спре биткта, той призоваваше хилядите зрители да цъкат по екрана, за да може да спечели състезанието.
Чапъл успя да се избави от тази странна ситуация едва след като спря излъчването на живо. Този комичен момент със сигурност ще остане в историята на най-нелепите сцени в TikTok.
Препоръка: сериал на Netflix като огледало на обществото
За финал оставям една препоръка за тежък, но важен сериал, който нашумя през последните дни. Ако изгледате трейлъра на "Adolescence" по Netflix вероятно ще останете с впечатлението, че това е просто още една криминална драма по телевизията (така де стрийминга). Британската продукция обаче е огледало на сериозните проблеми в обществото.
Макар в основата на сюжета да е арестът на 13-годишно момче, обвинено в убийството на своя съученичка, силата на сериала не е в историята за престъпление и наказание. Тя е в това, че разгръща актуални теми като твърде бързото порастване на децата и опасностите, пред които са изправени като потребители в социалните мрежи.
Особено интересен е и въпросът, който бива поставян - за т.нар. култура на токсичната мъжествност - разбирането, че за да си "мъж" трябва да се държиш арогантно, да биеш, удряш или в случая дори да убиваш.
Създателите Джак Торн и Стивън Греъм споделят в интервю, че целта им е сериалът да доведе до дебат и дори промяна в обществото. Те призоват проектът им да се показва в училищата с възпитателна цел.
Не са много сериалите по актуални теми, които представят тези части от живота по толкова суров и реалистичен начин. Още по-малко са тези, които наистина оставят зрителя с неща, върху които да се замислят.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: