Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Тавареш подаде оставка под натиск от страна на борда на компанията и профсъюза на автомобилните работници на фона на задълбочаващата се криза в индустрията.
Продажбите на производителя на Fiat, Peugeot и Chrysler спадат значително, а цените на автомобилите ограничават интереса на основната клиентела в САЩ.
Служителите, на свой ред, са недоволни от това, че не получават справедлив дял от приходите.
Stellantis e четвъртият по големина в света автомобилен производител, и е поредният гигант в криза. Ако проблемите не бъдат решени, потенциално могат да засегнат глобалния пазар на автомобили, както клиентите, така и дистрибуторите.
Карлос Тавареш планираше да се оттегли след изтичането на договора му през 2026 г., но сега оставката му влиза в сила без отлагане.
Португалският мениджър имаше ключова роля при сливането на френската PSA Group и Fiat Chrysler през 2021 г., но днес "има различни виждания" с акционерите за бъдещето на компанията.
Причината за рязката раздяла е разочароващите продажби в Северна Америка - 17% спад между януари-септември 2024 г. спрямо същия период на миналата година. Това е и най-големият компонент от общото намаление на продажбите в глобален мащаб.
Междувременно средните цени на Jeep, Ram, Dodge и Chrysler са се увеличили до такава степен, че са започнали да отказват обичайните купувачи на тези брандове.
Към края на 2023 г. средната им стойност е била около 58 000 долара за САЩ, и въпреки последвалото сваляне на цените до 55 000, това пак подрежда Stellantis на второ място по скъпи коли.
През 2024 г. се наложи и да бъдат съкратени няколко хиляди работници в заводи в Мичиган и Охайо, което провокира смут и сред профсъюзите.
През 2023 г. групата постигна рекордно силни резултати, заради които Тавареш получи 36,5 млн. евро възнаграждение. Увеличените маржове на печалба и бонусите за мениджмънта сега се дават като пример за грешно управление - наред със спирането на по-достъпни модели като пикапа Ram 1500 Classic.
Асоциацията на дилърите на Stellantis в САЩ обаче обвинява директора за "катастрофална" краткосрочна стратегия за еднократно увеличаване на печалбата, която сега води до "напълно предсказуемите последствия на американсия пазар".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: