Все по-малко търсене в Google заради AI, брандовете сменят стратегиите Снимка: © Getty Images

Изкуственият интелект променя начина, по който потребителите търсят информация онлайн, и поставя под натиск традиционните търсачки като Google. Според изследване на консултантската компания Bain 80% от потребителите вече използват отговори, генерирани от AI, за поне 40% от своите търсения. В резултат органичният уеб трафик е спаднал с до 25%, а около 60% от търсенията завършват без потребителят изобщо да кликне върху сайт.

Въпреки че компанията майка на Google, Alphabet, обяви ръст от почти 10% в приходите от търсачката и рекламния бизнес за първото тримесечие на годината, нарастващата популярност на генеративни AI продукти като ChatGPT и Claude продължава да създава заплахи за дългосрочния ѝ модел.

На този фон рекламните агенции и технологични стартъпи се адаптират, като разработват нови стратегии за присъствие на брандовете в резултатите на AI чатботове.

Компании като Profound (платформа за данни и анализ) и Brandtech (маркетингова технологична група) създадоха софтуер за следене колко често дадени брандове се появяват в отговорите на ChatGPT, Claude и новата функция Overviews на Google.

Известни брандове като платформата за търсене на работа Indeed и производителят на шотландско уиски Chivas Brothers вече използват подобни инструменти, за да запазят присъствието си в среда, където традиционното търсене губи значение.

Платформи като Profound дават възможност на брандовете да следят кои теми, свързани с техния сектор, най-често се появяват в AI резултатите, а нови инструменти като "Share of Model" на Brandtech помагат за адаптиране на текстовото и визуалното съдържание, така че то да бъде по-лесно разпознавано от езиковите модели.

Нараства и ролята на нови AI-базирани търсачки като Perplexity, които предлагат директни отговори, базирани на анализ на множество източници. Вместо да представят списък с линкове, тези платформи обобщават информацията, което допълнително намалява нуждата от традиционно търсене и кликане върху сайтове.

С промените в потребителското поведение брандовете са принудени да преосмислят своите дигитални стратегии. Все по-важно става не просто да присъстват онлайн, а да бъдат релевантни и разпознаваеми за алгоритмите на изкуствения интелект.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Nexo обяви завръщане на криптопазара в САЩ след форума с Тръмп-младши

Компанията спря да работи в Америка преди 2 г. след разследването на регулаторите

15:24 - 28.04.2025
Важно днес

Путин твърди, че временно спира огъня срещу Украйна, след като на Великден не спази "примирието" си

Кремъл вече отказа 30-дневно примирие по предложение на САЩ

14:46 - 28.04.2025
Важно днес

Спиране на тока парализира Испания и Португалия и прекъсна мач на Григор Димитров

Властите не изключват причината да е кибератака

14:34 - 28.04.2025
Важно днес

Фридрих Мерц изпреварващо обяви своите министри в новото правителство на Германия

Два месеца след изборите ХДС анонсира своите представители във властта

13:51 - 28.04.2025
Важно днес

Съдът стопи наказанието на Евелин Банев - Брендо до само 10 г. за престъпления в три държави

Брендо беше осъден от италианските власти на 20 г. затвор и още 10 г. в Румъния. Българският съд обаче му даде общо 10 г.

13:37 - 28.04.2025
Култура

"Аскеер" 2025: Актьорите Марин Янев и Ивайло Христов са отличени с почетни награди

Най-много номинации на тазгодишните награди "Аскеер" има спектакълът "Без кръв" на Драматичен театър-Пловдив

12:40 - 28.04.2025
Важно днес

Кратерът до "Цариградско шосе" порасна и промени движението в София

Новоизбраният директор на "Метрополитен" отказа да отговаря за "преврата" в дружеството

11:01 - 28.04.2025
Политика

Санкционирани заради войната руснаци могат да пътуват из ЕС с малтийски „златни“ паспорти

Малта не е отнела "златните" паспорти на руски граждани и още не е отменила гражданството срещу инвестиции

10:43 - 28.04.2025
Политика

Милиардерът зад възхода на крайната десница във Франция

Няма човек във Франция, който да не познава Марин льо Пен като ключов играч в политиката

10:39 - 28.04.2025