Светлини, красива въртележка, виенско колело, аромат на греяно вино и канела. Безспорно има огромно подобрение, ако сравним коледната украса в София сега с миналогодишната например, когато златна арка, мокър червен килим и куклено шоу пред "Александър Невски" предизвикаха полярни мнения.
Само че точно в годината, когато рекламата на хазарт уж трябваше да изчезне - поне от медиите, както вече пише в закона, тя успя да се позиционира право в лицето на семействата с деца. Не къде да е, а около коледната елха. Общината е допуснала това - с обяснението, че не може да се меси на частна инициатива за спонсорите ѝ.
Така на един от коледните базари в столицата празничното усещане в началото на декември рязко отстъпва пред смущението. Осъзнаваш го, когато детето ти застане пред елхата за снимка, а над главата му изгреят четири 8-ци.
Цялата елха е украсена с хазартно лого с криле.
Смущението прераства във възмущение, когато осъзнаеш, че не можеш да направиш снимка за спомен не само пред коледното дърво, но и почти никъде на базара.
В първите поне десет дни от откриването му "осмиците" на хазартния оператор бяха навсякъде. Логата, банерите и светещите реклами 8888 изпреварваха по брой коледните пожелания пред НДК и ставаха задължителен "герой" във всеки кадър, който човек би могъл да заснеме за семейния албум от коледното градче.
Изглежда хазартният оператор, чието име носи вече и най-голямата спортна зала в София (бившата "Арена Армеец" б.ред.), е основният спонсор на Sofia Christmas Fest.
Логото стои и на централно място в рекламата на празничния кът пред НДК.
Организатор на Коледния базар е BSG Media, той се осъществява с подкрепата на Столичната община, Столичния общински съвет и поредица от други фирми и медийни партньори.
От отговорите на Столичната община до „Булевард България“ става ясно, че администрацията на София е съгласувала с фирмата организатор разположението, конструкцията и размерите на обектите в коледното градче, но не и рекламните материали.
„Столичната община няма законови правомощия да премахва или регулира реклами на спонсори на събития, организирани от частни субекти. Въпреки това, в отговор на засилената обществена чувствителност, кметът на София Васил Терзиев изпрати официално писмо до организаторите с апел за премахване на логата на хазартни компании. Столичната община разбира притесненията на гражданите относно присъствието на подобна реклама в контекста на коледната украса. Тя обаче не нарушава нито законодателството, нито наредбите на СО", написаха от общината.
Опитахме се да се свържем с BSG Media, за да разберем по какви критерии са избирали спонсори и рекламодатели и как хазартът според тях се вписва в картината за Рождество Христово и коледния дух.
Въпросите ни останаха без отговор.
Няколко дни по-късно все пак банерите и светещите "осмици" все пак са премахнати от зоните за снимки.
Хазартът с криле е останал да "краси" само коледната елха.
Коледната приказка на Европа: Красивите празнични украси в големите градове
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: