Apple прекратява десетилетните си усилия да създаде автономен електрически автомобил.
Новината за края на „Титан“, както неофициално е известна разработката на Apple, е била съобщена вътрешно в компанията във вторник, става ясно от статия в Bloomberg.
По проекта работят около 2000 служители, които ще бъдат прехвърлени към отдела за AI на Apple. Целта им занапред ще е да се фокусират върху проекти с генеративен изкуствен интелект.
Неофициално за проект „Титан“ се заговори още през 2014 година, след като компанията започна да наема инженери и други експерти от автомобилни компании по програма за автономни превозни средства, оборудвани със сензори и водачи за безопасност.
Първоначално Apple планираше да пусне електромобила още през 2024/2025 година, но след това пускането беше отложено. Системата беше тествана на пътя през 2017 г., с екстериора на SUV на Lexus.
Преди няколко седмици Bloomberg съобщи, че датата за пускане на автомобила на пазара се отлага за 2026 година или 2028 година, тъй като Apple се ориентира към амбициозен проект.
Според последните изчисления на Apple автомобилът е щял да струва около 100 хил. долара.
Ръководителите на компанията обаче изразяват съмнения, че електромобилът ще успее да гарантира маржове на печалба, на каквито компанията е свикнала с останалите си продукти.
Управителният съвет на Apple също така се е опасявал, че компанията харчи стотици милиони долари за проект, който може да не бъде реализиран.
Производството на собствен автомобил представлява предизвикателство за веригата на доставки дори за Apple, която произвежда стотици милиони електронни устройства всяка година с части от цял свят. На Tesla на Илон Мъск й отне 17 години, преди да постигне устойчиви печалби от бизнеса с електромобили.
Така проект „Титан“ стига до точката, в която става ясно, че той ще бъде прекратен. Новината беше посрещната с оптимизъм на пазарите. Акциите на Apple поскъпнаха с около 1% до $182,63 на борсата в Ню Йорк.
Това не е първият голям проект, който Apple така и не реализира. През 2015 година компанията се отказа от производството на телевизор, по който работеше преди това.
Отказът на Аpple от „Титан“ идва на фона на застоя на пазара на електромобили.
Продажбите на електрически автомобили се забавят през последните месеци. Bloomberg отбелязва, че високите цени и недостатъчната инфраструктура за зареждане отказват масовите купувачи да се насочат към изцяло електрически превозни средства.
Заради слабото търсене и производствени затруднения, компании като Ford и General Motors се насочват към производството на хибридни, а не към изцяло електрически модели.
Дори Tesla, която е лидер в производството на изцяло електически автомобили, очаква много по-бавен ръст през тази година.
Цената на акциите на компанията на Илон Мъск падна с 8% в края на миналия месец, след като американският производител публикува финансовите си отчети за четвъртото тримесечие на 2023 г..Според прогноза на UBS, цитирана от Bloomberg, ръстът на продажбите на електромобили на американския пазар ще се забави до 11% през 2024 г. спрямо очакваните 47% през 2023 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: