Умения вместо дипломи – какво искат работодателите? Снимка: © Envato

Все повече компаниите ще избират своите кандидати за работа не на база дипломи и брой години на определена позиция, а на база умения. Това е една от тенденциите, които очертава международната организация Top Employers Institute в свое проучване, публикувано в края на 2023 г. под името „Тенденциите в трудовия свят“ („The World of Work Trends“).

Анализът посочва, че организациите много повече ще се фокусират върху това притежава ли кандидатът нужните умения, а не върху това как точно са придобити те.

Според Евелина Цонева, мениджър „Управление на таланта“ в Yettel, тази тенденция вече е навлязла и на българския пазар. Разговаряме с нея за това какво става важно за работодателите и как се променя процесът на подбор.

Компанията е първият и единствен телеком у нас, сертифициран с международния сертификат Top Employer. С него Top Employers Institute отличава компании от цял свят за високото качество на работодателските им практики.

Уменията – все по-ценна валута

Причините за това се крият в множество фактори – изострената конкуренция между компании от различни сектори, недостатъчният брой кадри на фона на голямо търсене, както и появата на напълно нови умения, от които бизнесът ще има все по-голяма нужда.

Евелина Цонева Yettel

Евелина Цонева, мениджър „Управление на таланта“ в Yettel.

„Образованието дава основата и помага на човек да се ориентира в каква сфера иска да поеме. Оттам нататък обаче компетенциите, които ще усвои, до голям степен оформят кариерния му път“, посочва Евелина Цонева. Добавя, че уменията, които бизнесът търси, се променят с много бърз темп, а средата дава много нови възможности за това. „Да придобиеш ново умение днес е много по-достъпно от преди. Има много нови и различни начини извън класическите бакалавърски и магистърски програми – като например, международни обучаващи организации, специални приложения и онлайн курсове. Това ти позволява да опиташ различни области и ако ти харесат, да продължиш развитието си в тях“, посочва тя. Добавя и че компаниите все повече подкрепят развитието и дори преквалифицирането на служителите си именно по този начин, за да си осигурят адекватно и съвременно знание.

Как се променя подборът

Всичко това разбираемо променя и процеса по подбор. „Това, което по естествен начин отпада, са изискванията за конкретно образование и университет, както и годините опит в даден бранш и на определена позиция“, казва Цонева. Според нея, тези изисквания не просто са остарели – те генерално не успяват да се валидират като релевантни през годините.

„Именно затова е много важно в процеса на интервюто да разберем дали човекът наистина притежава нужната компетенция. Затова към компетентностното интервю се добавя конкретна задача или казус за решаване“, обяснява тя.

Точно това е и подходът, който прилагат в Yettel. От години компанията обучава своите мениджъри и HR специалисти да провеждат т.нар. competency-based интервюта – фокусирани върху уменията и експертизата. През изминалата година от телекома започват да обучават лидерите си и по темата за неосъзнатите предразсъдъци – целта е те да привличат повече различни хора в екипите си, да не съдят по възраст или пол, а единствено по умения и това, което е необходимо за бизнеса.

„По този начин създаваме равнопоставеност на работното място и даваме нови възможности за развитие на хората“, казва тя.

На фокус – „меките“ умения

Стигаме и до въпроса какви умения трябва да развиват компаниите днес у своите лидери и екипи. Според Евелина Цонева, фокусът трябва да е върху „меките“ умения – управление с емоционална и социална интелигентост, управление на промяната и на конфликти, работа с различните поколения и със самия себе си са част от посоките, върху които съвременният лидер трябва да насочи вниманието си.

По думите ѝ, наред с развитието на дигиталните умения, изключително важно е лидерите да бъдат гъвкави, адаптивни, автентични в поведението си и да умеят да мислят стратегически. „На това са подчинени и лидерските програми, които правим за лидерите на всякакви нива“, добавя тя.

През изминалата година близо 160 управители на магазини участват в изцяло обновената академия за нови лидери – The Path to Leadership. Ежегодно тя подготвя и близо 30 служители от централата за първата им мениджърска позиция – учи ги да осъзнаят лидерската си роля, да поставят цели и да измерват резултати, да управляват динамиката в екипа и да водят трудни разговори.

„Когато говорим за лидерите, поставяме фокус върху меките умения. При останалите служители обаче търсим баланса – между обучения, които дават техническите знания, и програми, които ги учат да прилагат натрупаното знание в реална бизнес сред и да работят успешно с колегите си в динамиката на един бързо развиващ се бизнес“, казва мениджърът „Управление на таланта“.

Затова и телекомът предлага микс от програми, с които развива различни умения и компетенции у своите служители – от образователната програма EduGrants, която дава достъп до различни курсове и международни професионални квалификации като CIMA, mini MBA и MBA Executive, до менторската програма „Ментор до теб“, в която хора на ръководни позиции влизат в ролята на ментори на свои колеги, споделят с тях своите знания и опит и така допринасят за тяхното израстване.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Отказва ли се Санчес от премиерския пост след разследването за корупция срещу жена му

Премиерът на Испания обяви своето решение, след като пет дни спря да изпълнява публичните си задължения

12:22 - 29.04.2024
Важно днес

От "Корал" до Пашата: Скандалът с документите на Кирил Петков и взаимните обвинения

Кирил Петков замеси Румен Николов-Пашата в скандала с предполагаемите фалшиви подписи

10:29 - 29.04.2024