Наскоро Lenovo Group обяви, че през фискалната 2024-2025 г. е постигнала втория най-висок годишен приход в историята си. За цялата година приходите на компанията са се увеличили с 21% и са достигнали 69 млрд. щатски долара, като печалбата ѝ е нарастнала с 36% на годишна база.
Йовко Атанасов е регионален мениджър на Lenovo за България и Северна Македония и е част от компанията от 2013 г. Той има над 15-годишен опит в технологичната индустрия, като пътят му в Lenovo започва като мениджър "Потребителска техника" преди да поеме управлението на компанията на местния пазар.
Атанасов има пряк поглед над развитието на технологичната индустрия, мястото на Lenovo в нея и причините за продължаващите успехи на компанията. Най-добре позната като глобален лидер на пазара на персонални компютри, от години Lenovo успешно диверсифицира бизнеса си. Така днес миксът от приходи извън звеното на персоналните компютри се увеличава с 47% на годишна база.
Основен фокус за бъдещето на Lenovo са технологиите свързани с изкуствен интелект. Компанията има ясна визия, с която иска да осигури AI за всички. Какво точно означава това и какъв е пътят към изпълнението на тази визия, както и на какво се дължат продължаващите успехи на Lenovo са част от темите, за които разговаряме с Йовко Атанасов.
През изминалата фискална година Lenovo Group отбеляза едни от най-добрите резултати в своята история. Кои са основните фактори, на които се дължи този успех?
Резултатите се дължат не само на фокуса на компанията върху изпълнението на ясна стратегия, но и на нейните цялостни интегрирани глобални операции (дизайн, прогнозиране на търсенето, снабдяване, производство, маркетинг, продажби и услуги), ODM+ производствен модел и модел на глобални ресурси/местна доставка.
През последните 20 години на управление на глобален бизнес, Lenovo е изградила присъствие, което се гордее с над 30 производствени обекта (вътрешни или аутсорсинг) на 11 различни пазара по света. Комбинацията от тези фактори дава на Групата максимална гъвкавост и устойчивост за справяне с несигурности и по-добра адаптивност към пазарните условия.
Именно тези фактори ни позволяват да стигнем до втората си най-добра година в нашата история, за която отчитаме ръст на приходите от 21% на годишна база, 36% на нетната печалба, а съотношението на приходите, различни от бизнеси, обвързани с персонални компютри, се е увеличило с близо пет пункта на годишна база до 47%.
Всички географски области на продажби отбелязват двуцифрен ръст на приходите на годишна база, което отразява силата на диверсифицирания бизнес на Групата и устойчивото ѝ глобално присъствие.
На какво се дължи този успех, какви са двигателите за бизнес успехите на Lenovo?
Както в световен мащаб, така и на регионално ниво, Lenovo се утвърди като технологичен лидер в ерата на AI. Това, което със сигурност ни отличава като компания на местния пазар, е следването на глобалната концепция на компанията, портфолиото ни не просто да е „снабдено“ с AI функционалности, а да предоставя пълноценно AI изживяване за нашите потребители, отговарящо на специфичните им лични нужди.
Доколко случващото се на локално ниво е в унисон с глобалните тенденции в бизнеса на Lenovo? Какви са успехите на компанията в България?
Конкретно за България, смятам, че резултатите ни са също толкова положителни, колкото и на глобално ниво, въпреки разликата в мащаба на пазара. Отчитаме по -високи пазарни дялове – над 50% общ пазарен дял, 40% в PC, 15% в ISG (Infrastructure Solutions Group- Група за Инфраструктурни решения), като сме лидери в PC и гейминг сегмента.
През изминалата година Lenovo Group отчита 13% ръст на инвестициите си в развойна дейност. В какви технологии са фокусирани тези инвестиции, към какво бъдеще гледа Lenovo?
Lenovo продължава да дава приоритет на инвестициите в иновации. През изминалата година компанията отбеляза няколко ключови анонса, инвестиции и постижения като част от своята хибридна стратегия за изкуствен интелект.
Те включват пускането на пазара на персонални компютри с изкуствен интелект, представянето първия сгъваем телефон с Moto AI, хиперрастеж в бизнеса със сървъри с AI, създаването на основни решения и възможности за услуги с Lenovo Hybrid AI Advantage и най-скорошното лансиране на първите персонални и корпоративни супер агенти с изкуствен интелект.
А бъдещето, към което гледаме, е повече от ясно – AI технологии за всички.
Като това не означава само всички устройства, които предлагаме да са снабдени с AI функционалности и решения. Стремежът на Lenovo е да продължаваме все по-пълноценно да подобряваме качеството на живот на своите потребители, но и на обществото като цяло. И за това свидетелстват не само иновационния характер на продуктите от нашето портфолио, но и богатата екосистема от партньорства и развойна дейност, която компанията реализира.
Дейност, която се стреми да подобри резултатите в борбата ни за по-зелена, по-здрава, по-образована и все по-развиваща се среда.
Изкуственият интелект е една от най-горещите теми въобще, не само в света на технологиите, но как се отразява това на Lenovo? Има ли промени в начина на работа на компанията или продуктите, които предлага?
Изкуственият интелект не е просто тенденция, а фундаментална промяна, във всичко. За Lenovo AI е едновременно огромна възможност и основен стратегически фокус. Той ни засяга в почти всеки аспект от нашия бизнес.
Първо, изкуственият интелект предефинира продуктовото ни портфолио. Преминаваме отвъд устройства „готови за изкуствен интелект“, към истински „устройства с изкуствен интелект“, където обработката на данни от изкуствен интелект се извършва директно на устройството, предлагайки нови нива на персонализация, сигурност и производителност. Не става въпрос само за по-бърза обработка; става въпрос за осигуряване на нови потребителски изживявания, от разширено създаване и редактиране на съдържание до по-интуитивни инструменти за сътрудничество, всичко това задвижвано от изкуствен интелект на устройството.
Второ, това трансформира нашите услуги и инфраструктурни предложения. Нашата група за инфраструктурни решения изгражда оптимизирани за изкуствен интелект центрове за данни и решения за периферни изчисления, които са от решаващо значение за обучението и внедряването на модели с изкуствен интелект, от модели с големи езици до сложни анализи.
Нашата група за решения и услуги използва изкуствен интелект, за да създава по-интелигентни вертикални решения, помагайки на бизнеса в различни сектори да автоматизира, оптимизира и внедрява иновации. Това ни позволява да предоставяме по-цялостни решения за нашите клиенти.
Трето, изкуственият интелект преоформя вътрешните ни операции, като повишава ефективността в научноизследователската и развойна дейност, производството и управлението на веригата за доставки. Това ни позволява да внедряваме иновации по-бързо, да бъдем по-гъвкави и в крайна сметка да предоставяме по-добра стойност на нашите клиенти.
По същество изкуственият интелект не влияе само на това, което продаваме, но и на начина, по който работим и как си представяме бъдещето на технологиите. Той ни позволява да създаваме по-интелигентни, персонализирани и ефикасни продукти и услуги, които дават възможност на нашите клиенти да процъфтяват в новата ера на изкуствения интелект.
В контекста на тези мащабни промени, има ли промяна в очакванията на бизнеса и потребителите, в поведението им и приоритетите им при избор на устройства и решения?
Да, разбира се. Все по-убедително се очертават три ключови фактора в това отношение – персонализирано преживяване, надеждност и сигурност. И крайните потребители, и бизнесът, имат нужда от технология, която не само да познава тях самите, но и да е в състояние да анализира дейността им, като в същото време им предоставя специфичните функционалности, от които се нуждаят, за да подобрят тази дейност. За да надминат собствените си граници.
Бизнесът на Lenovo е мащабен и клиентите на компанията са изключително разнообразни. Доколко в различните потребителски сегменти се забелязват различни тенденции в очакванията към изкуствения интелект? Например търсят ли геймърите различни неща от бизнес клиентите и останалите потребители?
За гейминг сегмента основното очакване от изкуствения интелект е производителност и потапяне в играта – пълноценното изживяване. Геймърите изискват технологии, които осигуряват конкурентно предимство и несравнимо преживяване. Lenovo отговаря на това чрез нашите марки Legion и LOQ.
При Legion устройствата изкуственият интелект се използва за: оптимизация на производителността, благодарение на Lenovo AI Engine+ с LA чипове; подобрена графика и бързина на реакция, където изкуственият интелект допринася за по-плавна честота на кадрите; интелигентно охлаждане и потапящ звук.
В бизнес сегмента очакванията са в посока производителност, ефективност, сигурност и стратегически прозрения. Бизнесът търси решения с AI, които автоматизират задачи, подобряват вземането на решения и защитават дейността. Нашият фокус тук включва: интелигентно сътрудничество; автоматизирани работни процеси; прогностичен анализ и поддръжка и подобрена сигурност, за която изкуственият интелект също е от решаващо значение за разширено откриване на заплахи, идентифициране на аномалии и интелигентно управление на достъпа, осигурявайки надеждна сигурност за чувствителни бизнес данни.
За потребителските продукти очакванията са съсредоточени върху персонализацията, удобството и опростяването на ежедневните задачи. Потребителите искат устройствата им да бъдат по-интуитивни и отзивчиви към техните нужди. Това се изразява на първо място в персонализирани преживявания, интелигентни функции за лесна употреба, създаване и потребление на съдържание.
По същество, макар основната технология за AI да е мощна, нейното приложение и произтичащото от нея потребителско изживяване са щателно съобразени с специфичните изисквания на всеки сегмент. Този детайлен подход гарантира, че инвестициите на Lenovo в изкуствен интелект носят осезаема стойност, допринасяйки значително за цялостното ни финансово и пазарно представяне, като отговарят на разнообразните нужди на клиентите и стимулират непрекъснати иновации.
До каква степен глобалните тенденции по отношение на изкуствения интелект имат отражение сред българските потребители и бизнеси? Доколко България е в крак с развитието на изкуствения интелект?
България е част от европейския и глобален пазар в контекста на нашия бизнес. В този смисъл, бих казал, че следваме световните тенденции, а потребителите и бизнесът у нас имат не по-различни очаквания и нужди, от който и да е друг регион или държава. Да, мащабът тук е по-малък, но не смятам, че има други разлики в развитието на технологичния свят. И тук, както навсякъде по света, сме в ерата на AI и той ще е факторът, който ще предопределя технологичното развитие и прогрес в следващото десетилетие.
Кои са най-важните продуктови премиери, които можем да очакваме от Lenovo в следващите месеци?
През последните няколко години Lenovo фокусира стартегията си AI за всички – технологии и решения от джоба до облака. И това не е случайно. Изкуственият интелект вече е абсолютно неделима част не само от ежедневието ни, но и от развитието на бих казал всеки бизнес.
Със сигурност следващото десетилетие ще бъде под знака на изкуствения интелект за Lenovo. Компанията остава ангажирана с бъдеще, дефинирано от хибридния изкуствен интелект и как по възможно най-оптималния начин можем да отговорим на нуждите на нашите клиенти по отношение на ефективност, ефикасност, бързина, сигурност и защита на поверителността, както и устойчивост, разбира се. Тоест, вървим в посока интегриране на публичен, личен и корпоративен AI, за да сме в унисон с очакванията на потребителите.
Нашият ключов продукт AI PC трансформира персоналния компютър в персонализиран изкуствен интелект с основен фокус върху пълноценното изживяване. Устройствата от следващото поколение скоро ще разполагат със значително подобрени възможности на AI-я за извеждане на изводи. Друг пробив, който очакваме, е в посока персонализиран AI агент, който ще разполага с нови възможности по отношение на възприятие, взаимодействие, познание и еволюцията, създавайки сигурно и лично изживяване с AI за потребителите.
В корпоративния изкуствен интелект Lenovo продължава да разширява хибридната инфраструктура, като комбинира клиентски устройства, периферни изчисления, мрежи и хибридни облачни среди. Тази структура рационализира събирането, съхранението, обработката и внедряването на обучени модели на изкуствен интелект. Използвайки корпоративни данни, Lenovo разработва функционални и вертикални решения чрез нашата платформа за фабрика на модели и агенти.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: