Снимка: © Twitter - Index

Хиляди унгарски граждани излязоха на протести срещу натиска върху най-големия независим новинарски сайт в страната Index. Причината е уволнението на главния редактор на медията Саболч Дул. Над 70 негови колеги подадоха оставка в знак на солидарност. 

Решението за отстраняването на Дул е взето от председателя на съвета на директорите на Index Ласло Бодолай. Журналистите обаче определят този ход като недопустим и организират събрание, на което настояват главният редактор да бъде възстановен на поста си. Бодолай отказва. Формалният повод за уволнението е "неспособност да овладее вътрешното напрежение и спад в рекламните приходи". 

В отворено писмо колегите на Саболч Дул посочват, че повече не могат да работят в компанията, защото е нарушено едно от основополагащите правила за независимостта на изданието - да няма външна намеса в публикуваното съдържание и в състава на екипа. 

"Уволнението му е знак за явна намеса в състава на екипа ни и не можем да гледаме на него по друг начин, освен като открит опит за упражняване на натиск", се казва в позицията им. "Членовете на редакционния борд смятат, че условията за независима работа вече не съществуват, затова започнаха процедура по прекратяване на трудовите правоотношения". 

В редакционния борд влизат тримата ръководни редактори на медията - Атила Тот-Сенеши, Вероника Мунк и Янош Хаас. Повече от 70 други журналисти са се присъединили към техния жест и напускат Index.

Един месец по-рано Саболч Дул предупреди публично, че забелязва политическо вмешателство в дейността на компанията и пусна съобщение до читателите си, в което предупреждава, че независимостта на медията е поставена под риск. "Барометърът на свободата", който предишният главен редактор на Index създава, променя статуса на сайта на "В опасност". 

Притесненията се засилиха, след като през април 2020 г. близкият до Виктор Орбан бизнесмен Миклош Васили купи 50% дял в дружеството Indamedia Group, което контролира приходите и продава рекламното пространство в Index. Според Human Rights Watch, за Васили това не е първият рейд в независима медия. През 2014 г. той придоби и сайта Origo, който оттогава води проправитеслтвена редакционна политика. 

В началото на юли започва промяна в управлението на самия сайт. Главният изпълнителен директор и съсобственик в Indamedia Group Габор Зиглер подава оставка. Дул е отстранен от борда, след което е уволнен и от редакцията. Почти същият сценарий се разиграва и в Origo през 2014 г. - главният редактор е съкратен малко след публикуването на разследване от медията, което разкрива злоупотреби с публични средства от началника на кабинета на Виктор Орбан. 

Унгария е под особен надзор на ЕС от септември 2018 г. заради данните за нарушения на независимостта на съдебната система, нарушение на свободата на словото и др. Европейският парламент задейства процедура, която може да доведе до отнемането на правото на глас на Унгария при вземането на общи решения за бъдещето на ЕС. 

Защо ЕК не чува протеста на журналистите срещу Виктор Орбан

Последният доклад на ЕП показа, че състоянието на правовата държава в страната на Орбан се е влошило, вместо да се подобри. Въпреки това все още няма окончателно решение за санкциониране на правителството в Будапеща. 

Условието за спазване на върховенството на закона беше поставено формално и при приемането на сделката за новия програмен бюджет на ЕС до 2027 г. Конкретни правила за отнемането на достъпа до финансиране при нарушения обаче още не са приети, което беше разчетено като "победа за Виктор Орбан" от проправителствената преса в Унгария. 

Прочети