Лукс, оживление и апетит за покупки – без почти никакъв помен от случващите се навън икономически трусове. Така накратко може да бъде описана атмосферата на тазгодишното изложение „Watches & Wonders“ 2023 в Женева, дома на часовниковата индустрия. По време на форума лидери в бранша, като Rolex, представиха най-новите си модели, а някои колекции бяха разпродадени като топъл хляб.
В същото време пазарът на часовници извън луксозните изложбени зали се тресе. Цените на някои от най-скъпо търгуваните модели на вторичния пазар се сриват драстично от месеци. Много експерти смятат, че т.нар. „балон на Rolex“ вече се е спукал.
Това не си пролича особено на Watches & Wonders в Женева, пише Sueddeutsche Zeitung. В изложението участват общо 48 марки часовници, сред които освен Rolex внимание привлякоха и други добре познати имена като Patek Philippe, Cartier, Chanel, Tag Heuer и Hublot.
Като цяло механичните часовници тази година изглеждат малко по-игриви, някои от тях са с ярки, цветни циферблати и все по-често се изработват от благородни метали като злато и платина вместо от стомана. Също така, и това се счита за знак за ново начало, на изложението се забелязаха много по-млади клиенти, най-вече от САЩ и Китай, двата водещи пазара за продажба на часовници след пандемията.
Спадът на цените в най-добрия случай се отразява незначително на производителите на часовници.
Фирми като Rolex извършват дейността си предимно на „първичния пазар“ и този бизнес продължава да процъфтява. Въпреки войната в Украйна, затварянето на пазара в Китай и инфлацията, швейцарската часовникарска индустрия записа рекордна година през 2022 г., като износът възлиза на близо 23 млрд. евро. Базираната в Женева компания Rolex в момента дори планира ново производство за 1 милиард евро – пореден знак за бума на сектора.
Ситуацията на вторичния пазар
Ако „балонът на Rolex“ наистина се е спукал, то това се отнася само за пазара на употребявани часовници, известен още като „вторичен пазар“. Там нервността наистина се усеща, тъй като цените падат от година насам. Общият пазарен индекс на платформата Watchcharts, който проследява средната продажна цена на 60 модела от десетте най-големи марки на пазара на употребявани часовници, е спаднал с почти 30% от пика си през март 2022 г.
Защо луксозните часовници втора употреба ще се продават повече от новите?
Това обаче не засяга широката маса от луксозни часовници.
Преди всичко проблемът е с „голямата тройка“, която доминираше пазара втора ръка в продължение на години: Rolex Daytona, Nautilus на Patek Philippe и Royal Oak на Audemars Piguet.
На моменти тези модели бяха утроили стойността си на вторичния пазар. Един Rolex Daytona струваше 13 000 евро в магазините, но се предлагаше до 55 000 евро в интернет. Стоманеният Nautilus 5711/1A-010 на Patek Philippe се е случвало да достигне доста над 200 000 евро на вторичния пазар, което е седем пъти повече от каталожната му цена.
Първоначално бумът на часовниците бе отключен от търсенето на материални алтернативни инвестиции във времената на ниски лихвени проценти и прекалено високи цени на недвижимите имоти.
Тогава на пазара навлизаха нови, предимно по-млади инвеститори, които бяха направили бързи пари от криптовалути и инвестираха новото си богатство в луксозни часовници. Социалните медии и попзвездите допринесоха за шумотевицата. Така голямото търсене срещна свиващото се предлагане, а цените се се покачиха. Това пък привлече и много така наречени „флипери“, които купуваха часовници, за да ги продадат веднага отново с цел възвръщаемост.
След това обаче избухнаха войната в Украйна, енергийната криза, инфлацията и накрая обратът в лихвените проценти.
За много инвеститори парите изведнъж пресъхнаха, фондовите пазари се понижиха, биткойнът рязко поевтиня, а с повишаването на лихвените проценти консервативните класове активи като облигациите отново станаха по-привлекателни. Много инвеститори хвърлиха скъпите си часовници обратно на пазара, за да си осигурят възвръщаемост. Предлагането се повиши, а търсенето спадна.
Сега това е проблем, особено за спекулантите, които са купили часовниците си на много висока цена и сега са в капан с тях, заплашени от големи загуби.
Освен това кризата засегна много големи платформи за онлайн търговия, които живеят от бизнеса с употребявани часовници. Chronext, платформа със седалище в Кьолн и Цуг, Швейцария, съкрати една четвърт от работната си сила през лятото и отмени планираното си първично публично предлагане. Подобна съдба сполетя и базирания в Берлин стартъп Watchmaster, който на всичкото отгоре трябваше да се справи с кражба на часовници на стойност милион долара.
Дори платформата за търговия на дребно Chrono24, която от години се смята за лидер в сектора на вторичния пазар, трябваше да се раздели с почти 10% от своите 500 служители.
Признаци на отчаяние обаче не личат, съдейки по основателя и главен изпълнителен директор на Chrono24 Тим Щраке, който бе на изложението в Женева. Компанията му има офиси в Токио, Ню Йорк, Хонконг, Амстердам, Берлин и Лондон. Уебсайтът поддържа около десет милиона посетители месечно. Всяка година там се продават часовници на стойност 2 милиарда евро, а Chrono24 получава комисиона между 2-8% от всяка продажба.
Щраке все пак признава, че спадът на цените на вторичния пазар е навредил на компанията. След като по време на бума тя значително е увеличила персонала си, сега се налага отново да се раздели с част от екипа, казва той. „Бяхме набрали персонал за друга икономическа реалност.“
Бъдещето на вторичния пазар
Въпреки това Щраке е убеден, че цените на вторичния пазар скоро отново ще се повишат, защото „дъното е достигнато“. По думите му компанията му все още е печеливша, а приходите и данните за продажбите се увеличават при по-ниско ценово равнище. Той се надява и на тласък от изложението в Женева.
Знак за това бе реакцията на новината, че Rolex прекратява производството на емблематичния си Rolex Milgauss, представен през далечната 1953 г. – търсенията на модела в Chrono24 рязко се увеличиха седем пъти.
Понастоящем той има обем от 23 млрд. евро и е почти наполовина по-малък от първичния пазар, който се оценява на 55 млрд. евро в световен мащаб. Въпреки това Boston Consulting изчислява по-нататъшен годишен ръст от 9% до 35 млрд. долара до 2026 г.
Консултантската фирма Luxeconsult също прогнозира, че до 2033 г. пазарът на стоки втора употреба ще изпревари първичния пазар.
Във всеки случай вторичният вече е достатъчно значим и привлича все повече производители: например швейцарският търговец на часовници Bucherer вече продава употребявани часовници Rolex като официален дилър. Audemars Piguet планира да въведе своя собствена програма за сертифицирани употребявани часовници до края на 2023 г.
Сега ли е подходящият момент за покупка на часовници на вторичния пазар?
Гисберт Брунер, известен колекционир на часовници от средата на 60-те години и е един от най-добрите познавачи в немскоговорящия свят, е автор на няколко книги и отговаря за онлайн платформата Uhrenkosmos. За него спадът на цените на вторичния пазар не е изненадващ, а илюстрира това, че от алчност много хора просто са плащали ирационални цени за часовници. Когато след това цените паднаха, много хора загубиха доверие и изтеглиха инвестициите си. Подобно на банково масово теглене, дава пример Брунер.
Според експерта това ще подейства пречистващо на пазара, особено след като ентусиастите и колекционерите отново могат да получат парите си. „В момента се наблюдава катарзис, който отваря очите на много хора и може да допринесе за възстановяването на пазара.“
Но Брунер не се ангажира с въпроса дали спадът на цените вече е достигнал дъното. Според него много зависи от това как ще се развие банковата криза и дали участниците на пазара ще останат ликвидни. Сега обаче купувачите имат благоприятна позиция за преговори, тъй като много дилъри се борят с проблеми с ликвидността. „Пазарът се промени от пазар на продавачите в пазар на купувачите.“
Всъщност някои луксозни часовници донесоха повече от добра възвръщаемост през последните години, както показва и изчислението на Boston Consulting Group с платформата за часовници Watchbox. Според проучването цените на луксозните часовници от Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet са се увеличавали средно с 20% годишно от 2018 г. насам, което значително изпреварва възвръщаемостта на американския фондов пазар.
От август 2018 г. до януари 2023 г. бенчмаркът S&P 500 е носел средно с 8% възвращаемост годишно, докато кошницата от употребявани модели от трите най-големи швейцарски марки е нараствала повече от два пъти по-бързо. Това обаче не трябва да главозамайва хората, защото в дългосрочен план акциите се представят по-добре. Експерти като Брунер препоръчват да купувате часовници само ако имате страст към тях. Ако към това може да се добави и добра възвръщаемост на инвестицията, толкова по-добре.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: