Големият пикник на Шанз-Елизе: Париж иска да върне хората в центъра
Хиляди хора се събраха на Шанз-Елизе за мащабен безплатен пикник, организиран от местни търговци и фирми.
През последните години емблематичният булевард постепенно се превръща в желана дестинация предимно за богати туристи - популярните локални магазини и стари кина отстъпват мястото си на луксозни бутици.
"Това е начин да кажем на парижани: "Върнете се на Шанз-Елизе", за да им покажем, че булевардът не е само за пазаруване на скъпи стоки", казва Марк-Антоан Жаме, председател на 180-членния комитет, който организира събитието.
Пример за тази тенденция е предстоящото затваряне на последното кино на булеварда. Откритото през 1937 г. "UGC Normandie" ще бъде затворено следващия месец.
Причина за това са спадащите продажби на билети и "значителна промяна" в демографските характеристики на туристите по булеварда, посочват от "UGC".
Около 273 000 души са кандидатствали за участие в "le grand pique-nique", като 4 400 са избраните да седнат с до шест гости всеки на 216-метрово червено-бяло одеяло за пикник.
Осем партньорски ресторанта, сред които и известната бирария Fouquet's - от десетилетия посещавана от френските филмови и музикални звезди, са предоставили ястия като багети с шунка и салата Цезар.
"Хиляди хора на пикник на един от най-известните булеварди в света, в непосредствена близост до Триумфалната арка - това е истински народен и гурме празник", коментира почетният гост на събитието - бившият главен готвач на Елисейския дворец Гийом Гомес.
Комитетът неведнъж е предупреждавал, че през последните 30 години централният булевард е "изгубил своя блясък", като е станал жертва на променящите се потребителски навици, но и на кризи, сред които протестите на "Жълтите жилетики" и локдауна заради пандемията.
Промените по Шанз-Елизе са видими, а според някои търговци - безвъзвратни.
На снимката: Кметът на Париж Ан Идалго се присъединява към кампанията.
През последната година наемите в района са се увеличили с 15% - факт, който принуждава по-малките и независими магазинчета и заведения да затворят врати.
Местните търговци припомнят, че френската група за луксозни стоки LVMH - собственик на Louis Vuitton и Dior - е платила повече от 1 млрд. евро за наскоро придобития си основен магазин на Шанз-Елизе.
Британският "The Guardian" цитира проучвания, според които една четвърт от всички посещения на булеварда се състоят в пазаруване на луксозни марки.