Войната за оцеляване на малките градски коли: Кой се страхува от новия екостандарт Euro 7?
Европейски дневници

Войната за оцеляване на малките градски коли: Кой се страхува от новия екостандарт Euro 7?

Снимка: © Getty Images

Възможно ли е модели като VW Polo и Skoda Fabia да се окажат толкова скъпи за производство, че да изчезнат след 2025 г. - десетилетие по-рано от планирания край на колите с бензинови и дизелови двигатели в ЕС?

Това предупреждение е сред основните мотиви на автоиндустрията да протестира срещу проекта за нов екологичен стандарт за коли и камиони Euro 7.

Целта на Euro 7 е да подобри качеството на въздуха, особено в градските райони, чрез намаляване на емисиите на замърсители на въздуха от автомобилния транспорт.

Доклад на Европейската агенция за околната среда показва, че през 2021 г. 97% от градското население на ЕС е било изложено на концентрации на фини прахови частици във въздуха над нормата на СЗО.

Осем държави - сред които и България - обаче виждат в проекта за екостандарта заплаха за един от най-важните икономически сектори на съюза и за достъпа до лични автомобили на разумни цени.

Коалицията срещу Euro 7 включва и страни със силно автомобилно производство като Франция, Италия, Чехия и Румъния. Mнозинството им беше достатъчно, за да наложи компромисно решение пред Европейския съвет в частта с изискванията за леките коли и вановете.

Техният аргумент е, че по-стриктните лимити за вредни газове може да принудят автопроизводителите да намалят инвестициите в разработване на модели с нулеви емисии, докато се опитват да отговорят на новите условия на ЕС - т.е. ще се стигне до обратен на желания ефект за плавен преход към чист транспорт.

Автомобилното лоби ACEA също атакува проекта на ЕК за Euro 7, като предрича, че регулацията ще наруши конкурентоспособността на европейските компании спрямо китайски вносители на евтини е-коли в Европа.

Преди месеци чешката Skoda заплаши да съкрати 3000 работни места, ако новият стандарт не бъде поправен, преди да влезе в сила, а главният изпълнителен директор на Stellantis (обединението на Fiat Chrysler и Groupe PSA) определи новата регулация като "безполезна".

Екологичната група Transport & Environment обаче протестира срещу орязването на по-стриктните условия и определя като "катастрофална" позицията на Европейския съвет. Организацията твърди, че вместо да намали замърсяването, редактираният стандарт ще "даде зелена индулгенция на замърсяващи коли по Euro 6 като "чисти" според стандарта Euro 7". Те твърдят още, че няма гаранции за това, че производителите ще запазят евтините малки градски коли при по-слабите условия на Euro 7, защото компаниите вече сами изместват фокуса върху по-скъпите си модели като SUV.

На този фон от взаимни противоречия - на 12 октомври Комисията на Европарламента по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните (ENVI) трябва да приеме своята позиция по темата, за да продължи напред обсъждането по бъдещата регулация.

Какво беше оригиналното предложение на Euro 7?

През ноември 2022 г. ЕК предложи проекта за нов стандарт, който заложи нови лимити за допустимото ниво на замърсители от коли, микробуси, автобуси и камиони в Европа.

Ако Euro 6 разрешава на леките и лекотоварни коли с петролни и дизелови двигатели да емитират отработени газове в определени граници, Euro 7 залага най-ниските съществуващи пределни стойности независимо от горивото, използвано от превозното средство.

Въвеждат се и контролни стойности за замърсители като амоняк не само за камиони и автобуси, а и за лични коли и микробуси. Регулацията трябваше да засегне и емитирането на формалдехид от леки коли.

След лобирането на 8-те държави обаче Европейският съвет прие алтернативна позиция, с която на практика запазва без промяна съществуващите досега норми за личните автомобили.

При Euro 7 се залагат и по-строги изисквания към производителите на тежкотоварни камиони. Европейският съвет също предлага по-ниски стойности на емисиите и промяна в условията на изпитване на автобустие и тежките търговски превозни средства.

За първи път се въвеждат и ограничения за частици от спирачките и пластмасови микрочастици от гумите на превозните средства - смята се, че скоро те ще бъдат основният източник на емисии на частици от автомобилния транспорт. Това се отнася и за колите с нулеви CO2-емисии през изпускателната тръба - вкл. електрическите модели.

Е-колите и плъг-ин хибридите също ще подлежат на проверка за издръжливостта и производителността на батериите, за да отговарят на Euro 7.

Производителите ще бъдат задължени и да снабдят новите модели със сензори, които да засичат технически неизправности с двигателя, потенциално водещи до надвишаване на лимита за вредни емисии.

Euro 7 предвиждаше и двойно удължаване на периода, в който автомобилите трябва да поддържат пределните еконорми. При Euro 6, те трябва да отговарят на изискванията за емисии само докато изминат 100 000 километра или докато достигнат 5 години употреба. При Euro 7 новите правила трябва да се спазват до 200 000 километра и 10 години използване.

Целта на ЕК е да въведе новия стандарт през юли 2025 г. - като дотогава всеки нов модел, преминаващ процес на одобрение, ще трябва да отговаря на променените условия.

Проектът е съфинансиран от Европейския съюз в рамките на програмата за безвъзмездни средства, отпускани от Европейския парламент за дейности в областта на комуникацията. Европейският парламент не е участвал в неговата подготовка и по никакъв начин не е отговорен за или обвързан с информацията, данните или мненията, изразени в рамките на проекта, за които отговорност съгласно приложимото право носят единствено авторите, интервюираните лица, редакторите или разпространителите на програмата. Европейският парламент не може също така да поема отговорност за евентуални преки или непреки щети, нанесени при осъществяването на проекта.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам