Втори служебен кабинет на Румен Радев обмисля да поръча "Грипен"

Второ поредно правителство на Румен Радев прави завой към купуване на шведски изтребители "Грипен" въпреки водените преговори за допълнителна поръчка на американските самолети F-16.

Министърът на отбраната и бивш главен секретар на Радев Димитър Стоянов обяви пред БНР, че са изпратени писма до няколко страни-производители на бойна авиация, за да се получат оферти.

До момента са отговорили Франция и Швеция, като френската делегация пристига в България още в петък, а шведската - на 20 септември. Очакват се отговори и от САЩ и Израел, обяви Стоянов.

През 2017 г. старото служебно правителство на Радев, оглавявано от Огнян Герджиков, беше класирало SAAB на първо място в процедурата за купуване на нови самолети за ВВС с цена около 1 млрд. лв. Втората възможна опция тогава беше изтребители F-16, но втора употреба, от Португалия.

След смяната на властта цялата процедура започна отначало, а в края на 2019 г. ГЕРБ и тогавашният им партньор Красимир Каракачанов все пак решиха да поръчат 8 нови самолети F-16 от Съединените щати с опция за допълнителен договор.

Сумата, която България плати наведнъж, беше в размер на 1,256 млрд. долара.

Междувременно избухна Covid-пандемията, а Lockheed Martin предупреди за забавяне на доставката с около 2 години. Според Димитър Стоянов - закъснението и изтичащият срок за експлоатация на наличните МиГ-29 е причината да се търсят и други самолети.

През юли 2022 г. България получи и оферта от САЩ за още осем нови F-16. САЩ одобри продажбата на нови 8 самолета за България през април 2022 с максимална цена 1,67 млрд. долара, като тя може да се намалява според изискванията за оборудване.

В момента се водят разговори за ремонт на старите руски изтребители в Полша, като Стоянов обяви оптимистична прогноза - доскоро Румен Радев смяташе, че МиГ-овете може да се ремонтират само в Русия. Едва след налагането на санкциите заради войната в Украйна президентството смени позицията си и отхвърли всякаква възможност за подобно сътрудничество.

Проблемът с бившите съветски бойни самолети на България стои от години без решение. Още през 2014 г. Велизар Шаламанов възлага на ВВС (по това време под ръководството на Румен Радев) да представи варианти за развитие на авиацията без ремонти в Русия.

Наследникът му Николай Ненчев беше направил опити да осигури поддръжката на самолетите в Полша, но изненадващо беше обвинен от българската прокуратура, че е допуснал "неизпълнение на договорите" с руската РСК МиГ. Ненчев беше окончателно оправдан от ВКС след 6 години на разследване и съдебни спорове.

Украйна също разполага с капацитет за поддръжка на МиГ-29 и Су-25, но въпреки наличието на военно-техническо споразумение между София и Киев, възможността българската авиация да се ремонтира в Украйна не е използвана досега. Междувременно Русия използва войната и за ликвидиране на заводите, в които тези ремонти бяха възможни.

В интервюто за БНР Димитър Стоянов се учудва защо критиците на служебния кабинет се опитват "да ни прикачат като руско правителство".

"Не виждам причина за това нещо. Спазваме санкциите, солидарни сме с нашите съюзници от НАТО. Не виждам причина да бъдем причислявани", беше обяснението му.

Отново Стоянов, само преди няколко седмици, едва ли не предопредели изхода на спора между България и "Газпром", като изрази лична прогноза, че държавата ще бъде осъдена да плати $1 млрд. при арбитраж заради неплащането в рубли.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Хърватският президент скочи в собствения си капан. Получи забрана да е премиер

Зоран Миланович отказа да напусне поста си, за да участва в кампанията

16:47 - 19.04.2024