"Съжалявам, но реакцията ви е абсолютно неадекватна. Твърдите, че от 2016 г. разследвате проблема и все още не сте в състояние да излезете с какъвто и да е отговор по случващото се? Това е абсолютна подигравка. Това са 4 години. Това е срамно. "Мислим, че е важно", "Мислим, че е спешно"? Очевидно показвате, че не смятате проблема за важен. Тази жалба беше подадена през 2016 г. За вас това не е важно. Не е спешно. Кажете какво смятате да предприемете?"

Рядко може да се чуе толкова гневна реакция от страна на журналист към представители на Европейската комисия. Този път обаче възмущението на ирландката Катрин Фиор срещу институционалното нищоговорене е напълно оправдано. 

Причината за недоволството е поредното затваряне на очите срещу политическия натиск върху медиите в Унгария. Последната актака срещу новинарския сайт Index се случи само преди дни, а над 70 репортери предпочетоха да останат без работа, отколкото да служат под диктата на новия си собственик, близък до премиера Виктор Орбан. Хиляди души от Будапеща подкрепиха бунта на журналистите. Няколко журналисти от различни държави в ЕС поискаха да разберат защо Брюксел не предприема действия по нито едно от висящите производства. Избухването на Фиор беше показателно за стила на отговорите.

ЕК знае много добре какво се случва в Унгария - и го знае от години.

Още през 2010 г., скоро след като дойде на власт с убедителна изборна победа, правителството на Виктор Орбан прие нов медиен закон, който дава на държавата широки възможности да упражнява влияние и дори контрол върху медиите. Създадена е обща структура за регулация на държавните телевизия и радио, която получава право за разпореждане и разпределение на множество фондове за финансирането им. Всички активи на обществените програми се прехвърлят в служба, чийто председател се назначава от премиера Виктор Орбан. От 2010 г. досега правителството е похарчило над 300 милиона долара за рекламни кампании на политиката си, съобщава сайтът за разследваща журналистика Atlatszo.

През 2016 г. ЕК започва проверка по жалбата за незаконна държавна помощ за националната телевизия и радио. Четири години по-късно няма резултат. На поредицата от въпроси защо анализът все още се бави - ясен отговор няма.

"Знаете колко деликатно е да се говори за неприключили проверки и дела"

"Продължителността на проверката зависи от различни фактори, например - комплексността на казуса, обема на жалбата, броя на оплакванията, нуждата да се получи допълнителна информация от жалбоподателя или от други страни..."

"Можем само да потвърдим дългогодишната ни позиция за медийната свобода и плурализма. Правили сме го в много случаи". 

Междувременно, през 2018 г. в Унгария се създава т.нар. Централноевропейска фондация за преса и медии (KESMA). В нея се включват над 470 издания - повечето от тях са ярки поддръжници на правителствената политика, готови да публикуват всевъзможни статии без особена връзка с действителността, стига да отразяват партийната линия. 

Фондацията притежава или пълен контрол, или мажоритарен дял в тези издания. Официалната цел на съществуването й е "да засили унгарското национално самосъзнание" и да гарантира, че младите хора в Унгария "споделят националните ценности". Тричленният борд на директорите на KESMA се състои от бившия депутат на "Фидес" Золтан Хегедус, бившия личен адвокат на Орбан Ищван Байкай и Миклош Санто, ръководител на проправителствения тинк-танк "Център за основни права". 

Голяма част от медиите под шапката на KESMA биха фалирали, ако не разчитаха на прекия достъп до държавно рекламно финансиране чрез KESMA, пише журналистът Кентан Ариес в The Atlantic, като цитира данни от проучване на организацията за наблюдение на медийния пазар Mertek (Унгария). 

Говорителят на правителството в Будапеща защитава концентрацията на медийния пазар като защита на "критично важна инфраструктура" и израз на правителствения приоритет, че унгарските вестници трябва да се притежават от унгарски граждани. 

Частните компании обаче са поставени в невъзможна ситуация - или да рекламират само в изданията на KESMA, или да рискуват да си навлекат гнева на управляващите, например като бъдат изключени от бъдещи обществени поръчки. 

Както в случая с Index - много от локалните медийни издания в Унгария са изкупени от представители на близкия бизнес-кръг на Орбан. Един от новите медийни магнати е бивш механик от родното село на премиера - в момента, Лоринк Месарош е един от най-богатите хора в страната.  Националната телевизия и местната преса са сред основните източници на информация за хората в малките населени места, пише журналистът Янош Карпати в свой доклад за 4Liberty.eu. Изданията под контрола на Месарош се произвеждат по централизиран метод: малко оригинално съдържание по регионални теми, но с идентични, списвани в Будапеща статии по всички национални и международни политически въпроси.

Освен да изразява "загриженост", ЕК не предприема практически действия срещу отнемането на финансовата независимост на медиите.

През 2019 г. е подадена втора жалба срещу Унгария за това, че правителството осигурява незаконна държавна помощ на този пазар. Ариес настоява да получи достъп до информация за междинните доклади на Комисията, тъй като получава сигнали, че експертите по проверката виждат недвусмислено нарушение на медийното законодателство на ЕС от страна на Унгария. Документите все още не са му предоставени. Репортерът повдига този въпрос на злополучната пресконференция на ЕК от 27 юли, но говорителките не успяват да обяснят защо комисията отказва достъпа до информация.      

"Фидес" остава част от най-голямата политическа група в ЕС - Европейската народна партия - макар и с временно замразено членство.

Процедурата за отнемане на правото на глас на Унгария по чл. 7 от договора за ЕС не беше форсирана дори след като Орбан възприе безпрецедентно широкообхватни правомощия по време на извънредното положение заради Covid-19. 

Три месеца след скандалния закон, който даде право на Орбан да управлява с декрети, премиерът на Унгария продължи да поставя условия при разпределянето на 1,8 трлн. евро бюджет на ЕС. Още преди 2 години службата за борба с измамите с евросредства ОЛАФ намери данни за сериозни нарушения при раздаването на обществени поръчки на роднини на Орбан. 

Потискането на политическата опозиция и на всяка форма на критика срещу властта продължава да е факт в ЕС през 2020 г. - във време, в което съюзът поставя принципите на върховенство на закона като незаобиколимо условие за разширяването си към Западните Балкани. 

Ако мнозинството от държавите-членки решат, че има явен риск за сериозно нарушение на договора на ЕС, Виктор Орбан може да изгуби мястото си на масата за преговори на Европейския съвет. Санкции ще бъдат наложени и на всички 21 евродепутати от Унгария, не само на представителите на "Фидес". 

Защо никой не предприема действия срещу режима в Будапеща?

"Европейските страни се бавят с разследването срещу Унгария по чл. 7, защото се колебаят да поставят под въпрос една тема, която много правителства смятат за част от вътрешните работи на страните си - медийната политика и регулация. Ако някоя от държавите проведе агресивна проверка, може да създаде прецедент за разследване на собствените й вътрешни проблеми...", пише Кентан Ариес в анализа си. 

За последните 8 години Унгария е паднала с 33 места надолу в класацията за медийна свобода на "Репортери без граници". С позиция No 89 в списъка страната на Виктор Орбан е на предпоследно място от всички държави от ЕС. След Унгария се намира само България.