Говори Big Brother. Време е за нови Gen Z дневници, които могат да ви объркат, ядосат и потенциално развеселят.
В днешното издание ще разнищим нова част от света на brain rot, но ще се опитаме и да намерим начини да се преборим с безмозъчното скролване. Хвърляме едно око на няколко мемета, куп новоизгряващи онлайн “звезди” и една българска Карди Би.
Big Brother закваска
Първата тема от седмичния дневен ред може да доведе до объркани реакции или както при мен - до едва-две прозявки. В краткия “attention span” на Gen Z (или на български продължителност на вниманието) тази седмица се намъкна още едно риалити предаване. За поколение, което уж не би трябвало да гледа телевизия, онлайн пространството през септември е наситено с нарязани клипове от различни формати в българския ефир.
Новият сезон на Big Brother също предизвика интерес - основно заради високо качество… на меметата, които генерира. Любопитството се подхранва и от официалните канали на предаването в TikTok и Instagram, които бълват подбрано съдържание с явната цел то да стане вайръл. При това съвсем успешно.
Още с влизането си няколко участника станаха сензации. Някои го постигнаха чрез забавното си поведение, други с по-екстравагантното си облекло, а трети - с наивност и оскъдни познания за живота.
Сред издигналите се до 5-минутна онлайн слава “звезди” е роденият в Германия Давид, който някои определиха като “българския Томи Кеш” заради визуалната му прилика с екстравагантния певец от Естония и участник в “Евровизия”. Давид влезе в къщата на Big Brother със своя “домашен любимец”. Това не е котка, куче или хамстер, а закваска, която е кръстил Лили и от която планира да прави “хлебец”.
Самият Давид казва, че се занимава с това да бъде готин. Той също е част от Gen Z, тъй като е само на 20 години, а неговото странно чувство за хумор беше оценено от връстниците му.
@tvrealitybg #bigbrother #bulgaria #2025 ♬ original sound - BGReality
Другият участник, станал обект на дискусии между представителите на младото поколение, е 30-годишният Цецо - вече известен като “Лейди Гага от Temu”.
Младежът се занимава с изкуство и влезе в къщата с особено екстравагантен тоалет - по-скоро като за Met Gala, отколкото за български ефир. Цецо може би не е чувал българската поговорка, че “по дрехите посрещат”. Съквартирантите направиха всичко възможно да покажат несъгласие с визията му. Много Gen Z потребители също имаха коментар по темата, без да са напълно единодушни.
Дара като Карди Би
Великите умове мислят еднакво, а българските артисти все повече заприличват на световни звезди. Звучи абсурдно, но няколко нови примера сочат към това.
Попитайте Диона. Наскоро в онлайн шоу с дискусия за това дали популярни личности като нея трябва да са пример за подражание, попфолк певицата защити тезата си, че музиката няма възпитателен характер. Като част от аргумента си изпълнителката реши индиректно да се сравни с Бийонсе, защото и нея я “следват много хора”.
@bgiconics Oh this divaaaa💜 #kristinapatrashkova #krisipatrashkowa #fy #fyp #viral @🇧🇬 ♬ sonido original - 🇧🇬
Същата е, няма какво да се лъжем. На хоризонта се появи и българска интерпретация на маркетинг трик, използван от рапърката Карди Би.
Преди близо две седмици американката нашумя покрай нетипична реклама за най-новия си албум “Am I The Drama”. Карди демонстрира страхотно чувство за хумор и се преобрази в уличен продавач.
Тя разпъна черен плат на оживена улица в Ню Йорк и започна да продава албума си на своеобразна сергия, като подвикваше на хората да закупят музиката ѝ на оферта за 9,99 долара. Видеото разсмя мнозина и събра близо 43,7 млн. гледания в Instagram Reels.
Но когато нещо е забавно и оригинално, винаги се оглеждайте за българско копие. Българската поп певица Дара изглежда се е вдъхновила от идеята - и е решила да я повтори за своя нов албум “ADHDARA”.
Във видео, качено преди дни, тя се опитва да продаде музиката си на Женския пазар в много сходен стил до този на Карди. Дара обаче се разхожда само с едно копие в ръка, което може би е знак, че едва ли е реализирала чак толкова продажби в конкретния момент. За сметка на това си тръгва с торби, пълни с домати, краставици и чушки. С изявата си Дара определено дава не само нов албум на феновете си, но и ценен урок по копи-пейст.
@darbiethings АЛБУМА Е ПУСНААААТ
♬ original sound - Darina Yotova
6,7
Gen Z дневниците служат не само като обзор за нещата от седмицата, но могат да бъдат и наръчник по оцеляване в разговорите с Gen Z или Gen Alpha, ако някой от представителите на тези две поколения реши да ви обърне внимание или още по-изненадващото - да ви заговори. В подобни моменти трябва да сте добре подготвени за техния сленг.
Една от по-новите фрази, на която искам да обърна внимание, всъщност е обикновен набор от цифри - 6-7
Шест-седем всъщност не означава нищо. Няма дефиниция или някакъв скрит смисъл, но е нещо, което много млади хора могат да включват в разговора си или като реакция. То е умишлено безсмислено и се използва основно за забавен или хумористичен ефект. С други думи типичен пример за brain rot (мозъчно гниене) и червена лампа, че трябва да спрем да прекарваме толкова време онлайн.
@miss_yonnii Six, seven 🥲 #teachersoftiktok #teacherlife #bulgarian #fyp ♬ original sound - miss_yonnii
Тенденцията се заражда покрай песента от миналата година „Doot Doot (6 7)” на рапъра Skrilla. В нея цифрите „6-7” се повтарят по запомнящ се начин, а потребителите в TikTok бързо се хванаха за нея и създадоха видеоклипове, които разпространиха фразата още повече.
През последните месеци обаче комбинацията от тези две цифри започна да се появява под форма и на други нови мемета и зае още по-голямо място поне в онлайн говоренето.
@vinifreestyle_ 6 7 meme is getting out of hand#67#meme#fyp#fypシ゚viral🖤tiktok#funny ♬ original sound - Sulaiman Zafar
Есенна “учебна” програма
Твърде много brain rot не е на добре. Затова трябва да намираме начин да се борим срещу това явление и следващия онлайн тренд предлага решение.
Той е насочен повече към хората, които вече са завършили училище или университет, но може да бъде приложен и към всеки, който просто иска да постави граници на TikTok манията си.
Вместо безкрайно скролване млади хора избират от 3 до 5 „предмета“ за учене през есента. Темите могат да бъдат всичко – учене на нов език, управление на лични финанси, фотография, кулинария, четене на нова литература и т.н. Идеята е всеки да формира няколко “предмета” с неща от живота и точно както в училище - да състави своя собствена програма и да следва „срокове“, които сам си поставя.
Различни потребители в TikTok и други социални мрежи дават конкретни предложения и съвети като например да изберете неща, които биха задържали интереса ви и да залагате на кратки, но редовни занимания по избраните “предмети” - поне по 15-20 минути на ден.
@bc_books My fall course curriculum 🕯️I’m so excited for all the learning I’m going to be doing this fall and be sure to checkout the original creator @Elizabeth Jean ! Let me know what you’re most excited to study! 🫶🏼#curriculum #curriculumclub #learning #booktok #reading ♬ original sound - Brooke’s Books
Винаги ще подкрепям идеи като т.нар. ‘fall curriculum’ тренд, който предлагат замяна на част от екранното време с учене или творчество. Повече от очевидно е, че това само би довело до продуктивност.
Някой обаче признават, че са отишли твърде далеч с тренда и дори са записали да учат магистратура.
Смъртта на суперфена
Завършвам с интересна статия на The Times, която официално обявява “смъртта” на суперфеновете - онези запалени меломани, които откриват нова група или изпълнител и веднага търсят всичките им албум, купуват си тениски и броят дните до концерта.
Вместо да колекционират дискове и плакати на новоизгряващи звезди и да следят всеки техен проект, днешните тийнейджъри си събират… клипове в TikTok. Музиката се е превърнал по-скоро във фон на мемета и кратки видеа.
Поне до подобни открития е стигнало глобално изследване, проведено сред 10 000 млади хора на базираната във Великобритания компания MIDia, която се занимава с пазарни проучвания и анализи в развлекателната индустрия.
То показва, че хората между 16–24 години все по-рядко търсят песните, които чува онлайн, а още по-малко артистите зад тях. За мнозина е достатъчно, че парчето вече е станало хит в TikTok.
Така музикалната индустрия започва да говори за „смъртта на суперфена“. Ако преди младите са изграждали близка връзка с любими изпълнители и са били “обсебени от тях”, днес всичко често приключва със скролване и един лайк. Само малък процент от слушателите на подобни “TikTok хитове” ги търсят после в Spotify или други стрийминг платформи, а още по-малко се превръщат в истински фенове.
В статията, в която разнищва това ново проучване, The Times дава пример с новоизгряващата изпълнителка Лола Йонг и песента ѝ Messy - вайръл парче, което почти всеки в TikTok е чувал. Песента има стотици милиони слушания и е достигнала до номер едно в музикалните класации, макар и едва 7 месеца след излизането си. Популярността ѝ обаче не е оказала сериозен ефект върху останалата музика на Йонг.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: